ایلام بیدار07:13 - 1403/07/27
دیدن مکان‌های جذاب ایران ضروری است؛

گرمسار و شگفتی‌های آن

جاهای دیدنی گرمسار از جمله مکان‌های جذاب و کمتر شناخته‌شده در ایران است که با مناظر طبیعی و تاریخی خود هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل از بیتوته، گرمسار، این شهر باستانی در غربی‌ترین بخش استان سمنان، شاید به‌طورکلی به عنوان شهری کویری و گرم شناخته شود، اما در واقع این منطقه مملو از شگفتی‌ها و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است که در دل کویر قرار دارد. با قدمتی که به دوران اشکانیان بازمی‌گردد، گرمسار علاوه بر آنکه به‌عنوان زیستگاه یوز ایرانی و پلنگ ایرانی شناخته می‌شود، دارای جاذبه‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند هر گردشگری را به خود جذب کند.

 

 این منطقه که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، دمای بالا و پوشش گیاهی خاص، ممکن است به نظر خشک و بی‌روح بیاید، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان جذابیت‌های فراوان آن را کشف کرد. از تپه‌های مریخی با لایه‌های رنگارنگ گرفته تا کاروان‌سراهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی چون کوه‌های منحصربه‌فرد و چشمه‌های خنک، گرمسار گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت است که منتظر است تا مورد کاوش قرار گیرد.

 

 اگر شما نیز از علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی و طبیعی هستید، سفر به گرمسار می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. این مقاله به بررسی و معرفی جاذبه‌های دیدنی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرمسار پرداخته و به شما کمک خواهد کرد تا با دنیای شگفت‌انگیز این منطقه بیشتر آشنا شوید. پس با ما همراه شوید تا سفری جذاب و پرماجرا به قلب کویر داشته باشیم و از زیبایی‌های پنهان گرمسار بهره‌مند شویم.

 

 مکان‌های دیدنی گرمسار

 ایوانکی یک شهرستان کوچک بین تهران و گرمسار است که در ۲۰ کیلومتری گرمسار واقع شده است. با خودروی شخصی یا تاکسی می‌توان در عرض بیست دقیقه به این شهرستان رسید. یکی از جاذبه‌های این شهرستان، کاروان‌سرای چهارایوانی شاه‌عباسی است که در جهت شمالی - جنوبی ساخته شده و ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد.

 

 این کاروان‌سرا با استفاده از مصالح ساده‌ای همچون خشت، آجر، گل و سنگ ساخته شده و بااین‌حال به‌خوبی در طول تاریخ سالم مانده است. در ضلع‌های شرقی و غربی آن دو شاه‌نشین ساخته شده تا از مهمانان ویژه پذیرایی کند.

 

 کاروان‌سرای شاه‌عباسی ایوانکی دارای ۲۴ حجره و چهار باربند است و از کاروان‌سراهای بزرگ دوران خود محسوب می‌شده. امروزه این کاروان‌سرا بازسازی شده و تحت‌نظر اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد. برای بازدید از این کاروان‌سرا نیاز به مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی است.

 

 

کاروان‌سرای قصر بهرام

 گرمسار با کاروان‌سراهای متعدد خود، میزبان مسافران در میان بیابان و کویر است. مسافران که به دشت گرمسار می‌رسیدند، در کاروان‌سراها استراحت می‌کردند و سپس به سفر خود ادامه می‌دادند. یکی از زیباترین کاروان‌سراهای این منطقه، کاروان‌سرای قصر بهرام است که در جنوب گرمسار، نزدیک دریاچه نمک و جاده قدیمی سنگ‌فرش، همانند جواهری در دل کویر می‌درخشد. این کاروان‌سرا در دوران شاه‌عباس صفوی بازسازی شد و مجدداً زندگی در آن جریان پیدا کرد.

 

 این کاروان‌سرا که به نام کاروان‌سرای شاه‌عباسی یا رباط سیاه کوه نیز شناخته می‌شود، با نمایی از سنگ‌های روشن در دل کویر می‌درخشد. کاروان‌سرای قصر بهرام با دو حیاط بزرگ و شش برج نیم‌دایره، عظمت و شهرت زیادی دارد.

 

 آب چشمه شاهی که چندکیلومتری از کاروان‌سرا فاصله دارد، به کمک لوله‌کشی سفالی به داخل کاروان‌سرا آورده شده تا مسافران را سیراب کند. اقامت یک شب در این کاروان‌سرا و تماشای ستارگان در دل کویر، تجربه‌ای است که نباید از دست داد. کاروان‌سرای قصر بهرام بدون شک یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی گرمسار است.

 

 

قصر حرم‌سرا

 هنگام سفر به جنوب گرمسار برای بازدید از کاروان‌سرای قصر بهرام، باید بدانید که بنای تاریخی دیگری نیز در همان نزدیکی وجود دارد. در گذشته، خاندان سلطنتی تمایلی به زندگی در کنار رعیت نداشتند، بنابراین محل اقامت آنها نیز متفاوت بود. در کنار کاروان‌سرای قصر بهرام، بنایی به نام قصر حرم‌سرا قرار داشت. این مکان در هنگام سفرهای خاندان سلطنتی به حرم‌سرا و محل استراحت آنها تبدیل می‌شد. در غیر این صورت، شکارچیان سلطنتی از آن برای استراحت استفاده می‌کردند.

 

 آب آشامیدنی این قصر از چشمه‌های دامنه سیاه کوه تأمین می‌شد. معماران آن دوران با استفاده از یک کانال، آب را به استخری در بخش جنوبی حرم‌سرا می‌رساندند و سپس آب از استخر به‌وسیله کانال‌های کوچک به داخل حرم‌سرا هدایت می‌شد. این قصر که به دوران شاه‌عباس تعلق دارد، یکی از جاذبه‌های دیدنی گرمسار است که بازدید از آن توصیه می‌شود. از اینجا می‌توان به‌راحتی به دریاچه نمک و جاده سنگ‌فرش نیز دسترسی داشت که از دیگر دیدنی‌های گرمسار هستند.

 

 

قصر عین‌الرشید

 قصر عین‌الرشید که از دوره صفوی به جا مانده، در فاصله بین دریاچه نمک و کویر بزرگ قرار دارد. بخش‌هایی از این قصر تخریب شده و خرابه‌ها و باغ‌های آن را خارهای بیابانی پوشانده‌اند. در دو طرف ایوان ورودی قصر عین‌الرشید، دو تالار وجود دارد که هر کدام دارای پنج درب رو به حیاط هستند. این قصر با معماری و تاریخچه‌ای جذاب، یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه است که بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای خاص برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و معماری باشد.

پارک ملی کویر

 پارک ملی کویر یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که با مساحتی بالغ بر ۶۷۰ هزار هکتار، بخش‌هایی از آن در شهرهای قم و اصفهان قرار دارد. این پارک شامل مناطق متنوعی از جمله تپه‌های ماهور، نخجیر، سیاه کوه، سفیدآب، نره‌خر کوه، ارتفاعات دوازده‌امام، پرده زرد، دشت‌های مکوش و سیاه پرده است و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی گرمسار را در خود جای داده است.

 

 برای ورود به پارک ملی کویر، باید از اداره محیط‌زیست مجوز بگیرید و اجازه کمپینگ در این منطقه وجود ندارد. این پارک با تنوع زیستی و مناظر طبیعی منحصربه‌فرد، مکانی عالی برای طبیعت‌گردی و مشاهده حیات‌وحش است.

 

تنگه ظلمات گرمسار

 در جنوب شرقی پارک ملی کویر، دو دیوار به ارتفاع ۳۰ متر و طول ۲ کیلومتر وجود دارد که تنگه‌ای به نام تنگه ظلمات را ایجاد کرده‌اند. این تنگه با نسیم خنک خود، پناهگاهی از گرمای شدید پارک ملی کویر است. گفته می‌شود که تنگه ظلمات در اثر یک زلزله به وجود آمده و شباهت زیادی به دره گرند کنیون آمریکا دارد.

 برای بازدید از تنگه ظلمات، حتماً به کمک یک راهنما نیاز خواهید داشت. همچنین، دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید تا بتوانید از مناظر زیبای این تنگه عکس‌های یادگاری بگیرید. این تنگه با زیبایی طبیعی و خاص خود، یکی از جاذبه‌های دیدنی پارک ملی کویر است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

 

کویر ریگ جن گرمسار

 کویر ریگ جن، یک کویر رازآلود و مرموز است که به مثلث برمودای ایران معروف است. داستان‌های مخوفی درباره این منطقه وجود دارد که می‌گویند اجنه و شیاطین در آن حکمرانی می‌کنند و انسان‌ها در این کویر ناپدید می‌شوند. وسعت زیاد، ناشناخته بودن منطقه، نبود چشمه و چاه آب، وجود باتلاق‌های نمکی و شنزارهای روان از جمله دلایلی هستند که موجب گم‌شدن مسافران در گذشته شده و به این داستان‌ها دامن زده‌اند.

 

انتهای خبر/ر