به گزارش ایلام بیدار ، در ادامه سلسله گزارشهای بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایلام این بار به سراغ مقوله آموزش رفتیم موضوعی که از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ آموزشوپرورش همیشه و از دیرباز و در میان تمام ملل از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار بوده است.
نظام مقدس جمهوری اسلامی با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ یکی از اهم کارهای خود را در این حوزه متمرکز کرد تا بتواند عقبافتادگیهای گذشته را جبران کند.
بر همین اساس و در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به جهت واکاوی این مهم و بررسی زوایای مختلف آموزشوپرورش با یکی از استاتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام به گفتگو نشستیم.
علیمحمد سهرابنژاد مدیر پژوهش دانشگاه فرهنگیان ایلام و مدرس دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان در این گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار تاریخچه نظام آموزشی در ایران و پیشرفتهای نظام اسلامی را اینگونه برای مخاطبین شرح میدهد.
گفتگو را با پیشینه و تاریخچه آموزشوپرورش و آموزش عالی در ایران آغاز بفرمایید
مطالعات و پژوهشهای انجام شده نشان میدهد که از حدود ۴ هزار سال پیش، آریاییها به سرزمین ایران آمدند.
از آموزشوپرورش پیش از آریاییها در این سرزمین آگاهی چندانی در دست نیست، در دوره مادها مردم عادی از خواندن و نوشتن بیبهره بودند. کودکان و نوجوانان رسوم زندگانی شامل کار و جنگاوری را در خانه و ایل میآموختند و آموزش رسمی مخصوص روحانیان بود.
در دوران هخامنشی مردم ایران اخلاق و مهارتهای سودمند را به پیروی از زرتشت به فرزندان خودآموزش میدادند و در آن زمان آتشکدهها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درسها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی آموزش میدادند.
در دوره ساسانی مهمترین مرکز علمی و آموزشی باستان؛ یعنی دانشگاه جندیشاپور به وجود آمد و در این دانشگاه دانشمندان ایرانی، هندی و یونانی به فعالیت علمی مشغول بودند.
تداوم فرازوفرودهای آموزشوپرورش تا دوره قاجار ادامه دارد و در این دوره، جنگهای ایران و روس و شکست ایرانیان با ازدسترفتن بخشهای زیادی از ایران همراه بوده و علت شکست ایرانیان بیخبری از دانش و فن زمانه بود؛ بنابراین ۵ نفر دانشجو به خارج برای تحصیل فرستاده شد که از نتایج آن راهاندازی نخستین چاپخانه سربی در تبریز؛ انتشار نخستین روزنامه به نام کاغذ اخبار و تأسیس نخستین مدرسه به شیوه امروزی در آذربایجان بود.
تا این که دارالفنون در سال ۱۲۳۱ هجری شمسی با تلاش میرزا تقیخان امیرکبیر در تهران با معلمان اروپایی بنیانگذاری شد و صد نفر برای تحصیل در آن انتخاب و در رشتههای نظامی، پزشکی، داروسازی، معدن و مهندسی به تحصیل مشغول شدند.
دارالفنون آزمایشگاه فیزیک، شیمی و داروسازی و کارخانه شیشه و بلور و شمعسازی و چاپخانه داشت و فراگیران علاوه بر مطالعه نظری، به فعالیتهای عملی نیز میپرداختند.
در سال ۱۲۳۲ اولینبار وزارتخانهای با نام وزارت علوم پدید آمد که مأموریت اصلی آن نظامدادن به امور آموزشوپرورش کشور به سبک جدید بود که بعدها نام وزارت علوم به وزارت معارف و سپس از وزارت معارف به وزارت فرهنگ تغییر یافت و برنامهریزی و نظارت بر امور آموزشوپرورش دورههای ابتدایی، متوسطه و عالی و امور فرهنگی کشور به این وزارتخانه واگذار شد تا این که در سال ۱۳۴۳ وزارت فرهنگ به وزارتخانههای آموزشوپرورش، فرهنگ و هنر و سازمان اوقاف تقسیم شد و امور آموزشوپرورش عمومی و عالی به وزارت آموزشوپرورش واگذار شد و در نهایت و در سال ۱۳۴۶ وزارت علوم و آموزش عالی به وجود آمد و امور آموزش عالی کشور به این وزارت واگذار شد.
از دستاوردهای علمی و آموزشی شاخص بعد از انقلاب اسلامی ایران سخن بگویید
رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته، با اهتمام و تمرکز بر تولید علم و فناوری در ایران و مطرحنمودن موضوعاتی چون جنبش نرمافزاری و جهاد علمی، توجهات خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و دانشهای نوین در کشور فراهم ساختند و کشور به موفقیتهای درخور توجهی رسیده است که من در این جا به تعدادی از این پیشرفتهای مستند که آمار و اطلاعات آن در دسترس همگان و منتشر شده است، اشاره میکنم.
پوشش متقاضیان تحصیل در دوره متوسطه به بیش از هشتاد و پنج درصد افزایشیافته است.
- پس از انقلاب ما شاهد موفقیت هرساله دانشآموزان و دانشجویان ایرانی در دستیابی به مقامات جهانی و مدالهای رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشتههای مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، رایانه و ... در رقابت با کشورهای پیشرفتهی جهان هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است درحالیکه قبل از انقلاب چنین پیشرفت و حضور تأثیرگذاری را نداشتیم.
البته ذکر این نکته لازم است که در کل دنیا بهتناسب دستیابی به فنّاوری و فناوریهای نوین پیشرفتهایی به دست آوردهاند؛ اما پیشرفتهای علمی و فناوری کشور ما برای اهل دنیا خیرهکننده است! دوستانمان را شاد و دشمنان را انگشتبهدهان کرده است!
در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد ۱۷۰ هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه در چند کلانشهر کشور تحصیل میکردند و اکنون بیش از ۴ میلیون دانشجو در بیش از 2هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند. ایران اکنون در بیش از صد حوزه به جایگاه قطب علمی رسیده است!
اکنون جمعیت دارای تحصیلات عالیه در ایران به بیش از پنج و نیممیلیون نفر رسیده است. رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۷ به رتبه اول جهان رسیده است.
ایران اکنون رتبه ۴ جهانی را در حوزه نانو دارد
- جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیلشدن به قطب پزشکی در غرب آسیا است. ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است. اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم بهصورت بومی است.
ایران اکنون جز معدود کشورهای طراح، سازنده و پرتابکننده ماهواره در جهان است. رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، کشتیسازی، هواپیماسازی، و پیشرفتهای علمی و فنی کشور در ساخت اسکلهها، حفر چاههای نفت و گاز، ساخت سد، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور است.
- هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوریها نهتنها خودکفا شده؛ بلکه به کشور صادرکننده خدمات فنی مهندسی در حوزههای صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، هستهای، سلولهای بنیادین و ... تبدیل شده است.
از آثار و برکات انقلاب اسلامی در استان ایلام اشاراتی داشته باشید
ایلام در روزگار قبل از انقلاب در محرومیت و محدودیت مطلق بوده است استانی در بنبست جغرافیایی که پسماند محرومیت آن دوران تا سالهای اخیر وجود داشت
بعد از انقلاب با آغاز به کار جهاد سازندگی و کارگروههای مردمی خدماترسانی به نواحی مختلف استان آغاز شد که متأسفانه با جنگ تحمیلی مصادف شد و صدمات و ویرانیهای جنگ بر فقر و محرومیتها در استان ایلام افزود البته با پایان جنگ تحمیلی نظام با سرعت برای جبران عقبماندگیهای استان وارد عرصه خدمت شد و امروز بحمدالله در تمام زمینهها آثار و برکات حضور نظام اسلامی در استان مشهود است.
از آن جمله به فراگیری آموزشوپرورش در بین تمام لازمالتعلیمان استان، توسعه چشمگیر آموزش عالی در استان و ایجاد دانشگاههای دولتی و خصوصی، انجام طرحهای آب فاضلاب، برق و گازرسانی به بیش از ۹۸ درصد مناطق استان، توسعه راههای مواصلاتی بین استانی، بینشهری و بین روستایی، احداث و توسعه فرودگاه و ایجاد پروازهای مستمر، ایجاد کارخانههای بزرگ سیمان و پالایشگاههای گاز و پتروشیمی، احیای بافت فرسوده، زیباسازی و ایجاد مبلمان شهری، استقرار ادارات و ارگانهای خدمات رسان در همه شهرستانها و بخشهای استان، توسعه واقعی بخش کشاورزی و مکانیزهکردن امور در این بخش و در نهایت توسعه خدمترسانی حوزه بهداشت و درمان در استان و ایجاد بیمارستانهای مجهز را میتوان بر شمرد.
انتهای پیام/ر