ایلام بیدار09:48 - 1403/07/21
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام:  

تراکتورداران ایلامی در سامانه سدف ثبت‌نام کنند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام با تأکید بر اینکه تراکتورداران و کشاورزان ایلامی برای دریافت سهمیه سوخت در سامانه سدف ثبت‌نام کنند، گفت: اختصاص سهمیه سوخت بخش کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، پرویز ایدون صبح امروز در جمع اصحاب رسانه ایلام، اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با وزارت جهاد کشاورزی، مصوب شده است که سهمیه سوخت توزیع در بین استان‌های مختلف کشور برای کشاورزان بر اساس سهمیه توزیع شده در سال زراعی قبل باشد.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام با بیان اینکه سهمیه سوخت (نفت و گاز) توزیعی بخش کشاورزی ایلام در سال زراعی جاری ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر است، افزود: براین‌اساس سهمیه سوخت کشاورزان ایلام در فصل پاییز سال جاری، هشت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر معادل ۳۹ درصد کل سهمیه ایلام است که تلاش می‌شود با رایزنی‌های انجام شده از طریق مسئولان استان و برگزاری نشست‌هایی دراین‌خصوص، این میزان به ۴۴ درصد کل سهمیه ایلام افزایش یابد.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام ابراز کرد: برای افزایش سهمیه سوخت کشاورزان ایلام، مکاتباتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و در روزهای آتی یک جلسه با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق استان برگزار می‌شود و تلاش خواهد شد سهمیه امسال برای پاییز امسال افزایش یابد.

 ایدون با تأکید بر اینکه سهمیه اختصاص‌یافته سوخت بخش کشاورزی در سامانه سدف به استان‌های مختلف کشور بر اساس میزان وسعت و هکتار زمین کشاورزی است، توضیح داد: بخش عمده‌ای از کشاورزان استان دارای تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی هستند؛ اما تعدادی از کشاورزان نیز تراکتور ندارند و صاحبان برخی تراکتورهای فاقد زمین به‌عنوان تراکتور داران حرفه‌ای برای این کشاورزان عملیات مربوط به کاشت و برداشت را انجام می‌دهند.

 وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سهمیه سوخت اختصاص‌یافته بخش کشاورزی به شهرستان‌ها بین تراکتور داران توزیع می‌شد که همین امر موجب ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان تراکتوردار با زمین کشاورزی دارای وسعت بالا و همچنین برای تراکتور داران حرفه‌ای و مشکلاتی در زمینه قاچاق سوخت می‌شد که براین‌اساس لازم بود که در حوزه توزیع سوخت بخش کشاورزی ساماندهی لازم انجام شود.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام در ادامه توضیح داد: کشاورزان و تراکتور داران حرفه‌ای برای تخصیص سهمیه سوخت بایستی به سامانه سدف (سامانه درخواست برای فرآورده‌های نفتی) مراجعه کرده و با ارائه مستندات و تأیید جهاد کشاورزی، میزان هکتار زمین زراعی خود را برای اختصاص سهمیه سوخت در این سامانه ثبت‌نام کنند.

 ایدون بیان کرد: پس از ثبت‌نام متقاضیان در سامانه سدف، میزان سهمیه سوخت آنان در کارت‌بانکی که به این سامانه اعلام کرده‌اند بارگذاری می‌شود و این سهمیه از طریق پایانه‌های جایگاه‌های سوخت قابل‌دریافت است.

 وی خاطرنشان کرد: اگر سهمیه سوخت کشاورزان و تراکتور داران بر اساس زمین زیر کشت عرضه شود و این نظام توزیعی تحقق یابد، به‌طورقطع کشاورزان با مشکل سوخت نفت و گاز مواجه نخواهند شد و کشاورزان در فصل پاییز پیشرو با کمترین مشکل در این زمینه مواجه خواهند شد.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده هر لیتر سوخت نفت و گاز در کشور ۴۲۰ هزار ریال است، گفت: در حال حاضر با حمایت و یارانه دولت هر لیتر سه هزار ریال قیمت دولتی و ۶ هزار ریال به‌صورت آزاد عرضه می‌شود و از سوی دیگر برای جلوگیری از هر گونه قاچاق سوخت در بخش کشاورزی نیز لازم است که ساماندهی مناسبی برای عرضه سهمیه سوخت بخش کشاورزی انجام شود.

 

انتهای خبر/م