تلفنهای همراه (موبایل) را در سالهای گذشته "اسباببازی بزرگسالان" نامیده بودند. اما این اسباببازی کوچک بیضرر که دیگر مختص بزرگسالان هم نیست، در زمانی کوتاه چنان تکاملی پیدا کرده است که به زودی تمام جنبههای اصلی و مهم زندگی ما را در کنترل خواهد گرفت. به گفته نیک نیومن، تحلیلگر دیجیتال، ترکیب موبایل و شبکههای اجتماعی، مهمترین نیروی محرکه موج تازه تحولات دیجیتال است.
به عقیده نیومن سال ۲۰۱۳ میلادی، سالی است که تاثیر انقلاب دیجیتال بیشتر از هر وقت دیگر در زندگی انسانها دیده خواهد شد و به زودی پدیدههایی نوظهور یا کمتر شناختهشده به اتفاقهایی روزمره تبدیل خواهند شد. نیک نیومن برخی تاثیرات پیوند موبایل و شبکههای اجتماعی را بررسی کرده است.
موبایل به مثابه کیف پول
بیشتر ما هر روز که موبایلمان را در دست میگیریم، متوجه نیستیم که در واقع این وسیله کوچک است که هر روز بیشتر از دیروز کنترل زندگی ما را به دست میگیرد.
به تدریج کار بانکی، استفاده از کارت اعتباری، پرداخت صورتحساب و حتی کارت سوار شدن به هواپیما همه با موبایل انجام خواهد شد.
این، ممکن است راحتی و شفافیت بیشتری به امور بدهد، اما گم شدن موبایل هر روز به کابوسی بزرگتر تبدیل میشود. چون با گم شدن موبایل، بخش عمدهای از اطلاعات مهم شما هم از دست میرود. مخصوصا که دزدی تلفنهای همراه هوشمند (اسمارتفون) هر روز شیوع بیشتری پیدا میکند.
به این ترتیب، به زودی باید شاهد ظهور اپلیکیشنهایی باشیم که موقعیت موبایل شما را پیدا کند یا شاید حتی به سبک فیلمهای جیمز باند، بتوانید موبایلتان را از راه دور از کار بیندازید تا مبادا اطلاعات موجود در آن، شما را از هستی ساقط کند.
تبلیغات موبایلی
اسپم و آگهیهای ناخواسته هم به زودی معضلی برای دارندگان موبایل خواهد شد. در حال حاضر ۱۰ درصد وقت مردم صرف موبایل میشود، اما فقط یک درصد کل آگهیها روی موبایل تبلیغ میشود. این فاصله در سال ۲۰۱۳ میلادی به سرعت پر خواهد شد.
به زودی بحث درباره اینکه آیا اینگونه تبلیغات ارسالی به موبایل -به عنوان وسیلهای شخصی- ناقض حریم خصوصی است یا نه، درخواهد گرفت.
حجم تبلیغاتی که ناخواسته روی موبایل ظاهر میشود، در کنار تبلیغات شبکههای اجتماعی، امان کاربران را خواهد برید و این روند، بازار نرمافزارهایی را که جلوی این تبلیغات را میگیرند، داغ خواهد کرد.
به علاوه ممکن است برای ارائه سرویسهای بدون تبلیغ، پول بیشتری از مشتریان گرفته شود.
چهرههای سرشناس در تعقیب هواداران
تاکنون همیشه مردم چهرههای سرشناس را دنبال میکردند و میخواستند از زندگی و کار و بار آنها سر در بیاورند. افراد مشهور هم سعی میکردند که حتیالامکان از دست مردم فرار کنند.
اما گسترش شبکههای اجتماعی وضعیت را عوض کرده است؛ افراد سرشناس برای برقرای ارتباط با مخاطبان دیگر به راههای سنتی وابستگی زیادی ندارند و بیشتر به دنبال ارتباط مستقیم با مخاطب هستند.
به این ترتیب، طرفدارانی که فرد موردنظر خود را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند هدف انواع تبلیغات قرار خواهند گرفت. چون این چهرههای مشهور (سلبریتیها) برای هر توئیتی که کالای خاصی را تبلیغ کند، مبلغی را از شرکت سازنده میگیرند.
به تازگی سازندگان برنامههای تلویزیونی از ستارهها و افراد مشهور میخواهند تا با توئیت کردن، قبل، در حین و پس از پخش یک برنامه، دنبالکنندگان خود را به مقصدی جدید هدایت کنند!
شبکه جهانی خبر
پیوند مبارک یا شاید نامبارک موبایل و شبکههای اجتماعی، راهی سریع و تازه برای انتشار اخبار فراهم کرده است.
المپیک لندن که به آن لقب "المپیک توئیتر" دادند، به خوبی این موضوع را ثابت کرد و توئیتر سریعترین وسیله کسب خبر بود.
این روند هم بر نحوه تولید و هم بر چگونگی انتخاب خبر تاثیر خواهد گذاشت؛ شیوههای تازه اطلاعرسانی مثل صفحات زنده متنی برای گزارش مسابقات ورزشی یا اتفاقاتی که هر لحظه خبرسازند، روزبهروز محبوبتر میشوند. اما نسل جوان بیشتر ترجیح میدهد خبر را مستقیما از لینک توئیتر یا فیسبوک بگیرد.
البته در سال ۲۰۱۳ میلادی، شکل تازهای از پیوند موبایل، تلویزیون و شبکههای اجتماعی، مثل شبکه اجتماعیThisnewsnow رونق خواهند گرفت. این شبکه ویدئوهایی کوتاه را منحصرا روی موبایل پخش میکند.
شبکه جهانی شایعه
اما جز انتشار سریع و مستقیم خبر، ترکیب موبایل و شبکههای اجتماعی، عرصه تازهای هم برای شایعه و غیبت فراهم کرده است.
با درز اخباری که سعی میشد محرمانه بماند، یا انتشار اخباری که دادگاه ممنوع کرده بود در شبکه های اجتماعی، قانونگذاران خود را با موجودی مجازی روبهرو دیدند که به حکم، دستور و قانون ارزشی نمیگذارد و راه خود را میرود.
چند مورد بازداشتی که اخیرا در بریتانیا به علت توئیت غیرقانونی یا کذب انجام شد نیز نمایانگر عمق ماجراست.
به نظر میرسد که سیاستمداران، قانونگذاران و حقوقدانان هنوز ویژگی دنیای جدید را درک نکردهاند. آنها نه تنها از زمانه عقب افتادهاند، بلکه وقت و هزینه بیموردی را صرف راههای سنتی برای مبارزه با پدیدهای مدرن میکنند. تا آنها همراه زمانه شوند و آنچه را در شبکههای اجتماعی دیده میشود، به مثابه قانونگریزی نبینند، راه درازی مانده است.
کاربران هم لازم است که به تدریج با مفهوم مسئولیت در انتشار مطلب در شبکههای اجتماعی بیشتر انس بگیرند.
اعتیاد دیجیتال
اگر دوست یا همسرتان دائم در حال چت کردن (ارتباط دیجیتال) با دوستان در شبکههای اجتماعی است یا سر میز شام روی موبایل نتیجه فوتبال را چک میکند، نشانهای از یک وابستگی روزافزون است؛ وابستگی به دسترسی به اخبار و اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن.
موبایل جای معاشرت با دوست و همسر را گرفته است و شاید خیلیها ندانند که نزدیکترین دوستشان موبایلشان است. در نتیجه، کلینیکهای ترک اعتیاد دیجیتال نباید زیاد دور باشند.
سال ۲۰۱۳ میلادی، سال رشد عظیم موبایل و شبکههای اجتماعی است. جریانی که سر ایستادن ندارد. قطاری که برای کسی توقف نمیکند!
منبع:جام نیوز