ایلام بیدار19:37 - 1400/09/01
واشنگتن:

واشنگتن: برای اطمینان از بازگشت ایران به میز مذاکره گام‌های یکجانبه بر نمی‌داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت برای اطمینان از بازگشت ایران به میز مذاکره گام‌های یکجانبه بر نمی‌داریم

به گزارش ایلام بیدار ، «ند پرایس»سخنگوی وزارت خارجه آمریکاشامگاه یکشنبه گفت که آمریکا برای اطمینان از بازگشت ایران به میز مذاکره، گام‌های یکجانبه بر نخواهد داشت.

وی که در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «ما خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل اختلاف‌ها با ایران درباره توافق هسته‌ای از جمله تحریم‌ها هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «نماینده آمریکا در امور ایران مذاکرات سازنده‌ای با اسرائیل در خصوص تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای داشت».

وی در ادامه گفت: «هدف ما با اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای مشترک است».

پرایس در حالی مدعی تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود که آمریکا از بزرگترین دارندگان زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در جهان به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز در زرادخانه هسته‌ای خود دست کم 90 کلاهک هسته‌ای داشته و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بیش از 200 کلاهک هسته‌ای را ذخیره کرده است.

در حالی که ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به طور مرتب از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند، رژیم صهیونیستی تا کنون از پیوستن به NPT خودداری کرده و مانع از بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود می‌شود.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران نیز طی روزهای اخیر با سفر به برخی کشورهای منطقه و سرزمین‌های اشغالی، به گفت‌وگو درباره ایران پرداخت.

وی در سرزمین‌های اشغالی با «بنی گانتز» وزیر جنگ و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرار است هشتم آذر ماه در وین مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ برگزار شود. جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/ک