ایلام بیدار00:02 - 1403/04/06
امام‌جمعه شهرستان مهران:

دموکراسی اسلامی بر پایهٔ احکام اللهی استوار است

امام‌جمعه شهرستان مهران با اشاره به اینکه دموکراسی اسلامی بر پایهٔ، احکام و دستورات اللهی استوار است، گفت: دموکراسی اسلامی برخلاف دموکراسی غربی‌ها (مکتب اومانیسم: انسان‌گرایی، منفعت‌گرایی شخص) فرد انتخاب شده در انتخابات در جهت رضای خدا و همچنین کسب منافع مسلمین قدم برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمینسید عبدالله امینیدر گفتگو با خبرنگار تحلیلی «ایلام بیدار» اظهار کرد: در انتخابات دو مقوله قابل‌اهمیت است، یکی از آنان مشارکت حداکثری مردم و دیگری انتخاب شخص اصلح است که این دو مقوله در انتخابات بسیار مهم و ضروری است. 

امام‌جمعه شهرستان مهران افزود: در دنیا معمولاً دو واژه اساسی وجود دارد که یکی جمهوری اسلامی تعریف کرده و دیگری واژه‌ای که از قبل در بین جوامع غربی وجود داشته است، واژه‌ای که غربی‌ها در فرهنگ سیاست تأسیس کردند جمهوریت است که به معنای قدرت به آرای مردم است که در غرب مقبولیت و هم مشروعیت پیدا می‌کند. 

حجت‌الاسلام امینی خاطرنشان کرد: در فرهنگ‌نامه سیاست عالم و سیاست دنیا یک جمهوریت دیگری تعریف شده است که توسط امام خمینی (ره) به وجود آمد که در این باره فرمودند جمهوری اسلامی یعنی، جمهوری که اسلام تعریف می‌کند و در واقع در اینجا اسلام در مقابل یک مکتب قرار گرفته است.

امام‌جمعه شهرستان مهران یادآور شد: در نظام سیاست خارجه ما یک مکتب داریم که به آن مکتب اومانیسم گفته می‌شود که حتی مقام معظم رهبری چندین بار از این مکتب در مقابل اسلام صحبت کرده‌اند، در واقع اومانیسم به معنای انسان‌گرایی و منفعت‌گرایی است.

وی اضافه کرد: در انتخاباتی که در جوامع غربی برگزار می‌شود آن چیزی که بسیار مورد اهمیت است مشارکت در انتخابات است و به‌هیچ‌وجه اعتقادی به انتخاب اصلح ندارند و به‌عنوان‌مثال چنانچه اعتقادی هم داشته باشند اصلح از نظر آنان کسی است که به هر قیمتی آرای مردم را به دست بیاورد و به هر نحو ممکن منافع خود را کسب نماید که این نوع دموکراسی از قدیم در غرب رایج بوده و هست. 

حجت‌الاسلام امینی گفت: در مقابل این دموکراسی، دموکراسی اسلامی است که علاوه بر مشارکت، انتخاب اصلح بسیار حائز اهمیت است. این نوع دموکراسی بر پایهٔ احکام و دستورات اللهی و رضایت خدا استوار است که مصداق آیهٔ قرآن کریم (اِحدی الحُسنیین) یعنی شخص اگر در انتخابات، برگزیده شود و یا بالعکس، در هر دو صورت خداوند منان را شاکر و سپاسگزار است. 

حجت‌الاسلام امینی بیان کرد: در دموکراسی اسلامی در واقع منافع شخص ملاک نیست، بلکه شخص انتخاب شده در جهت رضای خدا گام بر می‌دارد و به‌طورکلی و در مجموع به دنبال منافع مسلمین است.

امام‌جمعه شهرستان مهران در پایان با اشاره به اهمیت انتخابات و انتخاب اصلح که بسیار مهم و ضروری است، گفت: از جمله شاخص‌های نامزد اصلح این است که باور محور باشد نه استکبار محور، مقاومت محور باشد نه وابسته محور، اخلاق محور باشد نه تخریب محور، وحدت محور باشد نه تفرقه محور، عدالت‌محور باشد نه حزب و جناح محور، برنامه‌محور باشد نه وعده محور، قانون محور باشد نه خودمحور، بنابراین مردم باید تلاش کنند نامزدی را انتخاب کنند که این ویژگی‌های اصلح را دارا باشد، چرا که شخص رئیس‌جمهور در تقویت معیشت مردم و پیشرفت کشور نقش اساسی دارد.

 

انتهای خبر/م