ایلام بیدار00:15 - 1403/08/05
استاد دانشگاه ایلام عنوان کرد:

چالش‌های تولید و ضرورت مشارکت مردمی

استاد دانشگاه ایلام گفت: تحلیل دقیق چالش‌ها و مشکلات تولید از الزامات جهش تولید است؛ باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می‌توان نقش مردم را در تولید و پیشرفت ملی برجسته‌تر کرد.

محمدحسین باژدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: توجه به زیرساخت‌ها و نقش مردم در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، سیاستی گفتمانی در فقه حکومتی ماست که باید نظام حکمرانی ملی، جهت‌گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، نظریهٔ سیاستی نظام اسلامی در مسیر پیشرفت اقتصادی ماست. این نظریه بیش از همه بر مدار تولید ملی استوار است و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای تحقق آن ضروری است. بنیادهای نظری جهش تولید باید بر اساس ادبیات اقتصادی مقاومتی شکل گیرد و از بیانات رهبر انقلاب بهره‌برداری شود.

استاد دانشگاه ایلام بیان داشت: مردم، محور شکل‌گیری و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. حضور مردم در تمامی عرصه‌ها می‌تواند به حل مشکلات اقتصادی و تولیدی کمک کند. ابزارهای نظامی و سیاسی هرچند مهم‌اند، اما هیچ‌کدام به اندازهٔ حضور مردم در تقویت نظام جمهوری اسلامی تأثیرگذار نیستند.

وی همچنین به اهمیت شناسایی چالش‌های تولید اشاره کرد و گفت: تحلیل دقیق چالش‌ها و مشکلات تولید از الزامات جهش تولید است. شناخت موانع داخلی مانند فساد و کم‌کاری می‌تواند به ایجاد اولویت‌های لازم برای بهبود وضعیت تولید کمک کند. باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می‌توان نقش مردم را در تولید و پیشرفت ملی برجسته‌تر کرد.

باژدان به تحلیل نقش موانع خارجی و تحریم‌های استکبار جهانی نیز پرداخت و بیان کرد: کاهش حضور مردم با افزایش فشارهای دشمن نسبت معکوس دارد. افزایش مشارکت مردم می‌تواند به کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها کمک کند.

وی در پایان افزود: بازخوانی تجربیات موفق اقتصادی در چهل و پنج سال گذشته می‌تواند الهام‌بخش تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد باشد. همچنین، نیاز به یک نهضت فرهنگی بزرگ برای اقناع‌سازی مردم وجود دارد که باید بر روی تقویت روحیهٔ کار و تولیدگرایی و کاهش مصرف‌گرایی تمرکز کند.

 

انتهای خبر/ر