به گزارشايلام بيدار به نقل از«رازق»، یکی از کاربردیترین و پر استفادهترین وسایل زندگی امروزه بشر تلفن همراه است. این وسیله ابتدا فقط جای تلفن ثابت را در بین مردم گرفت و سپس با گسترش امکانات مانند پیامک به وسیله روزمره همه ما تبدیل شد. تلفن همراه سپس با ورود گوشی های هوشمند یا «اسمارت فون» ضریب نفوذش را بین کاربران افزایش داده و بسیاری از نیازهای ارتباطی و حتی رسانه ای مخاطبان را پاسخ داد.
اپراتورهای تلفن همراه در ایران ابتدا کار ساده را در بین کاربران برای جذب مشتری پیش رو داشتند ولی با گسترش گوشی های هوشمند و استفاده مردم از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و «واتس آپ» و قابلیت پیام دهی از این شبکه ها، استفاده مردم از پیامک ها به شدت افت کرد. کاربران شبکه های اجتماعی را برای انتقال پیام بسیار مناسب و کم هزینه تر دیدند؛ بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، بررسی آمار پیامکهای ارسال شده در بازه زمانی ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۴ تا ۱۴ فروردینماه سال ۱۳۹۵ از کاهشی ۱۲ میلیاردی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته حکایت دارد.
سال گذشته و در بازه زمانی ذکر شده مشترکین تلفن همراه حدود ۱۹ میلیارد پیامک فرستاده بودند که در این میان مشترکین همراه اول با ارسال ۱۰ میلیارد پیامک رتبه اول پیامکهای نوروزی در سال ۱۳۹۴ را به خود اختصاص دادند.
همراه با استقبال مردم از شبکه های اجتماعی اپراتورها با فراهم کردن اینترنت پرسرعت زمینه را برای حضور کاربران در شبکه های اجتماعی فراهم و درآمدزایی خود را به این سمت منتقل کردند.
نکته قابل تامل این است که اپراتورها تا زمانی که یک رقیب قوی خارجی یا داخلی برای خود نداشته باشند حاضر نیستند خدمات زیادی به مشتریان ارائه دهند و اپراتورهای قدیمی تر مانند همراه اول که ضریب نفوذ بیشتری در بین مردم دارند خدمات گران تری را به مردم ارائه می دهند.
به متروی انقلاب تهران آمدیم و نظر برخی از مردم را راجع به خدمات اپراتورها جویا شدیم.
سیدفوادجعفری دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه آزاد معتقد است طرحهای ایرانسل و رایتل از لحاظ به صرفه بودن و نو بودن بسیار خوب هستند ولی آنتن دهی و فراگیری همراه اول بسیار بیشتر است.
رضا موسوی کارشناس حسابداری و بازنشسته تامین اجتماعی میگوید: پیام های تبلیغاتی همراه اول بسیار زیاد است و گاهی از شارژ مشترک کم می شود. وی از گرفتن هزینه برای پیامک اعلام موجودی بانک ها انتقاد کرده و این کار را سواستفاده از مردم و گرفتن هزینه اضافی میداند.
خانم سهرابی کتابدار کتابخانه استادمعین هم می گوید: برای من استفاده از اپراتورها فرقی نمی کند و مهم شماره من است که از ابتدا سیم کارت همراه اول استفاده می کردم و از اینترنت همراه استفاده ای نمی کنم و با وای فای منزل یا محل کار به اینترنت متصل می شوم.
محسن ذبیحی دانشجوی ترم آخر داروسازی دانشگاه تهران معتقد است اینترنت یک ماهه همراه اول خوب است و در همه استان ها آنتن دهی قوی دارد. نکته منفی که در مورد همه اپراتورها صحیح است کم کردن هزینه زیاد هنگام شارژ است به طوری که برای 5000 تومان شارژ 450 تومان از حساب کسر می شود و این مقدار اصلا به انصاف نیست و اگر تعداد مشترکان را در این حالت محاسبه کنید به مبلغ کلانی می رسید که از جیب مردم خارج می شود.
نکته قابل توجه این است که اپراتورها باید با گسترش آنتن دهی خود و پایین آوردن تعرفه ها و ایجاد شبکه های اجتماعی تلفن همراه ایرانی که امنیت سایبری بالایی دارند در رقابت با رقیبان داخلی و خارجی موفق باشند و از این راه به افزایش درآمدزایی فکر کنند تا رضایت کاربران را نیز به دست آورند.
اپراتورهای بدون آنتن در پیاده روی اربعین
از آن جایی که این اپراتورها تبلیغات گسترده ای انجام داده بودند و هر یک از اپراتورها تخفیف های ویژهی برای مشترکین اربعین حسینی قرار داده بودند هیچ یک از اپراتورها نتوانست میزان رضایت مشترکین خود را بدست بیاورند. کاربران اپراتورهای ایرانسل و همراه اول و رایتل عنوان کردند که به محض ورود به مرز عراق در کشور عراق آنتن نداشتهاند. آنها اعلام میکنند حتی برای اعلام سلامت خود به خانواده با مشکل مواجه بودهاند و در این بین تقریبا اوضاع تمام اپراتورها یکسان بوده است.
یکی از این مشترکین عنوان کرد که:آقای وزیر می دانید چند صد نفر به خاطر دروغ رومینگ همدیگر را در این مسیر میلیونی گم کردند و نه تلفن و نه پیامک و نه رومینگ هیچی نداشتند چون باز هم گول حرفهای این اپراتورها را خوردند و سیم کارت عراقی نخریده بودند. در کشوری که هیچگونه امنیتی وجود ندارد و همه خانواده ها نگران حال مسافران خود هستند اپراتورهای تلفن همراه اوج کم کاری را برای مشترکین خود داشتند.
یکی از زائرین اربعین حسینی در مورد آنتن دهی این اپراتورها چنین می گوید: من هر دو خط ایرانسل و همراه اول رو داشتم. همراه اول هیچ جا جواب نداد، اما ایرانسل فقط نزدیک حرم در کربلا جواب میداد به شرط شارژ داشتن، به ازای هر پیامک ۵۱۸ تومن و به ازای تک زنگ زدن ۱۰۰۰ تومن و به ازای ۱دقیقه تماس در صورت موفقیت ۲۲۰۰ تومان کم می کرد.من که شارژ نداشتم نتوانستم تا پایان سفر یک تماس بگیرم.
در زیر با نمایش تعرفه های سه اپراتور در حالت عادی و مشاهده گرانی آنان خدمات آنان، قضاوت را به خود کاربران می سپاریم:
تعرفه ایرانسل(سیم کارتهای اعتباری)
نوع خدمات | هزینه |
تماس داخل شبکه ایرانسل | ۱/۱۱۵تومان/ثانیه (۶۶/۹تومان/دقیقه) |
تماس خارج شبکه ایرانسل | ۱/۳۳۱تومان/ثانیه (۷۹/۹تومان/دقیقه) |
تماس خارج شبکه ایرانسل | ۱/۵۴۸تومان/ثانیه (۹۲/۹تومان/دقیقه) |
پیامک به خطوط همراه (فارسی) | ۱۱/۵تومان |
پیامک به خطوط همراه (لاتین) | ۲۰/۹تومان |
پیامک به خطوط ثابت (فارسی یا لاتین) | 12تومان |
پیامک به خارج از کشور* | ۱۵۰تومان |
پیام چندرسانهای | ۱۹/۹تومان |
اینترنت همراه | ۰/۰۷۵تومان/کیلوبایت |
تعرفه ایرانسل(سیم کارت های دائمی)
نوع خدمات | هزینه |
تماس داخل شبکه ایرانسل | ۱/۱۱۵تومان/ثانیه (۶۶/۹تومان/دقیقه) |
تماس خارج شبکه ایرانسل | ۱/۳۳۱تومان/ثانیه (۷۹/۹تومان/دقیقه) |
تماس خارج شبکه ایرانسل | ۱/۵۴۸تومان/ثانیه (۹۲/۹تومان/دقیقه) |
پیامک به خطوط همراه (فارسی) | ۱۱/۵تومان |
پیامک به خطوط همراه (لاتین) | ۲۰/۹تومان |
پیامک به خطوط ثابت (فارسی یا لاتین) | 12تومان |
پیامک به خارج از کشور* | ۱۵۰تومان |
پیام چندرسانهای | ۱۹/۹تومان |
اینترنت همراه | ۰/۰۷۵تومان/کیلوبایت |
سیم کارت های دائمی همراه اول
نوع خدمات | تعرفه هر دقیقه |
مکالمه همراه اول دائمی به تلفن ثابت | 570 |
مکالمه همراه اول دائمی به همراه اول | 570 |
مکالمه همراه اول دائمی به ایرانسل یا رایتل | 625 |
پیام کوتاهSMS | فارسی ۹۹ ریال (به ازاء هر صفحه) |
پیام کوتاهSMS | انگلیسی ۲۳۲ ریال (به ازاء هر صفحه) |
سیم کارت های اعتباری همراه اول
نوع خدمات | تعرفه هر دقیقه |
مکالمه همراه اول دائمی به تلفن ثابت | 670 |
مکالمه همراه اول دائمی به همراه اول | 670 |
مکالمه همراه اول دائمی به ایرانسل یا رایتل | ۹۳۷ |
پیام کوتاهSMSفارسی | 116ریال (به ازاء هر صفحه) |
پیام کوتاهSMSانگلیسی | ۲74 ریال (به ازاء هر صفحه) |
سیم کارت رایتل
نوع خدمات | سیم کارت دائمی | سیم کارت اعتباری | سیم کارت دیتا | هزینه |
مکالمه درون شبکه | 499 | 620 | - | ریال/ دقیقه |
مکالمه برون شبکه | 499 | 852 | - | ریال/ دقیقه |
پیامک انگلیسی | 169 | 230 | 230 | ریال/ پیامک |
پیامک فارسی | 98 | 99 | 99 | ریال/ پیامک |
تماس تصویری | 1495 | 1995 | - | ریال/ دقیقه |
پیام چندرسانه ای(mms) | 198 | 400 | - | ریال/پیام چندرسانه ای(فقط درون شبکه) |
اینترنت همراه 2G | 0.35 | 0.35 | 0.35 | ریال/ کیلو بایت |
اینترنت4G/3G | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ریال/ کیلو بایت |
اینترنت4G/3G(در ساعات 2:00الی 14:00) | 0.1 | - | - | ریال/ کیلو بایت |
انتهای پیام/ی