ایلام بیدار08:44 - 1396/11/28
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در برخی شهرستان ها/ پروازهای فرودگاه ایلام لغو شدند

سامانه جدید و فعال بارشی که از عصر پنجشنبه مناطق غرب را در بر گرفته، آسمان استان ایلام را نیز تحت تأثیر خود قرار داد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::سامانه جدید و فعال بارشی که از عصر پنجشنبه مناطق غرب را در بر گرفته، آسمان استان ایلام را نیز تحت تأثیر خود قرار داد.

بارش ها در استان ایلام از بامداد جمعه به اوج خود رسیده و تاکنون نیز در حال ادامه است؛ این در حالی بود که در 24 ساعت گذشته شهرهای استان ایلام  رکورددار بارش در سطح کشور بودند. 

از صبح امروز (شنبه) نیز شدت بارش ها دوباره به اوج خود رسید و باعث آبگرفتگی شدید معابر در برخی شهرهای استان ایلام شد.

بارندگی ها تا دوشنبه ادامه دارد

"یوسف شیخ الملوکی"، مدیر کل هواشناسی استان اظهار داشت: این بارش ها تا روز دوشنبه ادامه دارد و البته مردم استان منتظر هوای سرد و کم شدن چند درجه ای هوا نیز باشند.

وی افزود: با توجه به جبهه هوای که وارد استان شد، از نیمه شب دیشب شاهد رحمت الهی در سطح استان بودیم می توان گفت در کل استان بارش باران را داشتیم.

شیخ الملوکی اضافه کرد: همچنین انتظار داریم به طور متناوب تا روز دوشنبه بارندگی در سطح استان باشد و ممکن است در بعضی از نقاط به صورت رگباری به همراه رعد و برق این بارندگی یا تگرگ خود را نشان دهد که می طلبد مسئولان تا روز دوشنبه  همچنان در آمادگی باشند که حادثه ای در این جهت در جایی پیش نیاید.

تمامی راه های استان ایلام باز است
"نورالله دلخواه"، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان ایلام نیز اظهار داشت: با وجود بارش باران درجاده‎های استان ایلام تمامی راه‎ها باز و تردد در جریان است.

وی گفت : با این وجود در بعضی محورهای بر اثر بارش باران ریزش کوه داشتیم که توسط عوامل راهداری پاکسازی شده است.

وی افزود : اکیپ های راهدادی و حمل ونقل جاده ای راه در محورهای مواصلاتی و گردنه‎های برف‎گیر استان ایلام مستقر هستند و خوشبختانه در حال حاضر تمامی راه‎ها باز تردد در تمامی جاده‎ها در جریان است.وی با توصیه به رانندگان به‎هنگام تردد در گردنه‎های برفگیر استان یاد آور شد: رعایت فاصله طولی، روشن کردن چراغ ماشین در طول روز در هنگام بارش برف و باران و همراه داشتن زنجیر چرخ از جمله اقدامات ضروری در هنگام تردد از این مسیرها است.

معرکه آب در خیابان های ایوان+تصاویر

هر ساله با شروع بارش های فصلی، چهره شهر در بیشتر خیابانها و معابر دگرگون شده و علاوه بر اینکه در برخی معابر و خیابانهای شهر شاهد به وجود آمدن دریاچه های کوچکی می شویم، در برخی مناطق دیگر که وضع بهتری دارند، چاله هایی که به هر دلیلی به تعدادشان افزوده می شود، پر از آب شده و برای شهروندان، عابران پیاده و حتی خودروها مشکل ساز شده وسبب کندی حرکت می شود .

آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها معضلی است که پس از هر بارندگی نه چندان شدید شاهد نارضایتی و اعتراض شهروندان در هر  گوشه و کنار هستیم اما نکته مهم این است که این نارضایتی و اعتراض به وضع شهر را کسی پاسخگو نیست.

وقتی باران شروع به باریدن می کند، دیگر منتظر اطلاع رسانی یا هماهنگ شدن سازمانها نمی ماند و زباله ها و آشغال های درون جوی ها چنان سریع دور هم جمع می شوند تا در یک چشم برهم زدن تمام آبها را به معابر و خیابان ها جاری کنند. البته مشکل باران و جوی و زباله و عدم وجود لجن کش نیست. مشکل در عدم برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم برای شهر است.

بحمدالله طی چند روز گذشته و ایام  منتهی به  سال نو خداوند با بارش رحمتش براین دیار  عیدی بزرگی را به مردم شهرستان ایوان عطا نمود و این امر زمینه خوشحالی تمام اقشار مردم را فراهم آورد.

اما چیزی که در این بین می توان به آن پرداخت این است  با وجود اینکه بیشتر خیابانهای شهر ایوان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند اما درخیابان اصلی که محل تردد شهروندان ایوانی است شاهد آن هستیم که  با هر بارندگی  معابر دچار سیلابی شدن می شوند.

اسماعیلی از شهروندان ایوانی در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد : طی سالهای گذشته شاهد باران های شدیدتر از الان بودیم اما با توجه به اینکه آبراها و جداول از کیفیت مناسبی برخوردار بودند  بارشها فقط در آن مسیرها  هدایت می شدند و شاهد تجمع آب در مسیرها و خیابانها به این شکل نبودیم.

وی ادامه داد:شهرداری  باید به هشدارهایی که سازمان هواشناسی به صورت اطلاعیه منتشر می کند توجه داشته باشد و چند روز قبل با لایروبی و تنظیف آبراها  از تجمع زباله ها در مسیر خودداری کند چرا که یکی از دلایل این آبگرفتگی ها در کنار بارش شدید باران همین مسدود شدن  مسیر آبراها است.

این شهروند ایوانی  بیان کرد : امیدواریم شاهد بارش های بیشتری باشیم.

به هر حال چند روز بارندگی در شهر باز هم  تکرار مکررات و معضلاتی بود که هر سال این شهر با آن درگیر است و گویا این درد قرار نیست درمان شود تا نباریدن باران و خشکسالی یک درد و باریدن باران و سیلاب دردی مضاعف بر پیکره شهر باشد، و درمان موقت این درد آن هم در زمان ابتلا حرکتی است که توسط مدیران شهری انجام شده و این اقدامات مقطعی سبب تکرار مجدد مشکلات موجود در بارندگی‌های بعدی می‌شود.

آنچه در این زمینه ضرورت دارد، اقدامات پیشگیرانه و کارشناسی برای دفع آب‌های سطحی است تا با اجرا شدن آن پیش از وقوع بحران از بروز خسارات ناشی از آبگرفتگی و سیلاب جلوگیری شود.

 
وضعیت شهرستان ملکشاهی

 توده جدید بارشی از بامداد دیروز به استان ایلام وارد شد که با بارش شدید باران همراه بوده است.

این سامانه بارشی شهرستانهای استان را تحت تاثیر خود قرار داد و شهرستان ملکشاهی نیز از این سامانه متاثر شد بطوری کاز دیروز شاهد بارش شدید باران در شهرستان هستیم.

این بارش ها به حدی رسید که عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه ساخت و معابر عمومی دچار آبگرفتگی شدند.

تمام اکیپ خدمات شهری و راهداری در سطح شهر مستقر و در حال آماده باش هستند.

بسیج نیروهای اتفاقات برق ملکشاهی در جهت رفع خاموشی ها

"احمد کیانی"؛ مدیر شرکت توزیع برق شهرستان ملکشاهی در گفتگو با ملکشاهی خبر، گفت: دو اکیپ تعمییرات این شرکت در مرکز شهرستان در حال حاضر درحالت آماده باش به سر می برند.

وی اظهار کرد: در پی بارشهای اخیر هیچگونه قطعی برق در مرکز شهرستان رخ نداده است.

کیانی از کلیه شهروندان خواست از استقراروسایل در پشت بام منازل خودداری نمایند چرا که یکی از عوامل قطعی برق برخورد همین وسایل باشبکه برق می باشد.

مدیر شرکت توزیع برق شهرستان ملکشاهی گفت: شهروندان خاموشی های احتمالی را با تلفن 121و33852094 در میان بگذارند تا در کمترین زمان ممکن اکیپ تعمییرات به محل اعزام شود.

کلیه مسیرهای ارتباطی شهرستان باز است

"بساط برجی"؛ مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ملکشاهی در گفتگو با ملکشاهی خبر، گفت: در پی بارشهای اخیر در شهرستان ملکشاهی، در مسیر ملکشاهی به مهران محدوده روستای پاریاب، ریزش کوه رخ داد که بلافاصله توسط اکیپ راهداری پاکسازی شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون کلیه مسیرهای ارتباطی شهرستان باز هستند و تردد در مسیرها امکان پذیر است.

بارش 32میلمترباران در آبدانان

"محمد لطفی" رئیس اداره هواشناسی شهرستان آبدانان اظهار داشت: میزان بارندگی در 2 روز اخیر سطح شهرستان آبدانان 32میلیمتر رسیده است.
وی با بیان اینکه این سامانه بارشی تا اوایل روز دوشنبه به طور متناوب به فعالیت خود ادامه خواهد داد،افزود:این سیستم بارشی سیستم خوبی است و انتظار داریم در این مدت بارش های خوبی شهرستانهای آبدانان، دهلران و دره شهر داشته باشند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان آبدانان خاطر نشان کرد:در طول فصل زراعی جاری شهرستان آبدانان تا کنون 155میلیمتر بارش داشته است.

لغو پروازهای فرودگاه شهدای ایلام

 بارش شدید باران از روز گذشته در استان ایلام آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد که باعث سیلابی شدن معابر شهرهای مختلف استان شده است.

پرواز شماره ۸۴۱ شرکت هواپیمایی آسمان ایلام-تهران به علت نامساعد بودن شرایط جوی فرودگاه شهدای ایلام لغو شد.

ممنوعیت تردد موتورسیکلت سوراها در مسیرهای برون شهری

"رضا همتی زاده"، رئیس پلیس راه ایلام اظهار کرد: بارش شدید باران که از روز پنجشنبه در این استان آغاز شده کماکان ادامه دارد که منجر به آبگرفتگی معابر در برخی نقاط شده است.

وی ادامه داد: تیم های پلیس راه و به همراه عوامل راهداری در نقاط مختلف و بویژه در گردنه های سخت گذر و مسیرهایی که گزارش بارندگی داشته ایم، مستقر شده اند تا نسبت به کنترل ترددها و رعایت نظم و انضابط در مسیرها اقدام کنند.
رئیس پلیس راه ایلام تاکید کرد: روز گذشته 2 مورد واژگونی خودرو در مسیرهای شهرستان دره شهر و همچنین کمربندی شرقی شهر ایلام گزارش شد که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت.
سرهنگ همتی زاده یادآور شد: با توجه به گزارش مه گرفتگی در برخی مسیرها و بویژه در شهرستان های شمالی استان رانندگان باید با رعایت سرعت مطمئنه و حفظ فاصلی طولی و جانبی حرکت کنند و ضمن کنترل وسایل گرمایشی خودرو و همچنین برف پاک کن از چراغ مه شگن استفاده و یا چراغ خودرو را روشن کنند تا به دید در حرکت کمک کند.
وی گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته 42 درصد تصادفات بهمن ماه در این استان ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده که می طلبد رانندگان با رعایت این اصل بیش از گذشته در اجرای قوانین و مقررات دقت کنند تا شاهد حوادث دلخراشی نباشیم.

 

انتهای پیام/س