به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، صنعت خودروسازی در ایران به یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم تبدیل شده است. با افزایش قیمتها و کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی، مردم نسبت به این صنعت احساس ناامیدی میکنند. در سالهای اخیر، به رغم تلاشهای صورت گرفته برای واردات خودرو، این اقدام نیز نتوانسته تأثیر مثبتی بر کاهش قیمتها داشته باشد. در این گزارش، به بررسی نظرات کارشناسان و نمایندگان مردم درباره وضعیت صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت.
کیفیت خودروهای داخلی چالش اصلی
قدرتاله نیاصادق کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: کیفیت خودروهای داخلی به شدت در حال کاهش است و این موضوع یکی از دلایل اصلی نارضایتی مردم است. تولیدکنندگان به جای تمرکز بر ارتقاء کیفیت، بیشتر به دنبال کاهش هزینهها هستند که این رویکرد باعث شده تا خودروهایی با استانداردهای پایین به بازار عرضه شود.
نیاصادق ادامه داد: مشکلاتی مانند قطعات بیکیفیت و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، نگرانیهای زیادی برای خریداران ایجاد کرده است. همچنین، عدم شفافیت در قیمتگذاری و نوسانات مکرر قیمتها باعث شده تا مردم احساس کنند که در این صنعت، هیچگونه نظارتی وجود ندارد.
واردات خودرو راهحلی ناکافی
حجتالاسلام عمران احمدی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: واردات خودرو به عنوان یکی از راهحلهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار خودرو مطرح شده است، اما واقعیت این است که این اقدام نتوانسته است تأثیر خاصی بر کاهش قیمتها داشته باشد. به نظر میرسد که سیاستهای نادرست در این زمینه، عامل اصلی ناکامی در این حوزه است.
احمدی ادامه داد: واردات خودرو به دلیل تعرفههای بالا و محدودیتهای موجود، نتوانسته به شکل مؤثری به بازار کمک کند. در عوض، این وضعیت تنها به افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تشدید نارضایتی مردم منجر شده است.
ضرورت تغییر در سیاستهای خودروسازی
مهدی ویسه عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی در ایران، نیاز به تغییرات بنیادی در سیاستهای این صنعت داریم. به جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بدون توجه به کیفیت، باید سیاستهایی اتخاذ شود که رقابتپذیری را افزایش دهد.
وی افزود: توجه به نیازهای واقعی مردم و ارتقاء کیفیت خودروها باید در اولویت قرار گیرد. همچنین، استفاده از فناوریهای نوین و بهکارگیری شیوههای مدیریتی کارآمد میتواند به تحول در این صنعت منجر شود.
صنعت خودروسازی نیازمند تحول است
سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: صنعت خودروسازی به یکی از موضوعات اصلی در مجلس تبدیل شده است. ما به عنوان نمایندگان مردم، نارضایتیهای مردم را به گوش مسئولان میرسانیم و تلاش میکنیم تا مشکلات این صنعت را حل کنیم.
فلاحی ادامه داد: لازم است که دولت و مسئولان به خواستههای مردم توجه کنند و اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی انجام دهند. ما باید به سمت ایجاد صنعتی پایدار و با کیفیت حرکت کنیم که نه تنها نیازهای داخلی را تأمین کند، بلکه بتواند در بازارهای جهانی نیز رقابت کند.
مشکلات مالی و اقتصادی
یکی از مسائل مهمی که بر صنعت خودروسازی تأثیر میگذارد، مشکلات مالی و اقتصادی شرکتهای خودروساز است. افزایش هزینههای تولید، نوسانات ارزی و عدم دسترسی به منابع مالی کافی، همگی از عواملی هستند که به افزایش قیمت خودروها و کاهش کیفیت آنها منجر میشوند. نیاصادق در این خصوص گفت: شرکتهای خودروساز با چالشهای جدی مالی روبرو هستند و این موضوع به وضوح بر روی کیفیت محصولاتشان تأثیر میگذارد.
تأثیر تحریمها بر صنعت خودروسازی
تحریمهای بینالمللی نیز نقش بسزایی در وضعیت کنونی صنعت خودروسازی ایفا کردهاند. این تحریمها باعث محدودیت در تأمین قطعات و تکنولوژیهای جدید شده و به کاهش کیفیت خودروهای تولیدی انجامیده است. احمدی در این رابطه اظهار داشت: تحریمها نه تنها بر روی تولید خودرو تأثیر گذاشتهاند، بلکه منجر به عدم توانایی در رقابت با بازارهای جهانی شدهاند.
نقش دولت در بهبود صنعت خودروسازی
دولت میتواند با اتخاذ سیاستهای صحیح، نقش مؤثری در بهبود وضعیت صنعت خودروسازی ایفا کند. از جمله این سیاستها میتوان به کاهش تعرفههای واردات قطعات، حمایت از تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی و ایجاد شرایط رقابتی اشاره کرد. ویسه در این باره گفت: دولت باید به جای حمایت از تولیدکنندگان ناکارآمد، به حمایت از شرکتهایی بپردازد که توانایی رقابت و ارائه محصولات با کیفیت را دارند.
آینده صنعت خودروسازی در ایران بستگی به اقداماتی دارد که در حال حاضر انجام میشود. اگر سیاستهای مناسب اتخاذ نشود و کیفیت خودروها بهبود نیابد، نارضایتی مردم همچنان ادامه خواهد داشت. فلاحی در این خصوص گفت: ما باید به دنبال یک تحول اساسی در صنعت خودروسازی باشیم تا بتوانیم به نیازهای مردم پاسخ دهیم و به یک صنعت پایدار دست یابیم.
راهکارهای پیشنهادی
برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی، چند راهکار پیشنهاد میشود: آینده صنعت خودروسازی در ایران بستگی به اقداماتی دارد که در حال حاضر انجام میشود.
تحلیل و نظارت بر کیفیت تولید؛ دولت باید نظارت دقیقی بر کیفیت خودروهای تولیدی داشته باشد و اقدامات لازم را برای ارتقاء استانداردها انجام دهد.
حمایت از نوآوری؛ تشویق شرکتهای خودروساز به استفاده از فناوریهای نوین و نوآوری در تولید میتواند به بهبود کیفیت و کاهش هزینهها کمک کند.
توسعه بازارهای خارجی؛ ایجاد شرایط مناسب برای صادرات خودرو و محصولات وابسته میتواند به افزایش درآمد و بهبود وضعیت مالی خودروسازان کمک کند.
آموزش و توانمندسازی نیروی کار؛ آموزش نیروی انسانی در زمینههای فنی و مدیریتی، میتواند به بهبود کیفیت تولید و بهرهوری کمک کند.
گسترش همکاریهای بینالمللی؛ ایجاد همکاری با شرکتهای بینالمللی میتواند به انتقال فناوری و تجارب موفق در زمینه تولید خودرو کمک کند.
با توجه به چالشهای موجود، نیاز است که تمام ذینفعان، از دولت تا خودروسازان و مردم، در جهت بهبود وضعیت این صنعت همکاری و همفکری کنند. تنها در این صورت است که میتوان به آیندهای روشنتر برای صنعت خودروسازی ایران امیدوار بود.
صنعت خودروسازی در ایران با چالشهای جدی روبرو است که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد. کیفیت پایین خودروها، افزایش قیمتها و عدم تأثیر واردات بر بازار، همگی از عواملی هستند که نارضایتی مردم را به دنبال داشتهاند. با توجه به نظرات کارشناسان و نمایندگان مردم، به نظر میرسد که تنها با تغییر سیاستها و تمرکز بر کیفیت، میتوان به بهبود وضعیت این صنعت و کاهش نارضایتی مردم امیدوار بود.
انتهای خبر/ر