ایلام بیدار08:32 - 1403/07/24
مدیرکل بهزیستی ایلام خبر داد:

غربال ۲۳ هزار کودک ایلامی

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: ۲۳ هزار کودک سه تا ۶ سال ایلام باهدف غربال بینایی، زیرپوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«ایلام بیدار»، حسین نورعلیوند صبح امروز به مناسبت روز جهانی عصای سفید در جمع اصحاب رسانه ایلام، اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۱۹۱ کودک مشکوک تشخیص‌داده‌شده و به پزشک متخصص و اپرومتریست ارجاع داده شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام افزود: از این تعداد نیز ۲۹۹ کودک دارای انواع اختلالات بینایی و ۲۸۶ مورد نیز دارای تنبلی چشم بودند که درمان آنها به‌منظور پیشگیری از معلولیت بینایی آغاز شد.

وی بیان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا ۶ساله از سال ۱۳۷۶ در این استان آغاز و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار کودک زیرپوشش این طرح قرار گرفته و غربال شده‌اند.

نورعلیوند با اشاره به حمایت این اداره کل از حدود چهارهزار روشندل در استان، گفت: از مجموع ۱۸ هزار معلول استان، این تعداد معلولیت بینایی داشته که در مناطق مختلف استان شناسایی و زیر چتر حمایت‌های مستمر و غیرمستمر این مجموعه قرار گرفته و سه هزار و ۶۴۷ نفر از مستمری ماهیانه برخوردارند.

وی پرداخت مستمری و هزینه معیشتی، تحصیلی، درمانی، جهیزیه، فرهنگی و غیره را از عمده حمایت‌های مستمر و غیرمستمر از افراد دارای معلولیت بینایی عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی ایلام یکی از خدمات این مجموعه به جامعه هدف را هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی‌درمانی در مراکز توان‌بخشی عنوان و اضافه کرد: این خدمات با تأکید بر جنبه‌های درمانی هنر و نقش مؤثر آن در توان‌بخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در این زمینه استان ایلام از طریق ایجاد ۱۰ پایگاه در شهرستان‌های ایوان، چرداول، دره شهر، آبدانان، مهران، ایلام افراد دارای معلولیت را زیرپوشش قرار داده که از این تعداد ۳۲ نفر دارای اختلال بینایی از این خدمات هنری برخوردارند.

به گفته وی، کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب‌دیده بینایی مستلزم بهره‌گیری این افراد از تجهیزات کمک توان‌بخشی متناسب با نیازهای آنهاست که در این زمینه وسائل توان‌بخشی از قبیل عصای سفید، رکوردر، ساعت گویا، برجسته نگار هوشمن، لوح و قلم، کاغذبریل، بااعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در اختیار افراد نابینا قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام به کمک هزینه ایاب‌وذهاب افراد دارای معلولیت بینایی اشاره کرد و یادآور شد: این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت در طول سال پرداخت می‌شود که امسال ۲۳۵ روشندل استان با دریافت سفر کارت معلولان ایران (سما کارت) از خدمات بلیت نیم‌بها در سفرهای بین‌شهری برخوردار شده‌اند.

نورعلیوند تعداد کل دانش‌آموزان دارای معلولیت در این استان را یک هزار و ۵۸۱ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۲۶۲ نفر نابینا و کم‌بینا و ۳۵ نفر نیز به‌عنوان دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی به تحصیل اشتغال دارند.

وی عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تأکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به‌عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

مدیرکل بهزیستی ایلام توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی عنوان کرد.

 انتهای خبر/م