حجتالاسلام فرشاد عبدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: پس از تجلی و ظهور اسلام در جهان و احیای حقوق از دست رفته زن در جامعه زن اصالت و هویت خود را بازیافت و با حفظ ارزشهای دینی، در عرصههای مهم اجتماعی - سیاسی شرکت یافت و حماسههای بیبدیل از خود به یادگار گذاشت.
وی افزود: حماسهٔ کربلا یک پدیدهٔ سیاسیاجتماعی و تربیتی است و از آن جا که حماسهٔ کربلا احیاء کننده دین اسلام بود بررسی نقش زنان در این عرصه بسیار اهمیت دارد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: به طور خلاصه نقش زنان را در جریان کربلا را میتوان به سه بخش قبل و حین و بعد از حادثهٔ کربلا ترسیم نمود که زنان به خوبی توانستهاند نقش خود را پیدا نموده و در این عرصه نقشآفرینی نمایند.
عبدی گفت: در قبل از حرکت به سمت کربلا نقش زنان را میتوان تحت عنوان حمایت و پشتیبانی از امام حسین (ع) نام برد که همانند همسر زهیر بن قین، ماریه بنت سعد که از شیعیان بصره بود که منزل خود را محل اجتماع شیعیان قرار داده بود.
وی بیان داشت: در حین حادثه کربلا شیر زنانی همانند: اموهب همسر عبدالله بن عمیر که ترغیبکننده رزمندگان در روز حادثه کربلا بود و حتی خودش نیز با عمود خیمهها که تنها سلاح آنها بود با لشکریان عمر سعد وارد مبارزه شد و اما پس از حادثه کربلا نقش زنان بسیار پررنگتر و بلکه حیات و ماندگاری حادثه و نهضت کربلا مدیون مجاهدتهای این شیرزنان شیعی بود که در رأس آنها حضرت زینب (س) که با ایراد خطبههای حیدر گونهٔ خود خدعههای امویان را خنثی و چهرهٔ واقعی آنان نمایان ساخت و با جمله ماندگار خود (ما رایت الا جمیلا) نوع دیدگاه شیعهٔ ناب در برابر مصائب را مشخص نمود.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این خطبهها نشان داد که یک زن میتواند نقش تعیینکننده داشته باشد چرا که حادثهٔ کربلا قیام به سیف بود؛ اما جریان پس از آن جهاد فکری فرهنگی و تبیینی بود. به عبارت دیگر و امروزی آن جنگ روایتها در جریان کربلا وجود داشت که امویان میخواستند قیام امام حسین (ع) را خروج از دین و مقابلهٔ با خدا و خلیفه جای نمایی کنند که جهاد تبیین حضرت زینب (س) درستترین و دقیقترین روایت را از حادثهٔ کربلا نشان داد که بزم شراب یزید را به مجلس عزا تبدیل نمود.
وی یادآور شد: پس از جریان کربلا ائمه معصومین (ع) یکی پس از دیگری این نهضت را ادامه داده و پس از آن علما و زنان تربیتشدهٔ مکتب زینبی (س) علم جهاد تبیین را برافراشته و چهره یزیدیان زمانه رسوا نمودند که حقاً باید به نقش بیبدیل زنان در هشت سال دفاع مقدس اشاره نمود که همه نشان از تعهد به این مکتب والای زینبی (س) دارد که ۶ هزار و ۵۰۰ شهیده والامقام را تقدیم اسلام و انقلاب نمودند.
عبدی تصریح کرد: امروزه نیز زن مسلمان و شیعه در دومین چله انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب اسلامی، در عرصه جنگ شناختی دشمن نیز با سلاح علم و ایمان عرصه متعدد علمی اجتماعی سیاسی را در دست دارد که تربیت نسل تمدنساز را بر عهده دارد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: نقش زنان در تاریخ اسلام بیبدیل است و در مقاطع مختلف به خوبی توانستند در هر عرصهای موفق ظاهر شوند.
انتهای خبر/ر