ایلام بیدار00:15 - 1403/07/26
فعال فرهنگی و اجتماعی مطرح کرد:

ضرورت آگاهی مردم به خطرات هوش مصنوعی

فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به محکومیت و اقدامات بازدارنده هوش مصنوعی احساس می‌شود. شاید فردا برای این کره خاکی دیر باشد.

محمد رستمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» به بررسی ضرورت تدوین معاهده جهانی صلح هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن گفت: خطراتی به مراتب فراتر از بمب و موشک به صدا درآمده‌اند.

وی با اشاره به تاریخ علم و فناوری، می‌گوید: نه آلفرد نوبل و نه آلبرت اینشتین هرگز تصور نمی‌کردند که اختراعاتشان به کشتار انسان‌ها و بی‌گناهان منجر شود. اگر آن‌ها از تبعات کار خود آگاه بودند، شاید جهان به گونه‌ای دیگر شکل می‌گرفت.

 فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه گفت: امروز، ما از مرحله تمدن صنعتی عبور کرده و به عصر مافوق الکترونیک وارد شده‌ایم. قدرت از گلوله و تفنگ به پهپادها و فناوری‌های رایانه‌ای منتقل شده و اکنون با ظهور هوش مصنوعی، ابزارهایی که برای زندگی طراحی شده‌اند، به سلاح‌هایی برای جنگ تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: گوشی‌های همراه که روزگاری وسیله‌ای برای ارتباط بودند، حالا می‌توانند به ابزارهای جاسوسی و شناسایی تبدیل شوند؛ اگر هوش مصنوعی به درستی مدیریت نشود، به زودی هم تولیدکنندگان و هم قربانیان آن خواهند شد.

وی تصریح کرد: ممکن است در آینده، تلویزیون‌های هوشمند و سلاح‌های بازیگران فیلم‌ها به واقعیت تبدیل شوند و در خانه‌های مردم برای کشتار بی‌گناهان به کار گرفته شوند. این خطرات به شکل پیامک‌های مرگبار در خواهند آمد و مخاطبان خود را به ضیافت مرگ دعوت خواهند کرد.

رستمی به اهمیت بازنگری در منشور سازمان ملل و تصویب معاهده جهانی صلح هوش مصنوعی تأکید می‌کند و بیان داشت: این معاهده باید قواعد الزام‌آوری برای مدیریت و استفاده از هوش مصنوعی تدوین کند.

وی همچنین به نگرانی‌های خود از تروریسم و فناوری‌های نوین اشاره کرده و گفت: جهان امروز بیش از هر زمان دیگری با اشکال مختلف تروریسم مواجه است. انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان نه تنها صدها نفر را به بیمارستان‌ها فرستاد، بلکه به رؤیای کودکان پایان داد و زنگ خطر جنگی به مراتب خطرناک‌تر از بمب و موشک را به صدا درآورد.

رستمی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به محکومیت و اقدامات بازدارنده هوش مصنوعی احساس می‌شود. شاید فردا برای این کره خاکی دیر باشد.

 

انتهای خبر/ر