به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، با وجود قول مسئولان مبنی بر نظارت بر عرضه کالاها به خصوص در ایلام اما همچنان شاهد افزایش خودسرانه قیمتها هستیم که لازم است مسئولین به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.
در دنیای امروزه عرضه کالا به اقشار مختلف مردم یک اولویت محسوب میشود که باعث میشود تا کالاها باکیفیت مناسب به دست مردم برسد به همین دلیل برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از دلالان یا سودجویان نیاز است در این زمینه برنامهریزی گستردهای صورت گیرد.
ضروری است چرخه کالا از تولید تا عرضه با نظارت، دقت ویژه و برنامهریزی همراه شود تا ضمن برطرف شدن مشکلات و موانع، اهداف سودجویان محقق نشود.
افزایش خودسرانه قیمت کالاها در ایلام موضوعی است که ضعف نظارتها و تلاش سودجویان و شرکتها برای افزایش قیمت را نشان میدهد و ضروری است برای مهار آن تدبیری اندیشیده شود.
علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگارایلام بیدارگفت: روند نظارت در بازار ناکافی است و نیازمند تغییری در این زمینه هستیم تا تغییرات قیمتها به نفع مردم باشد.
وی افزود: باید توجه داشت که برای استان محرومی مانند ایلام روند افزایش قیمتها از برخی استانها در کشور بیشتر است و این مسئله نیازمند بررسی و برنامهریزی و همچنین پیگیری است.
فریادی در ادامه گفت: ضروری است تا برنامهای تدوین شود نظارتها به سمت کارآمدی پیش بروند و نتیجه آن در سفره مردم مشاهده شود.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در سطح کلان هم مشکلاتی مانند اشکال در تولید نظارت و توزیع کالاها وجود دارد که باید مرتفع گردد.
برخی شرکتها خودسرانه به دنبال افزایش قیمتها هستند
محسن کرمی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در شرایط کنونی برخی شرکتها و افراد به دنبال گرانسازی کالاها هستند و به همین دلیل این مسئله نیازمند پیگیری و حل مسئله است.
وی افزود: نایاب شدن برخی کالاهای نشانه عزم شرکتها برای گرانکردن محصول خود از طریق کمبود عرضه و افزایش تقاضا بهنحویکه آن محصول در مدت معینی در بازار کمبود آن توسط مردم احساس میشود سپس با قیمت جدید و گرانشدن به بازار عرضه میشود این شیوهای است که خودروسازان بنیانگذار آن بودند و اکنون به سایر شرکتها تعمیمیافته است.
کرمی در ادامه گفت: ازآنجاییکه صنعت خودروسازی جای خود پیدا کرده و با وجود تحویل محصولات بیکیفیت و با قیمت گزاف همچنان از طرف برخی افراد حمایت میشود ابن مسئله سایر شرکتها را به فکر انداخته تا چنین فضایی را برای خود فراهم آوردند.
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که زمانی محصولی در بازار عرضه آن کم میشود نشاندهنده این است که یا دلالان یا شرکتهای عرضهکننده آن قصد کمفروشی و در نهایت گرانسازی محصولی را در بازاری بدون نظارت دارند.
وی تصریح کرد: مسئله نظارت همچنان حلقه مفقوده بازار است تا به شکل کارآمد شاهد این باشیم که محصولات از تولید تا عرضه با نظارتهای صورتگرفته نتوانند بهصورت خودسر اقدام به افزایش قیمت بکنند.
انتهای خبر/ر