سرویس: اقتصادی
کد خبر: 1509
|
15:00 - 1391/11/24
نسخه چاپی

مجری طرح توسعه میادین نفتی مهران در گفت و گو با ایلام فردا:

فقط نیروی بومی استخدام می کنیم

فقط نیروی بومی استخدام می کنیم
مجری طرح توسعه میادین نفتی مهران گفت: فقط نیروی بومی استخدام می کنیم.

حمید کریمی مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله در گفت و گوی اختصاصی با ایلام فردا در خصوص میدان های نفتی آذر و چنگوله گفت:میدان های نفتی آذر و چنگوله متشکل از دو میدان نفتی است که میدان نفتی آذر مشترک با عراق، و میدان نفتی دیگر به نام چنگوله در 15 کیلومتری میدان نفتی آذر قرار دارد .

وی ادامه داد: در میدان نفتی آذر 60 درصد میدان در اختیار کشور عراق و 40 درصد هم در اختیار ایران قرار دارد.

کریمی بیان کرد:کشور عراق حدود یک سال نیم بعد از ایران در میدان نفتی مشترک شروع به کار کرد که با ورود کنسرسیوم های خارجی به میدان نفتی "بدرا"(نامی که عراقی ها بر روی میدان نفتی آذر گذاشته اند) آنها از ما جلو افتاده و دو چاه حفاری کرده و سه دکل نیز کار گذاشته اند.

میدان نفتی 5/2 میلیارد بشکه ای

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله در خصوص میزان نفت موجود در میدان نفتی آذر گفت: میزان نفتی که در این میدان وجود دارد 5/2 میلیارد بشکه نفت سبک است.

وی اضافه کرد:قبل از این کنسرسیومی از اتریش و روسیه در میدان آذر مشغول به کار بودند که به دلیل تهدیدهای آمریکا و عدم توافق مالی از ادامه کار انصراف دادند که با انصراف آنها با کنسرسیوم داخلی به توافق رسیدیم.

کریمی بیان کرد:خوشبختانه با شروع به کار کنسرسیوم داخلی توانستیم دو دکل در میدان وارد کنیم که دکل بلوک اناران بزرگترین دکل خشکی ایران با قدرت 3000 اسب بخار است.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله تصریح کرد:حفاری با این دکل 40روز است که شروع شده و حدود 1750 متر هم حفر شده است.

19 حلقه چاه زده می شود

وی در ادامه به پیچیدگی های میدان نفتی آذر و چنگوله اشاره کرد و گفت: تفاوت بارز این چاهها با دیگر چاههای موجود در ایران این است که آنها در عمق 3000 بعد از 90 روز و یا حداکثر 120 روز به نفت می رسند در حالی که این میدان دارای لایه های بسیار پیچیده است به طوری که ما مجبوریم هر لایه را مهار کنیم و بعد حفاری را شروع کنیم.

کریمی ادامه داد: ما در میدان نفتی آذر در عمق 4760 متر به نفت می رسیم  که این کار 270 روز طول می کشد.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله تصریح کرد: با حفر 19 حلقه چاه ظرف مدت 55 ماه 65 هزار بشکه نفت استحصال خواهد شد.

فقط نیروی بومی

وی در ادامه به برخی انتقادها در خصوص عدم به کارگیری نیروهای بومی در این میادین اشاره کرد و گفت: برخی نیروها،نیروهای شناسنامه دار همراه دکل هستند یعنی این نیروها هرجا که دکل آنجا برود با آن خواهند بود ولی زمانی که تاسیسات سطح الارضی،کارخانجات نمک زدایی،تاسیسات فراورش نفت و گاز در منطقه احداث شوند برای 2000 نفر شغل ایجاد خواهد شد که قطعا خدمت بزرگی به رفع بیکاری منطقه خواهد کرد.

کریمی بیان کرد: مقرر شده به جز نیروهای فنی هیچ نیروی غیر بومی استخدام نشود، اکنون نیز 80 درصد بومی و 20 درصد غیر بومی که تمامی آنها فنی در اینجا مشغول به کار هستند.

کریمی تصریح کرد: اعتباری که در اینجا هزینه می کنیم 9/1 میلیارد دلار است که در همان مدت این میادین را به بهره برداری خواهیم رساند.

 4500 نفر شغل ایجاد خواهد شد

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذرو چنگوله با اشاره به تامین برق منطقه و نیز پوشش مخابراتی میادین نفتی گفت:برای تامین 27 مگاوات برق با اعتبار حدود 300 میلیارد ریال هزینه شده که 70 درصد پیشرفت دارد که امیدواریم تا پایان سال این کار انجام شود،برای پوشش مخابراتی نیز یک دکل اختصاصی تهیه کردیم که به منطقه پوشش می دهد.

وی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در میدان نفتی چنگوله اشاره کرد و بیان کرد:این میدان ظاهرا میدان نفتی مشترک نیست اما تحقیقاتی صورت گرفته که مشخص شود با میدان نفتی آذر در ارتباط هست و یا اینکه به طور کامل مستقل می باشد.

کریمی ادامه داد:میزان نفتی که در این میدان وجود دارد حدود 5/3 تا 5 میلیارد بشکه نفت هست که قرار است بعد از توسعه کامل بین 50 تا 65 هزار بشکه استحصال شود که از هر دو میدان جمعا 130 هزار بشکه نفت استحصال خواهد شد؛ 4/4 میلیارد دلار اعتبار هزینه می شود و 4500 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد