ایلام بیدار09:26 - 1403/12/20
مشکلات رایج در خودرو؛

صدای تق‌تق موتور به چه معنی است

در این مقاله با علت صدای تق‌تق موتور خودرو آشنا می‌شوید. صدای ناک یا ضربه موتور یکی از مشکلات رایج در خودروهاست که نشان‌دهنده وجود ایراد مکانیکی در موتور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل از خواندنی ها، برای عملکرد روان یک خودرو، موتور احتراق داخلی آن باید بدون مشکل کار کند. اما همیشه اینطور نیست. ممکن است مشکلات متعددی در موتور وجود داشته باشد، از جمله صداهای عجیب. صدای تق تق یا کوبش موتور یکی از این صداهاست.

صدای تق تق یکی از مشکلات رایج موتور است که نشان دهنده یک مشکل مکانیکی در موتور است. این صدا مانند یک "کوبش" است که از زیر کاپوت خودرو به گوش می رسد.

صدای کوبش یا تق تق موتور چیست؟

صدای کوبش در خودرو نتیجه چندین مشکل مختلف است. اگر مشکل زود تشخیص داده شود، احتمال تعمیر آن بسیار زیاد است. اما نادیده گرفتن آن برای مدت طولانی می تواند به آسیب های جدی منجر شود.

برای مثال، یکی از دلایل رایج صدای تق تق، نسبت نامناسب سوخت به هوا است. این مشکل باعث می شود سوخت به جای سوختن یکنواخت، در بخش های نامنظم بسوزد. ادامه این وضعیت می تواند منجر به آسیب به دیواره سیلندر و پیستون شود.

کمبود روان کاری در قسمت بالای سرسیلندر دلیل دیگری برای ایجاد صداست که معمولاً صدایی شبیه به "تیک" تولید می کند. در این حالت، اجزایی مانند لیفترها و سوپاپ ها ممکن است خشک یا شل باشند.

هر زمان که چنین صدایی شنیدید، باید منبع مشکل را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

 

دلایل رایج صدای کوبش موتور

دلایل صدای کوبش موتور

 

دلایل رایج صدای کوبش موتور :

در بیشتر موارد، صدای کوبش نشان دهنده این است که موتور نمی تواند به طور روان و کارآمد کار کند. بنابراین، آگاهی از دلایل رایج ایجاد این صدا ضروری است.

 

نسبت کم سوخت به هوا

همان طور که در بخش قبلی اشاره شد، نسبت نامناسب سوخت به هوا می تواند این صدای آزاردهنده را ایجاد کند. بنابراین، واضح است که نسبت کم سوخت به هوا (هوای بیشتر و سوخت کمتر) یکی از دلایل بالقوه است. در این حالت، سوخت کافی برای احتراق کامل مخلوط در زمان لازم وجود ندارد، که منجر به انفجارهای متعدد و صدای کوبش موتور می شود.

برخی از قطعاتی که ممکن است باعث این نسبت نامناسب شوند عبارتند از انژکتورها، پمپ سوخت، سنسورهای اکسیژن و سنسور جریان هوای جرمی. بررسی و نگهداری منظم این قطعات می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

 

عدد اکتان پایین

عملکرد موتور علاوه بر سایر عوامل، به کیفیت سوخت بستگی دارد. زمانی که عدد اکتان سوخت کمتر از نیاز خودرو باشد، ممکن است صدای کوبش ایجاد شود. در واقع، عدد اکتان نشان دهنده مقاومت سوخت در برابر احتراق زودهنگام مخلوط هوا و سوخت است. سوخت با اکتان پایین مقاومت کمتری دارد و این منجر به احتراق ناقص و ایجاد صدای کوبش می شود.

 

رسوبات کربنی

سوخت های امروزی حاوی موادی برای تمیز کردن رسوبات کربن موجود هستند. با این حال، این مواد نمی توانند از تشکیل رسوبات جدید جلوگیری کنند. سوخت سوخته همیشه مقداری رسوب کربن تولید می کند. رسوبات کربنی فضای داخل سیلندر را اشغال کرده و باعث افزایش فشار می شوند که در نهایت صدای کوبش را ایجاد می کند.

حل این مشکل بسیار ساده است. فقط باید از یک افزودنی یا پاک کننده انژکتور سوخت استفاده کنید تا رسوبات کربن در قسمت های مختلف موتور تمیز شوند.

 

شمع اشتباه

یکی دیگر از دلایل احتمالی صدای کوبش موتور، استفاده از شمع نامناسب است. هر شمع دارای یک محدوده حرارتی است که نشان دهنده میزان گرمایی است که می تواند از محفظه احتراق خارج کند. یک شمع نامناسب نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد و باعث ایجاد صدای ضربه می شود.

 

فاصله نامناسب شمع ها

فاصله نامناسب شمع ها یکی دیگر از دلایل ایجاد این صداهاست. این فاصله جایی است که شمع مخلوط هوا و سوخت را جرقه می زند. فاصله خیلی کم جرقه ای ضعیف ایجاد می کند و فاصله خیلی زیاد ممکن است اصلاً جرقه ای ایجاد نکند.

همچنین، در خودروهای مدرن اتوماتیک، یک کامپیوتر زمان بندی جرقه شمع ها را کنترل می کند. اگر قطعه ای که این عملکرد را کنترل می کند خراب شود، زمان بندی اشتباه باعث ایجاد احتراق های مکرر و صدای ضربه می شود.

 

سنسور ضربه خراب

خودروهای امروزی که مجهز به واحد کنترل موتور (ECU) هستند معمولاً با این صداها مواجه نمی شوند. سیستم کامپیوتری مرکزی تمامی عملکردها مانند زمان بندی احتراق، نسبت مخلوط سوخت و هوا و انژکتورها را که ممکن است صدای ضربه ایجاد کنند، کنترل می کند. در واقع، خودروها دارای سنسور ضربه نیز هستند که این صدا را تشخیص داده و اطلاعات را به ECU منتقل می کند تا اقدامات اصلاحی انجام شود.

اما اگر این سنسور خراب شود، ممکن است به موتور اجازه دهد که صدای کوبش تولید کند. اگر خودروی شما ECU دارد و همچنان این صدا را ایجاد می کند، باید سنسور ضربه را بررسی کنید.

 

کلام آخر

رفع صدای کوبش موتور نسبتاً ساده است. در بیشتر موارد، تعمیر یا تعویض قطعه معیوب مشکل را حل می کند. برای مثال، می توانید شمع معیوب را تعویض کنید، سنسور ضربه خراب را تعمیر کنید یا عدد اکتان مناسب را استفاده کنید.

همیشه دفترچه راهنمای خودرو را برای یافتن نوع قطعات مناسب و عدد اکتان موردنیاز بررسی کنید. اگر مشکل جدی تر بود، مشورت با یک مکانیک حرفه ای بهترین گزینه خواهد بود.

توجه :

محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.

 

انتهای خبر/م