ایلام بیدار00:12 - 1403/06/21
کارشناس امور آب:

چالش کمبود آب شرب در ایلام جدی است

کارشناس امور آب گفت: چالش کمبود آب شرب در ایلام جدی است و مسئولان باید تا دیر نشده تدبیری در این راستا اتخاذ گردد.

 حمیدرضا لطفی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: یکی از چالش‌های اصلی مردم شهر ایلام، چوار و روستاهای اطراف افت فشار آب در طی روز و قطعی آب در شب است که آرامش و آسایش مردم را دچار مشکل کرده است. 

کارشناس امور آب بیان داشت: کمبود آب شرب برای استانی که بارش آن بیش از دوبرابر متوسط کشوری بوده و سدهای آن جز اولین سدهای کشور بوده که هر ساله سرریز می‌کنند برای عموم جامعه مورد پذیرش نیست.

 وی افزود: طی سنوات گذشته وزارت نیرو با تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب در سال آب از رودخانه و سد در حال احداث چناره به شهرستان‌های ایلام، سیروان و چرداول زمینه رفع مشکل کمبود آب را صادر نموده است؛ اما متأسفانه به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار به این پروژه شهر ایلام و سایر شهرها و روستاهای سیروان و چرداول بدلیل تأخیر در اجرای پروژه طبق افق برنامه‌ریزی‌شده برای تأمین آب در حال حاضر با مشکل اساسی مواجه شده‌اند.

 لطفی‌زاده گفت: احداث سد مخزنی چناره و اجرای سامانه انتقال آب و تصفیه‌خانه آب در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج سال و در شرایط عادی ۱۰ سال زمان خواهد برد و این در حالی است که در تابستان جاری تأمین آب شرب چالش جدی مدیریت استان ایلام است

 وی بیان داشت: با توجه به توضیحات فوق گزینه اضطراری کوتاه‌مدت که بتوان تا تابستان ۱۴۰۴ چالش جدی تأمین آب شرب ایلام و... را مرتفع نماید گزینه احداث خط لوله دوم انتقال آب از سد ایلام به شهر ایلام است که نسبت به مسیر سد چناره (۷۰ کیلومتر) دارای طول کمتر از یک‌سوم حدود ۲۲ کیلومتر بوده و راه دسترسی، ساختمان‌های بهره‌برداری مسیر و مخازن و آبگیری از سد احداث شده است. نکته حائز اهمیت کیفیت بالای آب سد ایلام نسبت به سد چناره، حجم ذخیره آب مناسب سد ایلام در سنوات گذشته بوده و از طرفی حقابه پایین‌دست سد ایلام نیز از سد مخزنی کنجان‌چم قابل‌ جایگزین است.

 لطفی‌زاده تصریح کرد: از استاندار ایلام، معاونت امور عمرانی، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان ایلام، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب انتظار می‌رود به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مردم این خواسته جز اولویت‌های کاری و برنامه‌ای باشد.

 

انتهای خبر/ر