ایلام بیدار00:10 - 1403/07/22
ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت اجرای سد چناره در چرداول

احداث سد چناره به عنوان مهم‌ترین پروژه در شهرستان چرداول، به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و کشاورزان تبدیل شده که پیگیری‌ها برای احداث این سد ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، احداث سد چناره به عنوان مهم‌ترین پروژه در شهرستان چرداول، به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و کشاورزان تبدیل شده است. این سد نه تنها به تأمین آب شرب و رونق کشاورزی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری در منطقه نیز منجر شود.

در شرایطی که رودخانه‌های فصلی منطقه با کم‌آبی مواجه هستند، این پروژه به عنوان راه‌حلی حیاتی برای تأمین منابع آبی شناخته می‌شود.

سد چناره مهم‌ترین پروژه شهرستان چرداول است

علی محمدی، فرماندار شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» اظهار داشت: احداث سد چناره مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت شهرستان چرداول است.

وی با اشاره به مزایای این پروژه، گفت: این سد چشم‌اندازهای بسیار مطلوبی از نظر رونق کشاورزی، تأمین آب شرب شهرستان‌های چرداول، سیروان و ایلام و همچنین رونق صنعت گردشگری خواهد داشت.

فرماندار چرداول همچنین از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا «رایزنی‌های مجددی» را از وزارت نیرو و همچنین مجلس انجام دهند و افزود: با توجه به کم‌آب شدن رودخانه‌های فصلی در شهرستان، احداث این سد از ضروریات است.

آغاز عملیات اجرایی سد چناره

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» از آغاز عملیات اجرایی سد چناره در سال جاری خبر داد. وی بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر مخالفت کمیسیون اصل ۹۰ با این پروژه در فضای مجازی منتشر شد که لازم است به آن پاسخ دهم.

فلاحی ادامه داد: ما به‌صورت جدی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰، در این زمینه گفتگو کردیم. مشخص شد که این کمیسیون به دلیل عدم رعایت برخی فرایندها، از جمله اخذ ماده ۲۳ و مجوزهای زیست‌محیطی، وارد عمل شده و مکاتباتی با سازمان مدیریت کشور و وزارت نیرو انجام داده است که این امر موجب توقف اجرای برخی سدها از جمله سد چناره شده بود.

برنامه‌های آینده برای تأمین منابع مالی

فلاحی همچنین به پیگیری‌های مکرر مجمع نمایندگان استان اشاره کرد و گفت: با مذاکرات جدی و مستمر، توافق شد که کمیسیون اصل ۹۰ مکاتبات جدیدی با وزارت نیرو انجام دهد تا اشکالات مطرح شده رفع شود و آغاز طرح سد چناره دوباره در دستور کار قرار گیرد.

او با اطمینان به مردم شهرستان چرداول گفت: ما با قوت و قدرت پیگیر اجرایی‌شدن عملیات سد چناره هستیم و ان‌شاءالله امسال این عملیات آغاز خواهد شد. همچنین مجمع نمایندگان از تلاش‌های خود برای تخصیص بودجه قابل‌توجهی در سال ۱۴۰۴ و سال‌های بعد برای این طرح خبر داده است.

فلاحی در پایان تأکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم، به دنبال تأمین نیازهای استان و بهبود زیرساخت‌ها هستیم و امیدواریم با همکاری و همدلی، این طرح مهم به زودی به ثمر برسد.

 

انتهای خبر/ر