سرویس: اقتصادی
کد خبر: 62646
|
00:17 - 1402/09/15
نسخه چاپی

کام زمین‌خواران در ایلام تلخ شد؛

روایتی از مبارزه با زمین‌خواری در ایلام

روایتی از مبارزه با زمین‌خواری در ایلام
مبارزه با زمین‌خواری یکی از مصادیق مبارزه با فساد در ایلام است که زمین‌های زیادی را از چنگال سودجویان خارج کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فساد در دستگاه‌های اجرایی یکی از چالش‌های اصلی کشورها است که نیازمند توجه ویژه‌ای است. دولت و دستگاه‌های اجرایی موظف به پیشگیری و مقابله با فساد هستند.

اصلاح بسترهای فسادزا و ایجاد شفافیت از مواردی است که می‌تواند به مقابله با فساد کمک کند به‌عنوان‌مثال، فساد مالی به‌کارگیری منافع عمومی در جهت منافع شخصی است و توجه به اصل شفافیت می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با آن باشد.

در یک گزارش اعلام شده است که تعداد زیادی مورد فساد در دستگاه‌های اجرایی گزارش شده است که نشان از اهمیت این موضوع در جامعه دارد.

فساد دستگاه‌های اجرایی یکی از مسائلی است که در سطح جهانی وجود دارد و می‌تواند تأثیرات عمیقی روی جوامع داشته باشد. اما گفتن این که دستگاه‌های اجرایی موردی خاص برای فساد هستند، به نظرم یکم مبهم است. می‌توانید تعداد زیادی زمینه و شرایطی را که می‌تواند به فساد در دستگاه‌های اجرایی منجر شود را در نظر داشته باشید.

برای مثال، فساد ممکن است به دلیل نبود توجه به اخلاق حرفه‌ای در دستگاه‌های اجرایی رخ دهد. یا ممکن است به دلیل نقص در قوانین و مقررات حاکم بر عملیات دستگاه اجرایی اتفاق بیفتد. همچنین فساد به دلیل نبود شفافیت و حسابرسی دقیق نیز بروز پیدا می‌کند.

در اینجا، محیط اجتماعی و سیاسی کشور و نیز ساختار سازمانی مهم است. همچنین عدم حضور یا ضعف نهادهای نظارتی نیز می‌تواند عامل اصلی فساد در دستگاه‌های اجرایی باشد. در بسیاری از موارد، فساد نتیجهٔ ترکیبی از مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

طی روزهای گذشته از یکی از بزرگ‌ترین فسادها در ایران رونمایی شد که نشان‌دهنده عزم دولت با همراهی سایر دستگاه‌ها در ریشه‌کن‌کردن فساد امری که قطعاً در سایر استان‌ها هم مشاهده می‌شود.

در ایلام هم موضوع زمین‌خواری یک از مواردی که با ورود دستگاه‌های اجرایی اقدامات مهمی در این راستا برداشته شده است.

موضوع فساد دستگاه‌های اجرایی موضوعی مهم است

رضا خسروی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:  مبارزه با فساد دستگاه‌های اجرایی ایران یک موضوع بسیار حیاتی و چالش‌برانگیز است. فساد در دستگاه‌های اجرایی همواره به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی که تأثیر ژرفی بر جوامع دارد، شناخته می‌شود. ایران نیز از یکی از کشورهایی است که با این چالش روبروست.

وی افزود: باتوجه‌به مفهوم و ساختار فساد، مبارزه با آن باید به‌صورت گسترده و چندجانبه صورت گیرد. این شامل اصلاح قوانین و مقررات مربوط، تقویت نهادهای نظارتی، افزایش شفافیت و حسابرسی دقیق‌تر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ارتقای فرهنگ اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای است.

خسروی گفت: در مبارزه با فساد دستگاه‌های اجرایی ایران، تأثیرگذاری مردم و رسانه‌ها نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. مشارکت فعال مردم و ارتقای آگاهی‌ آن‌ها درباره مخاطرات فساد می‌تواند به تقویت نگرش‌های منفعت‌طلبانه برای انجام فعالیت‌های فاسدی در دستگاه‌های اجرایی کمک کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که مبارزه با فساد یک فرایند پیچیده و زمان‌بر است. موفقیت در این زمینه نیازمند تلاش مداوم، تعهد سیاسی، و تعامل بین نهادهای مختلف اجتماعی و سیاسی است.

ترک فعل مدیران در موضوع زمین‌خواری به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست

عبدالوهاب بخشنده دادستان از برخورد جدی با زمین‌خواری در ایلام خبر داد و گفت: باتوجه‌به اینکه افرادی سودجو به طور شبانه اقدام به زمین‌خواری و فروش املاک دولتی می‌کنند می‌بایست کشیک شبانه و بامدادی در ایلام افزایش یابد

بخشنده با بیان اینکه دستگاه قضا همواره پیگیر حقوق عامه مردم است، گفت: هر گونه تعرض به اراضی ملی و دولتی جرم است و با متخلفان برخورد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه زمین‌خواری یک جرم سازمان‌یافته است و به دلیل ترک فعل برخی دستگاه‌های متولی رخ می‌دهد. ادامه داد: دراین‌خصوص تخلف و ترک فعل برخی از مدیران مشهود است که به آنها برخورد جدی و قانونی می‌شود.

بخشنده با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی کمیته صیانت از اراضی ملی شناسایی سرشبکه‌ها و مقابله با زمین‌خواران است افزود: سازمان‌های متولی موظف‌اند افرادی كه اقدام به تصرف اراضی ملی کرده‌اند را به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برخورد قانونی با آن‌ها صورت گیرد.

با مدیران متخلف دررابطه‌با زمین‌خواری برخورد می‌شود

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام  در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دولت عزم جدی برای مقابله با فساد و دارد و این مورد را سرلوحه کار خود قرار داده به همین دلیل در تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع فساد مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی افزود: با مدیری که از کار خود تخلف کند قطعاً برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت و در این مورد هیچ عذری قابل‌قبول نیست و همچنین در رابطه زمین‌خواری به‌خصوص اراضی دولتی مدیرانی که تخلف کرده‌اند قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

انتهای خبر/ر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد