ایلام بیدار10:32 - 1403/07/15
معاون استاندار ایلام:

 تدابیر کوچ پاییزه عشایر ایلام فراهم شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: تدابیر و تمهیدات لازم و هماهنگی‌های بین دستگاهی برای کوچ پاییزه عشایر در این استان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،  شهریار عباسی صبح امروز در نشست هماهنگی کوچ عشایر استان ایلام، اظهار کرد: همه دستگاه‌های مرتبط به ویژه نیروی انتظامی در بحث کوچ امن عشایر در استان و رفع مشکلات آنان پای کار هستند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام افزود: مدیریت کوچ عشایر با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط همه ساله به خوبی انجام شده و باگذشت زمان، این همکاری‌ها بیشتر و منسجم‌تر می‌شود.

 وی یادآور شد: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، نرخ مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که نرخ مشارکت عشایر در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی دوبرابر سایر اقشار جامعه برآورد می‌شود.

 عباسی با اشاره به سهم و جایگاه عشایر ایلام در تولیدات دامی و موردنیاز مردم، ابراز کرد: سالانه بیش از هزاران تن انواع محصولات عشایری در کشور تولید می‌شود و سهم عشایر ایلام در این بخش قابل‌توجه است.

 وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله پنل‌های خورشیدی برای تأمین نیاز عشایر، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و حفظ محیط‌زیست در ایلام به خوبی در حال انجام است و انتظار می‌رود که این روند در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.

 عباسی در بخش دیگری از سخنان خود بر تأمین گوشت قرمز موردنیاز جامعه توسط عشایر در قالب اجرای طرح تولید گوشت قراردادی در بین عشایر استان، گفت: هدف از اجرای این طرح، حمایت از دامداران برای خرید تضمینی دام مازاد، افزایش تولید گوشت و جلوگیری از قاچاق یا فروش ارزان‌قیمت دام توسط دامداران و عشایر بوده که بایستی این طرح در سطح استان تداوم داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه عشایر به‌عنوان مرزداران و نگهبانان مرزها نقش مهمی در حفظ امنیت و توسعه اقتصادی کشور بر عهده دارند، یادآور شد: بحث قاچاق دام باید توسط دستگاه‌های مرتبط مدیریت شود که لطمه‌ای به عشایر و اقتصاد جامعه وارد نشود.

 عباسی همچنین بر توزیع عادلانه آرد، سوخت، آب‌رسانی و ارزاق موردنیاز عشایر به‌صورت مستمر تأکید کرد و گفت: باید دستگاه‌های خدمات‌رسان و بهداشتی به‌صورت مستمر به این قشر خدمات مناسب ارائه کنند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام خواستار رعایت عدالت آموزشی توسط آموزش‌وپرورش برای کودکان دانش‌آموز عشایر شد و گفت: باید از ظرفیت استان‌های هم‌جوار که عشایر آنها به ایلام کوچ می‌کنند نیز استفاده شود.

 عباسی خاطرنشان کرد: امور عشایری اطلاعات لازم از استان‌های هم‌جوار که عشایر آن‌ها به استان کوچ می‌کنند دریافت کند و برای ارائه خدمات به آنها اقدام لازم صورت گیرد.

 انتهای خبر/م