به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، خودروسازی در ایران یکی از صنایع کلیدی و مهم کشور به شمار میآید. این صنعت از دهههای گذشته توسعهیافته و نقش قابلتوجهی در اقتصاد ملی دارد. در زیر به برخی از جوانب مهم خودروسازی در ایران اشاره میشود:
صنعت خودروسازی ایران از اوایل دهه ۱۳۴۰ با تأسیس شرکتهایی مانند ایرانخودرو و سایپا آغاز شد و این شرکتها به تولید خودروهای داخلی و مونتاژ خودروهای خارجی پرداختند.
این روزها خودروسازی در ایران حال خوشی نداشته و نیازمند ساماندهی است؛ چون هر روز شاهد خبرهایی هستیم که مبنی بر از دست رفتن عزیزانمان است.
خودروسازی فقط خسارتبار است
میلاد جعفربیگی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: خودروسازیها با وجود اینکه این همه مورد حمایت قرار میگیرند؛ اما بازهم همچنان کیفیت مناسبی ندارند.
وی افزود: باید توجه داشت که ادامه این روند فقط خسارتبار بوده و باید به فکر تغییر و تحول در این زمینه بود.
جعفربیگی تصریح کرد: در این روزها هر روز شاهد تصادفات هستیم که باعث شده تا هر روز شاهد از دست رفتن عزیزانمان باشیم.
انتقادات زیادی به کیفیت خودروهای تولیدی وجود دارد
احمد چراغی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: ایرانخودرو بزرگترین خودروساز ایران که خودروهایی مانند پژو، سمند و دنا را تولید کرده و سایپا دیگر خودروساز بزرگ کشور که خودروهایی نظیر پراید و تیبا را به بازار عرضه میکند.
وی افزود: تحریمهای بینالمللی بر صنعت خودروسازی تأثیر گذاشته و منجر به کاهش واردات قطعات و فناوری شده است.
چراغی گفت: انتقادات زیادی به کیفیت خودروهای تولیدی وجود دارد و بسیاری از مصرفکنندگان خواستار بهبود کیفیت هستند و قطعاً با ورود خودروهای خارجی به بازار، رقابت برای خودروسازان داخلی افزایش خواهد یافت.
استاد دانشگاه ایلام گفت: تلاش برای افزایش کیفیت و تنوع محصولات، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین مانند خودروهای برقی و هیبریدی، توسعه زیرساختهای لازم برای تولید و عرضه خودروهای جدید از جمله راهکارهایی برای آینده خودروسازی در ایران است
وی تصریح کرد: خودروسازی یکی از منابع اشتغالزایی در کشور است و تأثیر زیادی بر زنجیره تأمین و صنایع وابسته دارد.
خودروسازی در ایران با چالشها و فرصتهای متعددی روبرو است و آینده آن بستگی به توانایی در انطباق با تغییرات بازار و نیازهای مصرفکنندگان دارد.
خودروسازان مشکلات مدیریتی دارند
مسعود ابراهیمی کارشناس صنعت خودرو در خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: تغییر مکرر در سیاستهای اقتصادی و صنعتی، به عدم ثبات در برنامهریزی و تولید منجر شده است.
وی افزود: بسیاری از شرکتهای خودروسازی ایران با مشکلات مدیریتی مواجه هستند که بر کیفیت و کمیت تولید تأثیر میگذارد.
ابراهیمی گفت: بسیاری از خطوط تولید خودرو در ایران از فنّاوریهای قدیمی استفاده میکنند و بهروزرسانی نمیشوند.
وی بیان داشت: سرمایهگذاری پایین در بخش R&D موجب عدم توانایی در رقابت با خودروسازان جهانی شده است.
کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای ایرانی اغلب به دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت استانداردها، مورد انتقاد قرار میگیرند و محدودیت در مدلها و تنوع محصولات، باعث کاهش جذابیت بازار خودروهای داخلی میشود.
ابراهیمی گفت: تحریمهای بینالمللی بر واردات قطعات و همکاری با خودروسازان خارجی تأثیر منفی گذاشته و عدم دسترسی به بازارهای جهانی، محدودیتهای تجاری، شرکتهای خودروساز ایرانی را از ورود به بازارهای بینالمللی محروم کرده است.
کمبود سرمایهگذاری و عدم جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی، به محدودیت در توسعه و تولید منجر شده است و بسیاری از شرکتهای خودروسازی با بدهیهای سنگین مواجه هستند که بر تواناییهای مالی آنها تأثیر میگذارد.
با کاهش تعرفهها در برخی سالها، خودروهای خارجی به بازار ایران وارد شدند و رقابت را برای خودروسازان داخلی سخت کردند و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی قادر به رقابت باکیفیت و قیمت خودروهای خارجی نیستند.
بسیاری از خودروهای تولید داخل از استانداردهای زیستمحیطی بینالمللی پیروی نمیکنند و این در حالی است که خودروهای قدیمی و ناکارآمد به آلودگی هوا در شهرها دامن میزنند.
صنعت خودروسازی ایران با چالشهای جدی روبهرو است که نیاز به بازنگری در سیاستها، مدیریت و سرمایهگذاری دارد. بهبود کیفیت، نوآوری و افزایش توان رقابتی میتواند به احیای این صنعت کمک کند.
انتهای خبر/ر