ایلام بیدار00:26 - 1403/04/19
مدرس دانشگاه مطرح کرد:

ضرورت تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی ایران

مدرس دانشگاه گفت: تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی یک امر مهم و ضروری برای ادامه‌دادن به این پیشرفت‌های و برنامه‌ریزی برای آینده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، امروزه پاسخ به این سئوال که بدانیم در کجا قرار داریم یک امر مهم و ضروری است به همین دلیل برای اینکه به‌طرف جلو حرکت کرده و یا اینکه به پیشرفت دست پیدا کنیم نیاز داریم تا بدانیم در کجا چه‌کارهایی را باید انجام دهیم.

 

 تلاش برای یافتن پاسخ به این پرسش که؛ «کجا ایستاده‌ایم؟» هم برای استمرار انقلاب اسلامی روحیه‌بخش و انگیزه‌بخش است و هم برای سنجش موقعیتی که در آن قرار داریم، لازم و ضروری است. یک معیار و ملاک در وضعیت‌سنجی موقعیت فعلی، توجه به آرمان‌ها و محاسبه دقیق میزان فاصله با آن‌هاست. هر چه موفقیت در مسیر طی شده بیشتر باشد، دستاورد و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی چشمگیرتر و محسوس‌تر هست.

 

 مسئله اساسی دراین‌رابطه، به تعریف آرمان‌های انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. برخی در وصف آرمان‌ها به اهداف کلانی مانند تحقق جامعه اسلامی و عدالت همه‌جانبه اشاره می‌کنند که بیان آنها در مخاطب تداعی‌کننده کلیاتی است که دراین‌رابطه بارها شنیده و به آن‌ها به‌عنوان آرزوهای دست‌نیافتنی نگاه می‌کند. بعضی نیز متقابلاً در بیان دستاوردهای انقلاب از پیشرفت‌ها در موارد بسیار جزئی سخن به میان می‌آورند که کمتر کسی از آنها به‌عنوان آرمان‌های انقلاب اسلامی یاد کرده است. کلان‌نگری در این زمینه سبب نظری شدن دستاوردها و نادیده‌انگاشتن پیشرفت‌ها شده و جزئی‌نگری امید به ادامه حرکت و ترسیم افق آینده را با مشکل مواجه می‌سازد.

 

 بنابراین به مدلی نیاز است که قابلیت تبیین همه‌جانبه پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را داشته باشد. به نظر می‌رسد با تأملی در بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، این مسئله را می‌توان با طرح موضوعی تحت عنوان «منظومه آرمانی اسلام» حل نمود.

 

 در همین راستا با «محمدحسین باژدان»، حقوق‌دان و مدرس دانشگاه در خصوص تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی به گفتگو پرداخته‌ایم.

 

 در شرایط کنونی در چه جایگاهی ایستاده‌ایم؟

 

 محمدحسین باژدان در خصوص جایگاه کنونی ایران گفت: در پاسخ به این پرسش که؛ «کجا ایستاده‌ایم؟»، هم برای استمرار انقلاب اسلامی روحیه‌بخش هست و هم برای سنجش موقعیتی که در آن قرار داریم، لازم و ضروری است. یک معیار و ملاک در وضعیت‌سنجی موقعیت فعلی، توجه به آرمان‌ها و محاسبه دقیق میزان فاصله با آنهاست. هر چه موفقیت در مسیر طی شده بیشتر باشد، دستاورد و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی چشمگیرتر و محسوس‌تر هست.

 

  وی اظهار کرد: برای تبیین همه‌جانبه پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به مدلی نیاز است که این قابلیت را داشته باشد. به نظر می‌رسد با غور در بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، این مسئله را می‌توان با طرح موضوعی تحت عنوان «منظومه آرمانی اسلام» حل نمود. معظمٌ‌له با تأکید بر لزوم توجه به آرمان‌های بزرگ جهت امید و تلاش بیشتر و عدم انحراف از مسیر صحیح، به اهداف کوچک‌تر نیز در قالب مدل مفهومی گفته شده، یعنی «منظومه آرمانی اسلام» توجه نموده و می‌فرمایند: «سلامت در جامعه، صنعت برتر، رسیدن به عدالت اجتماعی، کشاورزی برتر، تجارت پر رونق، وقتی می‌گوییم آرمان، ذهن ما به یک امر غیرقابل‌تعریفِ دور از دسترسی نرود؛ آرمان یعنی اینها، اینها همه آرمان‌هایند؛ البته در درجات مختلف.»

 

 

 

وی بیان داشت: مجموعهٔ این خواسته‌ها و هدف‌ها، منظومهٔ آرمانی اسلام را تشکیل می‏دهد. با این نگاه هر کس در هر جایی از کشور تلاش کند، برای تحقق آرمان‌ها کوشیده است. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «آن مجموعه‏ای که فرض کنیم در راه اقتصاد مقاومتی کار می‏کند، آن مجموعه‏ای که در زمینهٔ گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی در دنیای اسلام تلاش می‏کند، آن کسی که همین تلاش را در زمینهٔ سیاسی و دیپلماسی دارد انجام می‏دهد، آن کسی که فرضاً در زمینهٔ سلامت تلاش می‏کند. اینها همه دارند کار آرمانی می‏کنند. آرمان‌ها این‌هایند؛ مجموعهٔ رتبه‏های مختلف برای آرمان‌ها، و همه لازم». گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در تبیین الگوی مذکور می‌تواند در تبیین موضوعات مختلف و پاسخ‌گویی به شبهات گوناگون در مورد انقلاب و نظام اسلامی که پس از ۴۴ سال از عمر پر برکت انقلاب تولید و در بین گروه‌های مختلف هدف در جامعه دامن زده می‌شود، کمک نماید.

 

اهمیت و ضرورت آرمان‌گرایی

 

باژدان در ادامه گفت: نگاهتان نگاه آرمان‏گرا باشد. از آرمان‌ها پائین نیایید، نگاه باید نگاه آرمانی باشد، منتها باتوجه‌به واقعیت. ملاک این است که ما می‏خواهیم به آن آرمان‏ها برسیم؛ منتها در کنار این، واقع‏بینی لازم است. واقع‏گرائی به معنائی که در مقابل آرمان‏گرائی است، مطلوب نیست. پله‏ها را باید مطابق با واقعیت‌هایی که وجود دارد، یکی پس از دیگری چید و به سمت آن آرمان‌ها پیش رفت. اینکه دنیا تغییر کرده، بهانه نمی‏شود برای اینکه ما رفتار خودمان، هدف خودمان، آرمان خودمان را عوض کنیم.

 

وی افزود: آرمان‌ها مثل قله‏اند. کسانی که اهل گردش در کوهستان و رفتن به سمت قله‏ها هستند، قله را درست تصور می‏کنند. رسیدن به قله، یک آرمان است؛ آرمان‌ها را به این تشبیه کنید. آرمان‌ها همواره به‌عنوان افق راه یک ملت حائز اهمیت‌اند. حیات ملت‌ها در گرو آرمان‌ها و افق‌های دینی و فرهنگی آن‌هاست. بااین‌وجود، شرایط مختلفی آرمان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند. کم‌رنگ‌شدن آرمان‌ها، فراموش‌شدن آن‌ها و در ادامه نابودی‌شان را رقم می‌زند. این نابودی نیز منجر به زوال ملت خواهد شد؛ بنابراین یک ملت نیازمند آن است که همیشه آرمان‌هایش را مرور و بازخوانی کند.

 

باژدان بیان داشت: ممکن است دسترسی به یک آرمان میسّر هم نباشد؛ اما رهاکردن آن آرمان هم جایز نباشد. نگاه و توقعات آرمانی است.

 

مدرس دانشگاه عنوان کرد: اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمان‏های نظام جمهوری اسلامی را آن‏گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است.

 

وی یادآور شد: وقتی که اسلام ناب محمّدی برای مردم هدف و آرمان است، نمی‏توانند کاری از پیش ببرند؛ لذا سعی کرده‏اند اسلام را در افکار عمومی دنیا خراب کنند.

 

باژدان در ادامه خاطرنشان کرد: جامعهٔ بدون آرمان، بدون مکتب، بدون ایمان، ممکن است به ثروت برسد، به قدرت برسد، اما آن وقتی هم که به ثروت و قدرت برسد، تازه می‌شود یک حیوان سیر و قدرتمند - و ارزش انسان گرسنه از حیوان سیر بیشتر است - اسلام این را نمی‌خواهد.

 

اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عبارت‌اند از:

 

  ۱)اداره عادلانه جامعه و جامعهٔ عادل و پیشرفته و معنوی، آرمان درجه یک و جزو برترین آرمان‌ها هستند.

 

  ۲)هدف جمهوری اسلامی عبارت است از رسیدن به آرمان‌های اسلام، یعنی سعادت مادّی و معنوی بشر، یعنی پیشرفت در امور زندگی مادّی و معنوی.

 

  ۳)آرمان نظام جمهوری اسلامی را می‌شود در جمله کوتاه «ایجاد تمدّن اسلامی» خلاصه کرد.

 

  ۴)هدفی که پیغمبر، از لحظه اول به دنبال آن بوده است، عبارت است از ایجاد یک محیط سالم و صحیح برای معیشت انسان و زندگی انسانی؛ بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضح‌ترینش هم پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همت قرارداد.

 

  ۵)تشکیل حکومت، هدف نیست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمان‏هاست. اگر حکومت تشکیل شد، ولی در جهت تحقّق آرمان‏ها پیش نرفت، حکومت منحرف است. این یک قاعده کلی است؛ این معیار است.

 

  ۶)یک آرمان دیگر، اقتصاد مقاومتی است. نسبت به آرمان قبلی که گفتیم، یک آرمان خُرد است. با اینکه خود اقتصاد مقاومتی چیز مهمی است، اما در واقع در ذیل آن آرمان قبلی تعریف می‏شود.

 

در شرایط کنونی نسبت به آرمان‌ها در کجا قرار داریم؟

 

باژدان در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اینکه اکنون به نسبت آرمان‌ها در کجا قرار داریم و تاکنون چه دستاوردهایی داشته‌ایم، می‌فرمایند:

 

  ۱- ما به آرمان‌هایمان هنوز نرسیده‌ایم؛ اما راه زیادی در این زمینه طی کردیم، حالا می‌شنویم گاهی اوقات راجع به اخلاق حرف زده می‌شود، انتقاد می‌کنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامی مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّی نیست؛ امّا ما خیلی پیش رفتیم.

 

  ۲) پیشرفت‌های علمی را بعضی‌ها نابخردانه انکار می‌کنند؛ چرا انکار می‌کنید؟ این ملّت پیشرفت علمی کرده است، اینکه ادّعای ما نیست، این را دشمنان ما، پایگاه‌های علمی بین‌المللی دارند شهادت می‌دهند؛ آن‌وقت یک عده‌ای بیایند انکار کنند، ملّت را تحقیر کنند، ندیدن آن حرکت عظیم و پیشرفت بزرگی که نظام مقدّس اسلامی برای این کشور پیش آورده است، بی‌انصافی است، خطا است.

 

  ۳) طبیعت این آرمان‏ها به‌گونه‌ای است که نظام استکباری را سراسیمه می‏کند. مراکز استکباری و استعماری انواع مختلف کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها و مخالفت‌ها را به وجود می‌آورند جنگ را تحمیل کردند. بمباران کردند. حملهٔ تبلیغاتی کردند. محاصره اقتصادی کردند. تبلیغات سراسری جهانی علیه این انقلاب به راه انداختند. همه برای یک هدف نگذارند نظام اسلامی به پشتیبانی ملت ایران - این پشتوانه قوی - به هدف‌ها و آرمان‏های خود دست پیدا کند. کاری کنند که ملت خسته شود و مسئولان به ستوه آیند.

 

  ۴) دشمن فعلاً نمی‌آید با آرمان‌ها، معارضه صریح بکند. اگر ما عقب‌نشینی کردیم، به‌صراحت هم می‌رسد. باید هوشیار بود. هیچ مسئولی معلوم است که راضی نیست و موافق نیست که در مقابلِ دشمنان کوتاه بیاید و برای اینکه مثلاً تحریم‌ها برداشته بشود یا کم بشود، از آرمان‌ها دست بردارند.

 

  ۵)شما خیال نکنید در صدر اسلام، در زمان پیامبر مکرّم و خلفای آن حضرت، مردم به نهایت آرمان‌ها رسیدند؛ نه. مهم این است که یک کشور حرکت بکند؛ ملّت ما در حال حرکت است. این را دنیا دارد شهادت می‌دهد.

 

وی افزود: از این منظر ناامیدی در راه رسیدن به آرمان‌ها معنا ندارد. چنانچه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: ممکن است تحقّق آرمان‏ها سال‌هایی طول بکشد؛ موانع و مشکلاتی بر سر راه وجود داشته باشد؛ اما جهت حکومت - جهت و سمت‏گیری این قدرتی که تشکیل شده است - حتماً باید به سمت آن هدف‌ها و آرمان‏ها و آرزوها باشد.

 

باژدان بیان داشت: این زبان انتقادی هم برخاسته از همان نگاه و توقعات آرمانی است؛ راضی نبودن به آنچه که داریم، معنایش میل و گرایشِ رسیدن به آن چیزی است که نداریم و این درست همان چیزی است که ما می‏خواهیم.

 

وی عنوان کرد: بدین ترتیب با استفاده از مفهوم ترکیبی «منظومه آرمانی اسلامی» که آرمان‌های انقلاب اسلامی را مجموعه به‌هم‌پیوسته اما دارای سلسله‌مراتب و با اولویت‌های مختلف توصیف می‌نماید، می‌توان واژه «دستاوردها» که معمولاً برای آرمان‌ها و اهداف کلان کاربرد داشته و «نتایج و پیشرفت‌ها» را که در خصوص اهداف جزئی‌تر به کار می‌رود، در یک ارتباط مستقیم تعریف نموده و جهت تبیین موقعیت کنونی نظام اسلامی موردتوجه قرارداد.

 

 فرصت‌ها و ظرفیت‌ها نظام جمهوری اسلامی را بیان بفرمایید؟

 

باژدان در ادامه گفت: پایگاه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت برتر دنیا در سال ۲۰۱۷»، ایران را بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد اصلی منطقه‌ای آمریکا) به‌عنوان هفتمین قدرت برتر دنیا معرفی می‌کند.

 

  ۲- کاهش نفوذ غرب و بازیگران وابسته به آنها در منطقه با افزایش عمق راهبُردی جمهوری اسلامی ایران

 

  ۳- غلبه بر تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با دستیابی به فرصت و توان نظم‌بخشی در منطقه

 

  ۴- برهم‌خوردن تعادل روانی دولت آمریکا و ایجاد شکاف میان جبهه دشمنان متخاصم؛ حکمرانی خاص ترامپ بیانگر بروز نوعی عدم تعادل سیاسی ناشی از عصبانیت راهبُردی هیئت حاکمه آمریکا که در رفتارهای نامتعارف و غیرمعقول رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انعکاس یافته است. ادامه این روند بیش از هر چیز آسیب‌پذیری‌های درونی آمریکا به‌عنوان بازیگر اصلی بین‌المللی را افزایش می‌دهد و دولتمردان دولت جدید آمریکا را در تلاش برای ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران دچار چالش و اختلال می‌کند.

 

  ۵- تبدیل ایران به بازیگر اثرگذار با برد بالا در معادلات بین‌المللی

 

  ۶- کاهش قدرت راهبردی بازیگران منطقه‌ای وابسته به آمریکا و اروپا مانند ترکیه و عربستان؛ پیام میانجی‌گری وزیر خارجه کویت بخشی از این ضعف رقبای منطقه‌ای و قوت ما را نشان داد.

 

  ۷-قدرت ملی می‌تواند کشور را در مقابله با تهدیدات حفظ کند و گفتمان آن را در دنیا ترویج کند و به‌پیش ببرد و اراده خود را بر دشمن تحمیل کند. به همین دلیل و به لحاظ اهمیتی که انقلاب اسلامی در قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد همواره مورد تهدید و هجوم دشمنان واقع شده است. به‌گونه‌ای که در ۱۰ سال اول انقلاب، کشور با تهدیداتی برای شکست‌دادن انقلاب مواجه بود و در ادامه رویکرد دشمن، انقلاب‌زُدایی شد و این تعبیر انقلاب‌زدایی تعبیری بود که مقام معظم رهبری در قبال این رویکرد دشمن به کار بردند. انقلاب‌زدایی باهدف تضعیف تدریجی انقلاب و ازبین‌بردن ماهیت اسلامی و انقلابی نظام در دستور کار دشمنان قرار گرفته است تا در پرتو آن، جمهوری اسلامی ایران به یک کشور متعارف مانند دیگر کشورها تبدیل شود.

 

فرصت‌های داخلی

 

وی در ادامه گفت: در کنار فرصت‌های محیطی، از ظرفیت‌هایی در داخل نیز برخورداریم که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

 

  ۱- از حیث علمی، ایران کشوری جوان با استعدادهای بسیار بالای علمی محسوب می‌شود. ستاد سلطنتی انگلیس طی پژوهشی میدانی به بررسی وضعیت عقب‌ماندگی خود در جذب استعدادهای علمی ایرانی که به‌زعم آنها بیشتر جذب آمریکا، کانادا و استرالیا می‌شوند پرداخته، مقرر کرد در این موضوع اقدام عاجل شود.

 

  ۲- از لحاظ دفاعی، جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای باثبات و ضریب امنیتی بالا در دنیا تعریف می‌شود. این موضوع، تأثیر جدی و مستقیم در امر سرمایه‌گذاری خارجی دارد و در واقع، زیربنای جذب سرمایه است که در وهله بعد منجر به پیشرفت کشور در ابعاد مختلف می‌شود.

 

  ۳- جمهوری اسلامی به دلیل فقدان شورش‌ها، اغتشاشات و به‌طورکلی نافرمانی مدنی و تغییرات حکومتی در دایره کشورهای باثبات سیاسی محسوب می‌شود. تلاش ناکام دشمنان غربی برای بی‌ثبات‌سازی جمهوری اسلامی ایران در بستر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و ۹۸ در همین راستا قابل‌تحلیل و ارزیابی است.

 

ماندگاری انقلاب به چه عواملی بستگی دارد؟

 

باژدان در ادامه گفت: عوامل مختلفی در ماندگارسازی عناصر انقلابی اثربخش و نقش‌آفرین است که از بین همه آنها توجه به سه عامل ضروری‌تر می‌نماید:

 

  ۱- بازیگران مدافع انقلاب

 

  ۲- کارآمدی انقلاب و نظام در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم

 

  ۳- بازگشت به فرهنگ و روحیه انقلابی

 

وی یادآور شد: ازآنجاکه جنس انقلاب اسلامی فرهنگی است مسلماً حفظ و بقای آن نیز در گرو حفظ، تقویت و برتری داشتن فرهنگ دینی و انقلابی در جامعه است. اما با وجود این اهمیت، به نظر می‌رسد از بین این عوامل، آن که نقش موتور محرکه نظام و انقلاب اسلامی را ایفا می‌نماید، بازیگران مدافع انقلاب است؛ چراکه فرهنگ به‌خودی‌خود اصلاح نمی‌شود و برای شکل‌دهی به فرهنگی اسلامی و انقلابی نیاز به بازیگران انقلابی است. اقتصاد به‌خودی‌خود مولد نمی‌شود و اقتصاد اسلامی شکل نمی‌گیرد؛ بلکه این تحولات مستلزم تحول در رویکرد انقلابی و اسلامی به این مقوله‌هاست.

 

ضرورت نظم‌بخشی به منطقه غرب آسیا

 

محمدحسین باژدان در ادامه گفت: مسئله دیگر اینکه روزبه‌روز مسئولیت‌ها در همان قسمت‌هایی که انقلاب در حال پیشروی است سنگین‌تر می‌شود. انقلاب اسلامی تا دیروز به دنبال دفع تهدید در عراق و سوریه بود، اما امروز باید به منطقه نظم بدهد، نظم‌دهی به منطقه یک مسئولیت مهم امروز نظام جمهوری اسلامی و نیروهای انقلاب است.

 

مدرس دانشگاه بیان داشت: بعد از فروپاشی نظام دوقطبی در دنیا، آمریکایی‌ها تلاش داشتند تا کل منطقه را اشغال کنند که خوشبختانه موارد متعددی از این اهداف در برخی از کشورها دفع شد؛ لذا این منطقه نیاز به نظم دارد و باید نظم بگیرد. نظم‌دادن به آسیا غربی (خاورمیانه) که عرصه نفوذ و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی است برای نظام فوق‌العاده مهم است. اگر ایران بتواند در این منطقه نظم به وجود آورد و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شود، خواهد توانست به‌عنوان یک قدرت بین‌الملل و تأثیرگذار به ظهور برسد؛ زیرا این منطقه مانند یک اهرم عمل می‌کند و اگر این نظم صورت نگیرد، اقتصاد، تجارت، امنیت و... بعد از حدود ۱۰ سال دچار آسیب‌های کلی می‌شود و بسیاری از دستاوردهایی که تابه‌حال به‌دست‌آمده است نابود خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: بنابراین نظم‌دادن به منطقه برای کشور یک الزام و ضرورت است، یک انتخاب نیست. نگویند؛ چرا باید ایران در سوریه و عراق حضور داشته باشد، درحالی‌که این مسئله و حضور ایران در سوریه و عراق یک الزام است که باید ایران در آنجا باشد. نباید این نظم بدون اراده ایران در منطقه شکل بگیرد.

 

باژدان بیان داشت: نظم‌دادن به منطقه یک انتخاب نیست که سؤال شود؛ چرا به سوریه، عراق و فلسطین پول ارسال می‌شود، نیرو اعزام می‌شود و یا اینکه چرا به مشکلات داخلی رسیدگی نمی‌شود؟ کسانی که این صحبت‌ها و این سؤالات را مطرح می‌کنند همان کسانی هستند که نمی‌گذارند حتی نظام به درون خود هم رسیدگی کند. همان‌هایی که در اقتصاد و فرهنگ در حال مقاومت‌کردن هستند و نمی‌گذارند انقلاب این عرصه‌ها را فتح کند. همان‌هایی هستند که مطرح می‌کنند. این مواضع و سؤالات از روی دلسوزی نیست، بلکه یا از روی نفهمی است که اطلاع ندارند و یا برنامه‌ریزی شده و حساب‌شده این سؤالات را مطرح می‌کنند.

 

مدرس دانشگاه عنوان کرد: پس بنابراین باید ازیک‌طرف شکاف بین عرصه‌های فتح شده با عرصه‌های فتح نشده، یعنی؛ بین سیاست و اقتصاد، بین حکومت و زندگی مردم پر شود، زیرا عمیق‌تر شدن این شکاف برای نظام و انقلاب خطرناک است و نباید بیشتر از این ادامه پیدا کند

 

دولت انقلابی؛ ضرورت‌ها و ویژگی‌ها

 

باژدان در ادامه گفت: راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و معضلات امروز در جامعه ایران، روی کار آمدن دولتی انقلابی در بستر انتخاب مردم است. مسلماً این دولت انقلابی زمانی موفق خواهد بود که از یک وحدت حداکثری به وجود آید، نه اینکه فردی حرکت کند و فقط صحبت از انقلابی‌گری و ارزش‌ها بکند. درحالی‌که اولین ارزش، وحدت است و باید همه با یکدیگر وحدت داشته باشند آن هم وحدتی که نتیجه آن دولت انقلابی برخاسته از یک وحدت انقلابی باشد تا این دولت انقلابی هم به مسائل داخلی پاسخ و هم به مسائل منطقه‌ای نظم بدهد.

 

راهکارها و عوامل شکل‌گیری دولت انقلابی

 

وی در ادامه گفت: برای تقویت یک دولت انقلابی چه راهکارهایی وجود دارد؟ باتوجه‌به تجارب گذشته، روند نیازها و اولویت‌های جدید، می‌توان به پاره‌ای از زمینه‌ها و راهکارهای رویش دولت انقلابی اشاره کرد:

 

  ۱- حرکت در مسیر قانون؛ باید در مسیر قانون حرکت کرد. زیرا این قانون، میراث شهدا و امام شهدا است.

 

  ۲- وحدت نیروهای انقلاب؛ امروزه صداهایی در جامعه به گوش می‌رسد به نام وحدت نیروهای انقلاب که می‌تواند امری مبارک باشد و الگوی جدیدی از سیاست‌ورزی انقلابی را فراروی جامعه قرار دهد.

 

  ۳- ایثار و فداکاری؛ بدون ایثار نمی‌توان وحدت کرد و موفق شد و باید ایثار کرد.

 

صحبت پایانی؟

 

باژدان خاطرنشان کرد: انقلابی‌گری رفتار و خصلتی است که باید از درون خود ما بجوشد و به دیگران تعمیم یابد. بدون تردید، بازگشت به این روحیه و شکستن پوسته سخت عمل‌گرایی سیاسی صرف شکل‌گرفته در رفتار و سلوک برخی از دولتمردان، کار سهل و آسانی نیست و با چالش‌هایی روبرو است؛ اما اگر بتوانیم دوباره به آن اکسیر پیش‌برنده دست پیدا کنیم و وحدت نیروهای انقلاب و دولت انقلابی شکل بگیرد، ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان نزدیک یقیناً ایران به آن نقطه اوجی خواهد رسید که همه دنیا از این حادثه تعجب خواهند کرد.

 

مدرس دانشگاه تصریح کرد: هنوز این انرژی میان نیروهای انقلاب وجود دارد. مخصوصاً زمانی که رهبر معظم انقلاب کانون صدور و تقویت ارزش‌ها، حمایت از راه امام (ره)، دلداری دادن به بچه‌های انقلاب و باز کردن فضای انقلاب در کشور است. وقتی رهبر یک جامعه از واژه انقلابی‌گری استفاده می‌کند، در واقع، به دنبال فضا و میدان دادن به نیروهای انقلابی است که باید از این میدان استفاده کرد.

 

 

 

انتهای خبر/ک