به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، سیستم سرمایشی و گرمایشی در خودرو باعث می شود رانندگی طولانی شما در آن آب و هوای بی ثبات، راحت تر شود. تعمیر و نگهداری این سیستم برای حفظ دمای طبیعی داخل کابین ضروری است. یک سیستم خنک کننده عملکرد گرم و انجماد خودرو را حفظ می کند. این شامل اجزای متعددی برای انجام کامل این کار است. و هسته هیتر جزء اصلی یک سیستم سرمایش و گرمایش است. اگر در صورت از کار افتادن هسته گرمایش، ممکن است مجبور شوید با معضلاتی روبرو شوید. بررسی عمیق نشانههای هسته بخاری بد ممکن است به درک عملکرد مناسب آن کمک کند.
اجازه دهید پس از شناخت هسته بخاری و علت خرابی آن، در مورد علائم شروع یک هسته بخاری شکسته صحبت کنیم.
توضیح هسته گرمکن و خرابی :
هسته بخاری وسیله ای شبیه رادیاتور است که برای گرم کردن کابین خودرو استفاده می شود. رادیاتور تجهیزات زیر کاپوت ماشین شماست. هسته بخاری و رادیاتور متصل هستند. مایع خنک کننده از هسته بخاری عبور می کند. هنگامی که مایع گرم می شود، هسته گرمایی را که از طریق بخاری وسیله نقلیه شما تابش می کند، ارائه می دهد. بنابراین نقش مهمی در سیستم تهویه مطبوع خودروی شما نیز دارد. عملکرد هسته بخاری این است که کار را با کمپرسور تهویه مطبوع تقسیم می کند تا به شماره دمایی که انتخاب می کنید برسد. همچنین می تواند شیشه جلوی شما را مه زدایی کند و هوای داخل کابین را مرطوب کند.
علائم اصلی خرابی هسته بخاری چیست؟
آنچه باعث از کار افتادن هسته بخاری می شود تقریباً همان چیزی است که باعث می شود رادیاتور زیر کاپوت ماشین قبل از تخمین سازنده از کار بیفتد - و آن عدم نگهداری است. مایع خنک کننده ای که از رادیاتور شما عبور می کند از هسته عبور می کند. نادیده گرفتن چند برنامه تعمیر و نگهداری رادیاتور باعث می شود ذرات زنگ زدگی و سایر زباله ها هم از نظر اندازه و هم از نظر مقدار افزایش یافته و در نتیجه راه های رادیاتور را مسدود کند. حتی اگر رادیاتور شما بتواند با حداقل تعمیر و نگهداری دوام بیاورد، هسته بخاری با گذرگاه های باریک تر، زودتر از رادیاتور مسدود می شود و زودتر از آنچه انتظار دارید خراب می شود.
6 نشانه اصلی هسته گرمکن بد که همین الان باید بدانید!
محل قرارگیری هسته بخاری درست زیر سیستم فرمان و داشبورد است. اجزای آن مانند سیمها، لولهها، محفظه مایع خنککننده و اگزوز در همه طرفهای داشبورد قرار دارند. برای خلاصه کردن قسمت قبلی به روشی آسان، هسته بخاری جزء اصلی است که عملکردهای گرمایش و سرمایش را برای عادی سازی فضای کابین کنترل می کند. هسته بخاری مایع خنک کننده را در یک سیستم خنک کننده برای انتقال هوای گرم به کابینت تنظیم می کند و همچنین از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. علاوه بر این، مایع خنک کننده دما را کاهش می دهد که منجر به مه آلود شدن پنجره ها می شود.
اجازه دهید با علائم اصلی بخاری بد آشنا شویم :
1. بوی تند در ماشین
بوی عجیب و غریب در ماشین شما یکی از نشانه های اصلی خراب بودن هسته بخاری است. اگر در هنگام استفاده از سیستم سرمایشی یا گرمایشی بوی تند احساس میکنید، زمان تعمیر مناسب فرا رسیده است. این بوی عجیب نشانه نشت مایع رادیاتور است. ممکن است مایع خنک کننده از ظرف مایع خنک کننده نیز بیرون ریخته باشد. بنابراین، کل سیستم را در اسرع وقت تعمیر کنید. بنابراین مراقب بوی نامطبوع باشید
مراقب بوی نامطبوع باشید
2. نشتی مایع خنک کننده
یکی دیگر از نشانه های مهم هسته بخاری آسیب دیده نشت مایع رادیاتور در داخل و خارج خودرو است. مشکوک شدن به نشتی مایع خنک کننده در خودرو از صندلی کنار سرنشین یا ریختن مایع خنک کننده روی زمین بسیار آسان است. این زمانی اتفاق می افتد که سیستم سردتر از حد معمول باشد. در صورت نشتی، صندلیهای کابین جلوی شما ممکن است دچار رطوبت شوند.
راه حل:
هر نوع نشتی مایع خنککننده باید به سرعت تشخیص و رفع شود. ابتدا باید محل نشتی را مشخص کنید و در صورت تأیید خرابی هسته بخاری، آن را تعویض نمایید. همچنین، باید سیستم خنککننده را بررسی کرده و مطمئن شوید که مایع کافی در سیستم وجود دارد.
3. پنجره های مه آلود
مهآلود بودن پنجرهها نیز یکی از نشانههای اصلی خراب بودن هسته بخاری است. اگر شیشه های ماشین شما از داخل مه گرفت، مطمئن باشید ماشین شما با مشکل اصلی بخاری مواجه است. این نشانه نشت مایع رادیاتور در داخل کابین خودرو است که باعث مه آلود شدن آن می شود. عملکرد پنجره مه آلود نیز به عنوان تراکم پنجره ها شناخته می شود. رعایت نکات تعمیر و نگهداری متخصص ممکن است ایده خوبی برای حفظ مناسب سیستم خنک کننده خودرو باشد.
راه حل:
نشتی در هسته بخاری باید فوراً تشخیص داده شود. معمولاً نیاز به تعویض هسته بخاری در این موارد وجود دارد. در صورت مشاهده بخار یا نشتی مایع، سیستم خنککننده را بررسی کرده و به تعمیرگاه مراجعه کنید.
4. داغ شدن بیش از حد موتور
هسته بخاری بخشی از سیستم خنککننده موتور است و اگر دچار خرابی یا گرفتگی شود، جریان مایع خنککننده مختل شده و موتور ممکن است بیش از حد داغ شود. این مشکل میتواند به خرابی موتور و هزینههای سنگین تعمیرات منجر شود.
راه حل:
اگر دمای موتور بالاست و هسته بخاری مشکوک به خرابی است، ابتدا سطح مایع خنککننده را بررسی کنید. در صورت کافی بودن مایع، احتمال دارد هسته بخاری مسدود شده باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
5. خرابی سیستم خنک کننده
اگر سیستم سرمایش یا گرمایش شما به درستی کار نمی کند، زمان مناسبی است که آن را سرویس یا تعمیر کنید. نبود گرما یا گرما در داخل کابین، خرابی سیستم خنک کننده را ثابت می کند.
اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده به خوبی کار می کند
6. عدم وجود گرمای مناسب در کابین خودرو
یکی از علائم اولیه خرابی هسته بخاری، عدم تولید گرمای کافی یا حتی نبود گرما در داخل خودرو است. هسته بخاری وظیفه دارد آب گرم یا مایع خنککننده را از موتور به کابین منتقل کند تا هوای گرم تولید شود. اگر هسته بخاری دچار مشکل شود، گرمای کافی تولید نخواهد شد.
بخاری که کار را انجام نمی دهد یک پرچم قرمز اصلی است، اما ممکن است هسته اصلی آن همیشه مشکل نباشد. موارد ناموفق دیگر مانند فیوز، فیلتر هوای کابین و فن یا درهای هواکش نیز می توانند مقصر باشند.
علاوه بر این، یک هسته بخاری که کار نمی کند ممکن است صداهای خش خش یا غرغر را هنگام فعال شدن هیتر یا تنظیمات یخ زدایی ایجاد کند. این صداها معمولاً هوای محبوس شده در سیستم خنک کننده یا مشکلات جریان خنک کننده را نشان می دهد.
راه حل:
ابتدا باید سطح مایع خنککننده را بررسی کنید. کمبود مایع خنککننده میتواند یکی از دلایل عدم تولید گرما باشد. اگر سطح مایع خنککننده کافی است، باید سیستم خنککننده و هسته بخاری از نظر مسدود بودن یا رسوب بررسی شوند. در صورت وجود رسوب یا گرفتگی، تمیز کردن یا تعویض هسته بخاری ضروری خواهد بود.
7. صدای عجیب از سیستم تهویه
در برخی موارد، خرابی هسته بخاری میتواند منجر به ایجاد صداهای غیرمعمول از سیستم تهویه شود. این صداها ممکن است به دلیل رسوب، نشتی یا آسیب دیدگی هسته بخاری باشد.
راه حل:
سیستم تهویه را خاموش کنید و به صدای خروجی از آن توجه کنید. اگر صدای غیرمعمول وجود دارد، هسته بخاری را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.
راهکارهای جلوگیری از خرابی هسته بخاری :
تعمیر و نگهداری منظم سیستم خنککننده:با تعویض بهموقع مایع خنککننده و بررسی وضعیت لولهها و شیلنگها میتوانید از خرابی زودهنگام هسته بخاری جلوگیری کنید.
استفاده از مایع خنککننده مناسب:همواره از مایع خنککنندهای استفاده کنید که با سیستم خنککننده خودرو شما سازگار باشد.
بررسی علائم اولیه:اگر هر یک از علائم خرابی هسته بخاری را مشاهده کردید، فوراً به آن توجه کنید و از تعمیر بهموقع جلوگیری نکنید، چرا که ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود.
در نتیجه :
هسته بخاری یکی از اجزای مهم سیستم تهویه و خنککننده خودرو است و خرابی آن میتواند منجر به مشکلات متعددی شود. توجه به علائمی مانند عدم تولید گرما، بوی ضدیخ، بخار گرفتن شیشهها، و نشتی مایع خنککننده به شما کمک میکند تا به موقع این مشکل را شناسایی و رفع کنید. اینها برخی از نشانه های خرابی هسته بخاری بد بود که نیاز به تعمیر و نگهداری داشت. اگر به مشکلی در هسته بخاری خودرو خود مشکوک هستید، بهتر است آن را توسط یک مکانیک یا تکنسین خودرو ماهر بررسی و تعمیر کنید. آنها می توانند مشکل را به طور دقیق تشخیص دهند و اقدام مناسب را توصیه کنند.
توجه :
محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.
انتهای خبر/م