ایلام بیدار03:11 - 1403/05/17
ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

تغذیه با شیر مادر کلید سلامت نوزادان

تغذیه با شیر مادر کلید سلامت نوزادان و مسئولیت مشترک خانواده و مدیران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، در دنیای امروز فرزندآوری و تربیت فرزند سالم یک امر مهم و ضروری است و لازم است تا برای این مقوله برنامه‌ریزی دقیق همراه با حمایت همه‌جانبه مسئولان هم در این راستا به کار گرفته شود تا در این زمینه بتوان به موفقیت دست‌یافت.

اما در این میان تغذیه با شیر مادر یک امر مهم و ضروری برای رشد نوزاد است امری که شاید این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود و لازم است تا در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد.

تغذیه با شیر مادر قطعاً باعث می‌شود در همان ساعات اولیه علاوه بر اینکه زمینه رشد و امنیت برای نوزاد فراهم شود در مقابل بیماری هم مصون بماند.

شیر مادر ضامن سلامتی نوزاد است

حمید حمدی کارشناس مسائل بهداشتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار گفت:تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت جسم و روان مادر، کودک و خانواده، اهدای عشق، محبت و سلامتی، سرمایه‌گذاری در سلامت انسان‌ها، به نفع اقتصاد خانواده، یک غذای بی‌نظیر، یک داروی شفابخش و یک اکسیر بی‌مانند است که جایگزین ندارد.

وی افزود: مادران گرامی اگر تماس پوستی با نوزاد را بلافاصله پس از تولد و تغذیه نوزاد را با شیر مادر به‌محض آمادگی او شروع کنند، اساس تندرستی را به او هدیه داده‌اند. 

کارشناس مسائل بهداشتی گفت: شروع تغذیه با شیرمادر گام مهمی برای کاهش مرگ و میر نوزادان است چون که این مقوله مهم در 22 درصد از مرگ نوزدان را کاهش داده باعث می شود تا در مقابل بیماری ها مصون مانده و رشد مناسبی داشته باشند.

حمدی گفت: نقش پدران و خانواده در شیردهی به نوزاد امری مهم و ضروری است چون که مادران برای شیردهی موفق، به حمایت اعضا خانواده به ویژه همسر نیاز داشته و ترویج تغذیه با شیرمادر و کمک به مادران از وظایف پدران و سایر اعضاء خانواده است. 

کارشناس مسائل بهداشتی تصریح کرد: مراقبت از شیرخوار مسئولیت مشترک همه والدین و سایر اعضاء خانواده بوده و نباید مادر را در این راه تنها گذاشت.

نقش کلیدی مدیران در ترویج فرهنگ شیردهی

حجت‌الاسلام حسین مرادویسی کارشناس مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار گفت: مدیران و کارفرمایان نقش بسیار مهمی در ترویج تغذیه با شیر مادر داشته و حمایت از این موضوع نه‌تنها به سلامت مادر و نوزاد کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود محیط کار و افزایش رضایت کارکنان نیز منجر شود.

وی افزود: تدوین و اجرای سیاست‌هایی که از مادران شاغل در دوران شیردهی حمایت کند، مانند مرخصی زایمان و شیردهی، می‌تواند به ترویج تغذیه با شیر مادر کمک کند.

کارشناس مسائل خانواده گفت: ایجاد مکان‌های خصوصی و راحت در محل کار برای شیردهی یا دوشیدن شیر، به مادران کمک می‌کند تا بتوانند به‌راحتی از شیر خود استفاده کنند و این فرایند را ادامه داده و برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای کارکنان درباره فواید تغذیه با شیر مادر و روش‌های صحیح شیردهی می‌تواند آگاهی را افزایش دهد و حمایت اجتماعی را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد یک فرهنگ‌سازمانی که ارزش‌هایی مانند حمایت از خانواده و توازن کار و زندگی را ترویج کند، می‌تواند به مادران شاغل احساس امنیت و راحتی بیشتری داده و تشویق مادران به استفاده از مرخصی زایمان و شیردهی بدون نگرانی از عواقب شغلی، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهتر به نیازهای نوزاد خود پاسخ دهند.

مرادویسی بیان داشت: نظارت بر تأثیر سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی بر سلامت مادران و نوزادان و همچنین رضایت شغلی کارکنان می‌تواند به بهبود مداوم این برنامه‌ها کمک کند؛ در واقع سیاست‌های حمایتی برای مادران مهم است و از آن مهم‌تر نظارت بر اجرای این برنامه‌ها است.

وی تصریح کرد: آموزش و تشویق پدران به مشارکت در فرایند تغذیه با شیر مادر، مانند حمایت عاطفی و مشارکت در مراقبت از نوزاد، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شیردهی داشته باشد.

با توجه به این نکات، مدیران و کارفرمایان می‌توانند نقش فعالی در ترویج تغذیه با شیر مادر ایفا کنند و به ایجاد محیط‌های کاری حمایتی کمک نمایند.

 شیر مادر سپر حفاظتی برای شیرخواران است

حسین هاشمی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار گفت: تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی مادر و کودک را تقویت کرده و باعث می شود تا کودک رشد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر حق همه نوزادان است و لازم است تا در این زمینه اقدامات مهمی صورت گرفته و همه مسئولان پای کار باشند.

استاد دانشگاه گفت: شیردهی حق همه مادران است و باید شرایط و امکاناتی را فراهم کنیم تا شیر مادر سپر حفاظتی برای شیرخواران باشد.

 

انتهای خبر/ر