به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام رصد، هم اکنون راهسازی یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام برای توسعه زیر ساختهای آن است و حذف نقاط حادثه خیز و تسریع در روند راهسازی در کلیه محورهای استان ایلام ضروری است.
اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور و احداث بزرگراه ارتباطی استان نیز از خواستههای به حق مردم ایلام به حساب می آید، چرا که توسعه استان ایلام در گرو توسعه راههای ارتباطی است.
امروزه با توجه به نزدیکی استان ایلام به عتبات عالیات و تردد زیاد زائرین اباعبدالله الحسین (ع) و حمل و نقل کالاهای تجاری به کشورعراق جادههای ارتباطی استان نیاز به توسعه دارند، که احداث دو پروژه عظیم تونل قلاجه و تونل کبیرکوه و عملیات چهار خطه شدن حمیل به ایلام و ایلام به مهران در همین راستا در حال اجرا است که با بهرهبرداری از این پروژهها دسترسی استان خوزستان به استان کرمانشاه و در مجموع ارتباط جنوب غرب به شمال غرب کشور تسهیل خواهد شد.
سرمایه گذاری اندکی در زمینه توسعه راههای استان صورت گرفته است درحالیکه توسعه راه ها به خصوص در مرز بین المللی مهران ضروری است، زیرا نبود جاده های مناسب در استان ایلام درحال حاضر باعث فرار سرمایه ها از استان شده است و بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیست.
البته نباید غافل بود که ارتقای امنیت جاده ها بسیار حائز اهمیت بوده و بستر توسعه وجذب سرمایه گذاری و ورود سرمایه گذار خارجی و داخلی را فراهم می کند، و در سه سال اخیر اقدام های موثر و مهمی در این زمینه انجام گرفته که نتایج بسیار خوبی از جمله تسهیل در تردد خودروها و کاهش حوادث رانندگی را به همراه داشته است.
اما انچه که مشخص است این است که همه نیاز استان برای توسعه و پیشبرد را در توسعه راه و بزرگراه ها می دانند، به گفته مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، در ایلام ۲۰۴ کیلومتر عملیات راه سازی در حال اجراست که ۱۴۴ کیلومتر از این مقدار در راه های اصلی و فرعی و ۶۰ کیلومتر در راه های روستایی انجام می شود..
به گفته میرجعفریان افزایش طول بزرگراه ها یکی از راهبردهای اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در ادامه با بیان اینکه تا پیش از دولت یازدهم تنها 10 کیلومتر از راه های استان بزرگراه بوده است، عنوان کرد: این میزان هم اکنون به 75 کیلومتر افزایش یافته است.
وی تأکید کرده است که بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته تلاش خواهد شد تا پایان سال جاری طول بزرگراه های استان به 110 کیلومتر برسد.
اما با این قول ها و وعده ها، در پایان سال جاری محقق خواهد شد یا باز عدم تخصیص بودجه ها و کمبود اعتبارات همه را با ایستایی و توقف در اجرایی شدن مواجه خواهد کرد. چرا که یکی از پروژه های مهم راهسازی استان، احداث و بهسازی محور ایلام - صالح آباد - مهران - دهلران - اندیمشک و جاده کرمانشاه - حمیل – ایلام است که جهت ارتباط بین استانی و توسعه صادرات مرزی احداث و اجرایی شده است اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار جدی و مکفی با روندی کند در پیشرفت و احداث مواجه است.
جاده اسلام آباد غرب - حمیل تلاش ها و پیگیری های خوبی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته ضمن اینکه برنامه اجرایی این جاده در حوزه استحفاظی استان کرمانشاه در دست اقدام است اما اینکه چه زمانی در استان ایلام اجرایی شود معلوم نیست.
یا اینکه اعتبار مورد نیاز برای تعریض و بهسازی جاده صالح آباد - مهران و دهلران - اندیمشک به مسافت در مجموع 300 کیلومتر که پنج تا شش هزار میلیارد ریال اعلام شده است هنوز در حد حرف باقی مانده است.
یا هم اکنون مسیر صالح آباد - بان رحمان با اعتبار یک هزار و 800 میلیارد ریال به مناقصه گذاشته شده و در انتظار جذب پیمانکار برای اجرایی کردن است.
طرح تعریض جاده دهلران - اندیمشک هم با مشارکت وزارت نفت توافقنامه ای برای اجرای طرح با اعتبار 625 میلیارد ریال امضا شده است، که صرفا در حد یک امضاء است.
این ها مواردی که به گفته میرجعفریان مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام، مسیرهایی است که استان برای توسعه و پیشرفت به آنها نیازمند است، که در صورتی می توان به تحقق آنها امیدوار بود که با تخصیص اعتبارات تعیین شده و در اختیار قرار دادن آن به مجریان پروژها در عمل روند اجرایی شدن آنها تسریع پیدا کند.
هم اینک 75 کیلومتر بزرگراه، 630 کیلومتر راه اصلی، 891 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 770 کیلومتر راه روستایی در استان ایلام زیر بار ترافیک است.
انتهای پیام/ی