سرویس: استان ایلام
کد خبر: 14223
|
08:08 - 1394/02/30
نسخه چاپی

یک مسئول:

مبارزه با اشرافی گری از ملزومات اقتصاد مقاومتی است

مبارزه با اشرافی گری از ملزومات اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام درخشان گفت: مبارزه با اشرافی گری از ملزومات اقتصاد مقاومتی است.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازجویزر، حجت الاسلام "مهدی درخشان"، مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان ایوان و از اساتید حوزه علمیه در خصوص روشهای عملی نمودن اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شروعی برای «اصلاحات عمیق اقتصادی» کشور در راستای تکمیل سیاست‌های قبلی از جمله اصل 44 است که اگر در گذشته به انتظارات رهبری اهتمام بیشتری می‌شد، اکنون اقتصاد ما آسیب کمتری را تجربه کرده بود و مسائل تحریم و غیرتحریم تأثیری در اقتصاد کشور نداشت.

وی افزود : اما امروز ایجاد زمینه‌های اجرایی و عملیاتی کردن آن، به‌طور قطع، اشتغال‌زایی، درآمد، رفاه و آسایش بیشتری را برای مردم به ارمغان خواهد آورد که جز با همت همگان امکان‌پذیر نخواهد بود.

حجت الاسلام درخشان ادامه داد : برای عملی نمودن اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه راههای بسیاری موجود است که می توان به ، ترویج و نهادینه نمودن تفکر اقتصاد اسلامی و توسعه فرهنگ جهادی در فعالیت اصناف و بازاریان از طریق برنامه‌های آموزشی اجباری و تشویقی وزارت کار اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی به وسیله مراجع عظام و روحانیت معظم اشاره نمود و همچنین اقدام اجرایی در جهت عملی نمودن اقتصاد مقاومتی به جای برگزاری همایش‌های مختلف و پرهیز از اقدامات شعاری در این زمینه بسیار موثر می باشد.

مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی ایوان گفت : از دیگر روشهای ضرورت تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری ، ساده زیستی و نتراشیدن هزینه توسط مدیران و کم خرج بودن آنها ، کیفیت بخشیدن و توجه به تولید کالاهای ایرانی و پرهیز از اسراف در زندگی نقش زیادی در اقتصاد مقاومتی دارد .

این استاد حوزه خاطرنشان کرد : بنا به تأكيد قرآن، اعمال انسان در روز قيامت مورد ارزيابى و محاسبه قرار گرفته، به هر كس متناسب با رفتارى كه در دنيا داشته است، جزا داده مى شود. ياد قيامت و خوف از سوء الحساب در يوم الحساب، نقش مؤثرى در تصحيح رفتارهاى انسان از جمله رفتارهاى اقتصادى او دارد ، مسلّماً مراقبت درونى مداوم توسط افراد، عاملى مهم براى تحقق رفتارهاى عادلانه و به حق اقتصادى است، اين امر تأثير بسزايى در سلامت و رشد اقتصادى و برقرارى رفاه و آرامش عمومى و حفظ كرامت انسان ها دارد.

وی اضافه کرد : طبيعى است با ورود به عرصه زندگى و اعتقاد به ادامه زندگى پس از مرگ، افق زمانى تغيير مى كند و نه تنها از كوتاه مدت به بلند مدت، كه به ابديت تبديل مى شود. اعتقاد به اين كه انسان پس از مدتى كوتاه، آن هم به صورت نامشخص به نيستى تبديل شود، با اين اعتقاد كه فرصتى كوتاه در اختيار است و بايد توشه ابدى براى خود فراهم ساخت، به شدت در رفتار انسانى تأثير متفاوت خواهد داشت. با نگرش به معاد، ديگر بهترين نظريه مصرف، نظريه «مصرفموديگليانى» نخواهد بود. او دوران عمر را به سه دوره پيش از بلوغ، بلوغ و دوران بازنشستگى تقسيم مى كند; در دوران بلوغ است كه بايد درآمد كسب كرده، علاوه بر مخارج ايّام بلوغ، قرض پيش از بلوغ و هزينه دوران بازنشستگى را نيز تأمين كرد.

حجت الاسلام درخشان تاکید کرد: با تغيير افق زمانى و ديدگاه «الدنيا مزرعة الاخرة»، بسيارى از واژه هاى اساسى اقتصاد مفاهيمى وسيع تر به خود مى گيرند، به ويژه مفاهيمى همچون «مطلوبيت» و «سود» كه از مفاهيم مبنايى در اقتصاد هستند، ساختار انگيزش را تشكيل مى دهند. نيروى محرّك مصرفْ مطلوبيت، و هدف مصرف كننده حداكثر كردن آن است و انگيزه كار و تلاش هاى توليدى كسب سود، و هدف توليدكننده حداكثر نمودن آن مى باشد.

وی همچنین گفت: با اعتقاد به معاد، متعلّق «لذت» و مفهوم «سود» تفاوت اساسى پيدا مى كند. نه تنها افراد معتقد به معاد منافع جهان پس از مرگ را نيز مورد عنايت قرار مى دهند، بلكه به دليل ابديت حيات اخروى و مخلّد بودن انسان در آن جا، اهميت بيش ترى به آخرت مى دهند. به همين دليل، صله رحم، احسان، انفاق، رعايت حقوق ديگران و توليد بى عيب و نقص (اتقان در توليد)، خواه نظام نظارت كننده اى باشد يا نباشد، توجيه جدّى پيدا مى كند، فعاليت هاى اقتصادى رنگ و بوى عبادى به خود مى گيرد و پاداش هاى اخروى، انگيزه را براى فعاليت ها تشديد مى سازند. همچنان كه عقوبت هاى سنگين اخروى فرد را از تعرّض به حقوق ديگران و ارتكاب جرايم، از جمله جرايم اقتصادى، باز مى دارند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب