احمد فتاحنیایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: یکی از اقداماتی که در نظام آموزشی ضرورت دارد تا انجام دهیم قطعاً بررسی عملکرد دانشآموزان و قبولیهای کنکور است تا نقاط ضعف و قوت را پیدا کنیم.
وی افزود: اما متأسفانه آنچه مشاهده میشود ادامه روند فعلی برای سالهای آینده است بدون اینکه روی دانشآموزان و کنکور کار تحقیقاتی صورت گیرد.
استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: روند کیفیت آموزش در سالهای اخیر به سمت مدارس خصوصی پیش رفته در حالی که مدارس دولتی همچنان با بحران کیفیت آموزشی روبهرو هستند.
فتاحنیایی گفت: باید توجه داشت که در این روزها به جای اصلاح روند کنونی متأسفانه هر روز حمایت از مراکز خصوصی بیشتر شده و مراکز دولتی همچنان افت کیفیت دارند.
وی یادآور شد: در یک نظام آموزشی دانشآموز، سیاستهای آموزشی، معلم و محلی که در آن آموزشدیده همراه باکیفیت آموزش و امکانات مهم بوده و باید برنامهریزیها به گونهای باشد که هر سال کیفیت آموزش و میزان قبولیها حتی بهتناسب استان سنجیده شود.
استاد دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: بررسی معدلها یکروند ناامیدکننده را نشان میدهد؛ چون در دنیای امروز دانشآموزان بیشتر درگیر گوشی و فناورهای بهروز هستند در حالی که رغبت کمتری به کتاب داشته و حتی گاهی آیندهای در درسخواندن نمیبینند.
وی در ادامه گفت: بررسی قبولیهای کنکور نشان میدهد که استانهایی مانند تهران بیشتر سهم در قبولیها داشته و این مدارس خصوصی هستند که رتبههای برتر کنکور را به خود اختصاص دادهاند به همین دلیل افزایش نابرابری در قبولی کنکور نگرانکننده است.
فتاحنیایی گفت: خانوادههایی که غالباً رتبههای برتر کنکور دارند مبالغ بالا را برای فرزند خود هزینه کردهاند و نتیجه گرفتند و این نشان میدهد که مدارس دولتی هیچ شانسی بدون شرکت در کلاسهای خصوصی و مؤسسات آموزشی برای قبولی در کنکور ندارند و این زنگ خطر را به صدا درآورده است.
استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید توجه داشت که روند کنونی قبولی در کنکور باعث شده تا نظام آموزشی آسیب ببیند و تمرکز استعدادها مربوط به قشر خاصی باشد در حالی در شرایط عادلانه شاید در محرومترین نقاط ایران استعدادهایی نهفته باشد که در آینده بتوانند تحول ایجاد کنند؛ چنانچه که در سالهای گذشته این طور بود؛ ولی امروز این روند فقط به نفع یک قشر خاص است.
انتهای خبر/ر