ایلام بیدار00:12 - 1403/08/03
نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری:

ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای رسانه‌ها

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه برای ما در سطح کلان و استان ایلام مهم است، نیاز به فراهم کردن یک منشور اخلاقی برای رسانه‌هاست. این منشور باید بر اساس فرهنگ اسلامی - ایرانی تدوین شود تا تمامی رسانه‌های استان و کشور بر اساس آن عمل کنند. متأسفانه، در حال حاضر این منشور را در حوزه رسانه نداریم.

حجت‌الاسلام وعد مرادبیگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: در بحث اخلاق رسانه، هنوز در سطح جهانی کدهای اخلاقی به خوبی تعریف نشده است. ضروری است که اخلاق رسانه بر اساس فرهنگ هر جامعه مشخص گردد.

وی افزود: در ایران، به عنوان یک کشور اسلامی و شیعه، منبع اصلی اخلاق رسانه‌ها همان ارزش‌ها و اصولی است که باید رعایت شود. منبع این ارزش‌ها دین، خانواده، آموزش و پرورش و جامعه دوستان است.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: آنچه برای ما در سطح کلان و استان ایلام مهم است، نیاز به فراهم کردن یک منشور اخلاقی برای رسانه‌هاست. این منشور باید بر اساس فرهنگ اسلامی - ایرانی تدوین شود تا تمامی رسانه‌های استان و کشور بر اساس آن عمل کنند. متأسفانه، در حال حاضر این منشور را در حوزه رسانه نداریم.

وی ادامه داد: دشمنان در فضای مجازی بیشترین فعالیت را انجام می‌دهند و هجمه‌های زیادی به حوزه دین و فرهنگ ایرانی وارد می‌کنند. هدف آن‌ها ایجاد ناامیدی در کشور و بین مردم است. مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند که ما باید در مسیر امیدواری جامعه نقش مؤثری ایفا کنیم.

مرادبیگی همچنین در مورد تأثیر رسانه بر سبک زندگی گفت: رسانه می‌تواند در تغییر سبک زندگی تأثیرگذار باشد، چه به سمت مثبت و چه منفی. صدا و سیما در چند دهه اخیر در ترویج زندگی اشرافی‌گری، اگرچه به صورت ناخواسته، نقش داشته است.

وی افزود: باید نظارت دقیقی بر رسانه‌ها وجود داشته باشد و نباید ولنگاری در این حوزه دیده شود. هرچند در برخی موارد این ولنگاری را مشاهده می‌کنیم، اما خوشبختانه قوه قضاییه به خوبی وارد عمل شده و با افرادی که به نشر اکاذیب می‌پردازند، مقابله می‌کند.

مرادبیگی در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: در مورد فلسطین که رهبر انقلاب آن را کلید رمزآلود ظهور دانسته‌اند، باید توجه داشته باشیم که در برابر این موضوع چه اقداماتی انجام دهیم. ما اکنون در میانه میدان مقابله با اسرائیل هستیم و باید وحدت و انسجام را حفظ کنیم. نباید اجازه دهیم که کانالی ذهن‌ها را درگیر کند و در این زمینه باید برخورد قاطع وجود داشته باشد.

وی همچنین به نیاز به تولید محتوای فاخر اشاره کرد و افزود: تولید محتوای فاخر کار سختی است، اما خوشبختانه در ایلام هنرمندان زیادی داریم. اگرچه ایلام ممکن است از نظر امکانات محروم باشد، اما از نظر استعدادها از ۱۰ استان برتر کشور محسوب می‌شود.

مرادبیگی در پایان تأکید کرد: تلاش برای ضدارزش کردن ارزش‌ها و برجسته کردن ارزش‌های سنتی به جای ارزش‌های دینی، از جمله مسائلی است که برخی در استان انجام می‌دهند. ارزش‌های دینی مقدم هستند و ما هر ارزش و سنتی که مخالف دین نباشد را قبول داریم؛ لذا باید به این موارد توجه کنیم و کنترل مناسبی بر فعالیت‌ها در استان داشته باشیم.

 

انتهای خبر/ر