سرویس: بین الملل
کد خبر: 1466
|
20:20 - 1391/11/20
نسخه چاپی

تحلیلی بر سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با مذاکره با آمریکا:

پيشنهاد مذاكره وقتي معنا دارد كه طرف حسن نيت خود را نشان دهد

پيشنهاد مذاكره وقتي معنا دارد كه طرف حسن نيت خود را نشان دهد
رهبر انقلاب افزودند: مذاكره هنگامي معنا پيدا مي كند كه دو طرف با حسن نيت، با شرايط برابر و بدون قصد فريب گفتگو كنند به همين علت «مذاكره براي مذاكره»، «مذاكره به صورت تاكتيكي» و پيشنهاد مذاكره براي فروختن ژست ابرقدرتي به دنيا، حركتي حيله گرانه است.

 

پیمان کمالی:روز گذشته رهبر معظم انقلاب پرده از دلایل اصلی نیاز آمریکا به گرفتن ژست مذاکره با ایران برداشت و به همه آنان که در خیال خود مذاکره با آمریکا را شدنی میدانند یاداوری کرد که این آمریکا همان آمریکای 34 سال گذشته است که تمام تلاش خود را برای سرنگونی انقلاب اسلامی به کار برده و از هر ابزاری برای تحت فشار قراردادن ایران استفاده کرده است.

منطقه غرب آسیا واسط بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است و ایران در مرکز این منطقه واقع شده است و به خصوص آمریکاییها می دانند هر تحولی که در ایران رخ دهد می تواند اثرات ملموسی بر تمام کشورهای جهان بگذارد. آمریکائیها چه بخواهند و چه نخواهند برای دست یافتن به خواسته های نا مشروع خود نیازمند بحران سازی در ایران و کشورهای هم جوار آن هستند و برای این کار همواره از ابزارهایی مانند تحریم اقتصادی ایران و حمله و زیر سوال بردن امنیت تنگه هرمز و انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کرده اند.

آمریکاییها میدانند ایران به همراه کشورهای همسایه شمالی، جنوبی و غربی خود علاوه بر در اختیار داشتن بیشترین ذخایر هیدرو کربوری جهان دارای موقعیت خاص ژئوپلیتیکی در بخش خشکی و دریاست. ایران با تامین امنیت آبراه تنگه هرمز که روزانه محل عبور بالغ بر 17 میلیون بشکه نفت خام است عرضه پایدار نفت خام به تمام جهان را تضمین می کند و در بخش خشکی نیز در آینده نه چندان دور تامین پایدار مصرف گاز پاکستان و هند و چین و اروپا و عراق و سوریه و لبنان را بر عهده خواهد گرفت.

به هر حال تکیه زدن ایران بر مقام اول در مجموع ذخایر نفت و گاز و قرار گرفتن در اصلی ترین چهار راه مبادلات تجاری جهان موقعیتی است که تاریخ بر دوش ایرانیان نهاده و البته این همان علت اصلی است که سالهای طولانی چشم طمع کشورهایی چون انگلیس و آمریکا را به ایران دوخته و منشا تحولات مهمی در فلات قاره ایران و کشورهای اطراف آن بوده است.

تجزیه شوروی به چند کشور مستقل که در نهایت کاهش سهم ایران از منابع دریای خزر و از 50 درصد به 20 درصد و سهامدار شدن شرکتهای نفتی بزرگ انگلیسی و آمریکایی در منابع نفتی کشورهای تازه استقلال یافته را در پی داشت؛ دخالت در امور داخلی افغانستان و پاکستان برای جلوگیری از عبور خطوط لوله گازی ترکمنستان از خاک ایران و کند کردن روند اجرائی خط لوله صلح برای انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان و هند و چین؛ حمله به عراق و در نهایت سهیم شدن شرکتهای نفتی آمریکایی و انگلیسی در نفت این کشور که البته در منطقه اقلیم کردستان عراق به اختلافات عمده ای با دولت مرکزی منجر شده است؛ ایجاد جو نا امنی در خلیج فارس با بهانه واهی استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای، برای تحت فشار قرار دادن بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شتاب دادن به غارت هر چه بیشتر منابع این کشورها و بسیاری دیگر از این قبیل، سیاستهایی است که همواره از سوی آمریکا و انگلیس مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته است تا بتواند کنترل نبض بازار انرژی جهان را از ایران و کشورهای همسایه آن خارج نمایند.

در آخرین حربه های مورد استفاده برای کنترل بازار نفت می توان به انتشار اخبار ساختگی در ابطه با درخواست مذاکره آمریکائیها با ایران اشاره کرد که البته رهبر معظم انقلاب با درایت بالا و بصیرتی که دارند پشت پرده تحرک اخیر آمریکائیها را آشکار سازد.

در این رابطه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامي استمرار فشارهاي گوناگون و تهديدات 34 ساله امريكا را همزمان با سخنان مسئولان اين كشور درباره آمادگي براي مذاكره با ايران را نشان دهنده فقدان حسن نيت امريكايي ها دانستند و با اشاره به هوشياري و مرعوب نشدن ملت ايران در مقابل حركتهاي حيله گيرانه تأكيد كردند: ملت عزيز، بصير و پر استقامت ايران روز 22 بهمن متحد و كوبنده به ميدان مي آيد و در حركتي ملي و انقلابي، بار ديگر توطئه دشمن را براي جدا كردن مردم از نظام و انقلاب، ناكام مي سازد

رهبر انقلاب توطئه هاي مختلف دشمنان از جمله كودتا، تحريك نظامي،‌حمايت همه جانبه از دشمن مهاجم، معارضه سخت، معارضه نرم، فشارهاي مضاعف امپراطوري خبيث رسانه اي و تحريم هاي شديد و روزافزون را يادآوري كردند و افزودند: آنها در سه دهه اخير هرچه در چنته داشته اند بكار گرفته اند تا ملت را نااميد و به اسلام و جمهوري اسلامي بدبين كنند و از صحنه خارج سازند اما به فضل الهي، مردم شادابتر، فعالتر و وفادارتر شده اند.

رهبر انقلاب با اشاره به طرح مجدد و مكرر آمادگي براي مذاكره با ايران در سخنان اخير مقامات امريكا افزودند: اين حرف البته تازگي ندارد و آنها در مقاطع مختلف، آن را تكرار كرده اند و ملت ايران در هر بار با توجه به اقدامات عملي امريكايي ها، درباره سخنان آنها قضاوت كرده است.

ايشان افزودند: مذاكره براي اثبات حسن نيت است، شما از سر سوءنيت دهها كار انجام مي دهيد و بعد به زبان مي گوييد مذاكره! آيا ملت ايران مي تواند باور كند كه شما حسن نيت داريد؟

رهبر انقلاب در ريشه يابي علت طرح پيشنهاد مذاكره از جانب امريكايي ها گفتند: ما البته نياز آنها به مذاكره را درك مي كنيم چون سياست خاورميانه اي امريكاييها دچار شكست شده و آنها براي ترميم اين شكست نياز دارند برگ برنده اي رو كنند.

ايشان كشاندن جمهوري اسلاميِ انقلابيِ مردمي به پاي ميز مذاكره را برگ برنده مورد نياز امريكايي ها خواندند و افزودند: آنها مي خواهند به دنيا بگويند حسن نيت دارند اما كسي حسن نيتي نمي بيند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشنهاد 4 سال قبل امريكا براي مذاكره خاطرنشان كردند: همان موقع تأكيد شد كه ما پيش داوري و قضاوت نمي كنيم و منتظريم عمل آنها را ببينيم اما در اين چهار سال جز ادامه توطئه ها، كمك به فتنه گران و حمايت از تروريستهايي كه دانشمندان ملت ايران را ترور كردند چيزي مشاهده نشد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: شما به قول خودتان تحريم هاي فلج كننده مي گذاريد تا ملت را فلج كنيد آيا اين نشان دهنده حسن نيت است يا سوء نيت؟

رهبر انقلاب افزودند: مذاكره هنگامي معنا پيدا مي كند كه دو طرف با حسن نيت، با شرايط برابر و بدون قصد فريب گفتگو كنند به همين علت «مذاكره براي مذاكره»، «مذاكره به صورت تاكتيكي» و پيشنهاد مذاكره براي فروختن ژست ابرقدرتي به دنيا، حركتي حيله گرانه است.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: من ديپلمات نيستم، انقلابيم به همين علت صريح، صادقانه و قاطعانه حرف مي زنم: پيشنهاد مذاكره وقتي معنا دارد كه طرف حسن نيت خود را نشان دهد.

 

منبع:بولتن

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد