ایلام بیدار08:42 - 1399/02/11

سهم سینما در پرکردن اوقات فراغت/ ملکشاهی؛ شهرستانی که سینما ندارد

ملکشاهی از جمله شهرستانهایی است که از وجود سینما به عنوان یک نماد فرهنگی بی بهره می باشد.

به گزارشايلام بيدار، ملکشاهی از جمله شهرستانهایی است که از وجود سینما به عنوان یک نماد فرهنگی بی بهره می باشد.

همواره در خصوص سینما و ضرورت و اهمیت وجود آن صحبت های بسیار زیادی شده و چون این هنر از فرهنگ توده ی مردم تغذیه می کند، یکی از نیرومندترین گونه های فرهنگی و هنری محسوب می گردد. امروزه دیگر سینما به عنوان یک وسیله ی ساده برای سرگرمی محسوب نمی گردد. سینما پا را فراتر گذاشته و فرهنگ یک جامعه را در می نوردد و تجربه نشان داده که نادیده گرفتن آن برای یک جامعه بسیار مضر می باشد. ملکشاهی؛ از جمله شهرستانهایی است که از وجود این نماد فرهنگی بی بهره می باشد.

شهر بدون سینما؛ شهری بدون خاطره ی جمعی

حضور در سالن سینما باعث برانگیختگی حسی در درون تماشاچیان می گردد که قابل قیاس با دیدن یک فیلم در خانه نیست. سینما به گونه ای بی واسطه و مستقیم قادر هست که شیوه های ذهنی را بار دیگر بسازد و بر پرده به نمایش بگذارد. زنده کردن این دقایق فردی یک تجربه ی بشری را به معناهایی که هماهنگ کننده است بدل می کند و به این گونه موضوعی هرچند کوچک برای افراد درونی و بزرگ می شود. زمانی که شهروندان شهری قادر به داشتن این تجربه ی درونی نباشند، خواه ناخواه خاطره ای جمعی نیز در درون آنها ایجاد نمی گردد و هویتی مشترک شکل نمی گیرد.

رابطه ی سینما و حقوق شهروندی

یکی از شهروندان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زندگی شهرنشینی به دنبال مهاجرت های زیاد و به لحاظ وجود خرده فرهنگ ها، وضعیت متفاوتی را پیش روی شهروندان قرارداده است. وجود سینما با تببین ابعاد مختلف حقوق شهروندی و زندگی شهری، می تواند مردم را درآشنایی بیشتر و بهتر با زندگی شهری و حقوق شهروندانی که در شهر زندگی می کنند، کمک کند.

وی اظهار کرد: وجود سینما باعث می گردد که شهروندان بواسطه ی در کنار هم نشستن در محیطی به نام سالن سینما با وجود فرهنگ های متفاوت، از داشتن یک خاطره ی جمعی با دیگری بهره مند شوند.

عزیزی افزود: سینما همواره در ارتقا و تقویت فرهنگ عمومی مردمان جوامع خود، نقشی تاثیر گذار دارد اما  نبود سینما در ملکشاهی باعث گردیده که این مساله در شهر کمتر بروز نماید.

ضرورت ایجاد سینما در ملکشاهی

یکی از جوانان ملکشاهی به خبرنگار ما گفت: سینما؛ یکی از رسانه های پرمخاطبی می باشد که اکثر جوانان تمایل به آن دارند و یکی از پایه های فرهنگی هر شهر محسوب می گردد.

وی اظهار کرد: سینما دارای کارکردهای بسیار متفاوتی می باشد که یکی از کارکردهای آن ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان است.

دارابی افزود: زمانی كه جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه ناخواه به تفریح های نامناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد.

وی در پایان گفت: یکی از خواسته های مردم ملکشاهی از مسئولان، ایجاد سینما در شهرستان جهت پرکردن اوقات فراغت و استفاده مطلوب از سینما است.

 

سینما؛ یکی از پایه های فرهنگی شهر
سینما؛ یکی از رسانه های پرمخاطبی می باشد که اکثر جوانان تمایل به آن دارند و یکی از پایه های فرهنگی هر شهر محسوب می گردد. سینما دارای کارکردهای بسیار متفاوتی می باشد که یکی از کارکردهای آن ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان است. زمانی كه جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح های نامناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد.

سینما دارای قدرت بسیار زیادی است و قادر است که تجربیات فردی را مجسم کند و از نو آن را بیافریند. حضور در چنین فضایی و کسب چنین تجربه ای همواره برای همه ی شهروندان لازم و ضروری است. چراکه؛ پرده سینما قادر است، جهانی را بازنمایی کند که هر یک از ما آگاهانه یا ناآگاهانه دست به ساخت آن زده ایم.

انتهای پیام/ش