ایلام بیدار00:21 - 1403/07/16
مدیرکل امور عشایری استان ایلام:

حمایت‌ها از عشایر ایلام کافی نیست

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: با وجود محرومیت‌ها، معتقدیم که حمایت‌ها از عشایر ایلام هنوز کافی نیست؛ چون که این قشر جامعه اول ما هستند و باید اعتباراتی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، بر اساس خروجی و بازدهی این جامعه مولد باشد.

محمدجواد خانزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این اداره ارائه کرد. وی با تأکید بر اهمیت حمایت از جامعه عشایری، به تشریح دستاوردهای سال گذشته و برنامه‌های پیش‌رو پرداخت.

خانزادی با اشاره به موفقیت‌های این اداره در ارائه تسهیلات به جامعه عشایری گفت: ما در زمینه تسهیلات قرض‌الحسنه به جامعه عشایری، رتبه اول را در کشور داریم. سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از این جامعه عزیز و مولد اختصاص یافت تا به ایجاد و تثبیت شغل در میان آن‌ها کمک کنیم.

 مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: متأسفانه در سال‌های قبل، حمایت‌های مناسبی از جامعه عشایری صورت نگرفت و آن‌ها در اثر خشکسالی‌های اخیر آسیب‌های زیادی دیدند. اما با شروع دولت سیزدهم و با عنایت رئیس‌جمهور، اعتبارات خوبی به استان‌های مختلف، از جمله ایلام، اختصاص یافت.

افزایش تسهیلات در سال جاری

وی در ادامه اطلاعات بیشتری درباره تسهیلات سال جاری ارائه داد و گفت: امسال، با توجه به عملکرد مثبت و جذب خوبی که داشتیم، ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تثبیت شغل به استان ایلام ابلاغ شده که به زودی این تسهیلات را به متقاضیان واگذار خواهیم کرد. تاکنون ۱۳۰۰ نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند.

حمایت از نهاده‌های دامی

خانزادی به حمایت‌های دولت در زمینه نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین‌بار، دولت اقدام به حمایت از جامعه عشایری در زمینه نهاده‌های دامی کرد. به مدت چهار ماه، به ازای هر رأس دام، ۱۸۰ کیلو نهاده دامی مانند جو در اختیار عشایر قرار گرفت. این حمایت‌ها برای بیش از ۳۰ هزار رأس دام محقق شد و تأثیر مثبتی بر وضعیت دامداران داشت.
توجه به زیرساخت‌های عشایری و فرهنگی

وی همچنین به اقدامات انجام‌شده در زمینه زیرساخت‌ها و مسائل فرهنگی پرداخت و گفت: موضوع راه‌های عشایری و آبرسانی به این جامعه نیز به طور ویژه در دستور کار ما قرار دارد. در موکبی که جامعه عشایری در مرز مهران برای زائران اربعین برپا کرد، نذورات و خدمات این جامعه به زوار ارائه شد که بازخورد خوبی داشت.

خانزادی از تفاهم‌نامه‌هایی که با حوزه علمیه برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی در ایام خاص مانند اربعین و رمضان منعقد شده‌اند، خبر داد و بیان کرد: ما در زمینه آموزش‌های شرعی و بهداشتی نیز به عشایر کمک کردیم. حضور فعال این جامعه در انتخابات نشان‌دهنده مشارکت بالای آنان است؛ نرخ مشارکت سیاسی ۱۰۰ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۷۰ درصد بوده است.

نیاز به حمایت‌های بیشتر

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی جامعه عشایری گفت: با وجود محرومیت‌ها، معتقدیم که این حمایت‌ها هنوز کافی نیست. عشایر، جامعه اول ما هستند و باید اعتباراتی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، بر اساس خروجی و بازدهی این جامعه مولد باشد.

وی همچنین به انتقال پرونده نفت و گاز به استان ایلام اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۳۶ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌های عشایری به ما ابلاغ شد و امسال نیز ۳۲ میلیارد تومان در ۶ماهه نخست به اداره کل امور عشایری اختصاص‌یافته است. با این حال، مشکلات زیرساختی جامعه عشایری بسیار بیشتر از این‌هاست و نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

 

انتهای خبر/ر