ایلام بیدار13:04 - 1396/10/09
یوسف‌نژاد:

بودجه ۹۷ را با کمترین فشار به مردم تصویب می‌کنیم/ درباره قیمت حامل‌های انرژی شرایط اقتصادی مردم لحاظ می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97، گفت:جهت‌گیری کمیسیون و همچنین دولت این است که فشار کمتری از نظر اقتصادی بر مردم بویژه قشر کم درآمد جامعه،‌ فقیر و پایین‌دست تحمیل شود و براساس واقعیت‌های جامعه تصمیمات اخذ شود.

به گزارشايلام بيدار،علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 کل کشور در نشست خبری خود که صبح امروز شنبه (9 دی 96) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد طی سخنانی، اظهار داشت: کل بودجه پیشنهادی دولت 1194 هزار میلیارد تومان در لایحه بوده سال 97 پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از این مبلغ 813 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی‌،‌ بیمه  و بانک‌ها 368 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که از این مقدار 60 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 ادامه داد: به علاوه بودجه 97 به عنوان شاخص قیمت نفت 55 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، همچنین قیمت ارز 3500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی برهمین اساس اضافه کرد: براساس آمارهای گزارش شده 101 هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش نفت و همچنین 128 هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش مالیات در نظر گرفته شده است که اعداد عمده و شاخص و ممتاز بودجه 97 هستند.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه 3500 میلیارد تومان از منبع درآمدها برای دلار پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه 97 پس از جلسه‌ای که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار کرد مقرر شد جلساتی به صورت مرتب برگزار شود و طی آن به 6 موضوع اصلی پرداخته شود.

یوسف‌نژاد ادامه داد: کمسیون تلفیق امسال تدبیری ویژه اتخاد کرده که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس به چند موضوع اساسی پرداخته می‌شود و تلاش شده است که در جلسه امروز راجع به این 6 مساله دولت، مرکز پژوهش‌ها، وزرای مختلف و همچنین نمایندگان مسائل خود را مطرح کنند و به یک درک و تفاهم کلی و نسبی راجع به این موضوعات و مسائلی که در بودجه مطرح است بپردازند و جلسه بعدازظهر نیز با همین رویکرد برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: به مسائلی که در طول چند روز گذشته هم در مطبوعات و کسانی که نسبت به بودجه حساسیت دارند جزو چالش‌های بودجه مطرح می‌شد مانند هدفمندی یارانه‌ها، حامل‌های انرژی، موضوع رفاه اجتماعی، وضعیت صندوق‌ها، اشتغال،‌ بازار ارز و همچنین بدهی‌هایی که دولت به بخش‌های خصوصی و دولتی دارد پرداخته خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین در جلسه صبح امروز در این رابطه با این موارد فوق بحث کردیم و بعدازظهر نیز درخصوص اینها مباحثی را مطرح می‌کنیم، در جلسه امروز که با حضور زنگنه برگزار شد درباره موضوع حامل‌های انرژی و نفت بحث و تبادل نظر شد که در این رابطه زنگنه توضیحاتی ارائه داد. همچنین میزان تولید نفت در سال آینده مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین زنگنه توضیحاتی در رابطه با پیش‌بینی و روش رسیدن به اینکه 55 میلیون دلار برای نفت از کجا آمده و آیا مبلغ 3500 مبنای خاصی داشته و همچنین درآمد 100هزار میلیارد تومانی که در لایحه قید شده چگونه با مستنداتی که برای بودجه درنظر می‌گیرند چگونه به ذهن دولت و وزرا رسیده مسائلی مطرح شد که نمایندگان هم دیدگاهی در این رابطه ارائه کردند.

یوسف‌نژاد ادامه داد: در این جلسه همچنین وزیر رفاه هم در جلسه حضور داشت که موضوع یارانه‌ها،‌ رفاه و بویژه تبصره 14 که موضوع هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌های مختلف را بیان می‌کند را مطرح کرد و در رابطه با اینکه چگونه و با چه روش و مدلی در رابطه با حذف دهک‌های مختلف به عدد 34 میلیون رسیده‌اند نیز توضیحاتی ارائه داد چرا که از جمله مواردی است که مورد تقاضا و انتظار بوده است. درنهایت امروز در رابطه با موارد مذکور بحث و تبادل نظر شد و فردا راجع  به کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور بحث و تبادل نظر خواهد شد و وارد بحث هزینه‌ای و درآمدی می‌شویم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که در این رابطه بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که مصوبه کمیسیون تلفیق  به منزله حکم قطعی و اجرا نیست بلکه این مصوبات به عنوان بیس تصمیم‌گیری صحن علنی مجلس بوده و نتیجه تعامل و مشارکت و رسیدن به مشترکات فکری دولت در کمیسیون تلفیق است که درنهایت این مصوبات حکم قطعی برای اجرای تلقی نخواهد شد و در نهایت مصوبه نهایی در صحن علنی مجلس به عنوان ممیزها و مصوبه نهایی منصوب خواهد شد.

یوسف‌نژاد همچنین درباره جهت‌گیری کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه 97 خاطرنشان کرد: جهت‌گیری کمیسیون تلفیق و همچنین دولت در اظهارنظرهای کمیسیون تلفیق این است که فشار کمتری از نظر اقتصادی بر مردم بویژه قشر کم درآمد جامعه،‌فقیر و پایین‌دست تحمیل شود و براساس واقعیت‌های جامعه تصمیمات اخذ شود حکم تلفیق به صحن علنی رسیده و درنهایت به دولت ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که تصمیم‌گیری که به مصلحت مردم و در راستای رفاه آنها، ایجاد  اشتغال در جامعه صورت گیرد.

«از جمله مسائلی که البته امروز هم راجع به آن بحث کردیم و فردا هم ادامه خواهد داشت موضوع افزایش حامل‌های انرژی است که مورد تقاضا و مطالبه و منظر دیدگاهی بخشی از جامعه قرار گرفته است در این رابطه باید بگویم در تبصره 18 لایحه پیشنهادی، اشاره شده که افزایش حامل‌های انرژی به عدد 17 هزار و 400 میلیارد تومان برسیم  که این مبلغ به اضافه حدود 15 هزار میلیارد تومان که از صندوق اخذ می‌شود به همراه 50درصدی که از دولت و بانک‌ها اضافه می‌شود حدود 74هزار میلیارد تومان برای درآمدزایی تولید و اشتغال پیش‌بینی شده است.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 ادامه داد: در رابطه با افزایش حامل‌های انرژی که مدنظر بود عده‌ای می‌گفتند بنزین با قیمت 1400 تومان، عده‌ای می‌گفتند 1500 تومان ممکن است مبنا قرار گیرد البته در لایحه دولت عددی با رقم 1500 تومان برای بنزین قید نشده است. اما باید این نوید را به مردم بدهیم که تلاش ما این است این اعداد و ارقامی که در این ارتباط و برای حامل‌های انرژی مطرح و تصویب می‌‌شود قطعا مطابق با شرایط اقتصادی جامعه خواهد بود و این رشد با شیب تند را ما در رابطه با حامل‌های انرژی نداشته باشیم. البته این موارد در صحبت‌های زنگنه،‌ نوبخت و نمایندگان مجلس بوده اما تصمیم‌گیری آن بر جای خود انجام می‌شود. اما درنهایت قرار بر این است که تصمیم درست براساس شرایط اقتصادی مردم اخذ شود.

وی در خاتمه سخنان خود مطرح کرد‌: البته در قانون برنامه ششم توسعه در ماده 39 این اختیار به دولت داده شده است که با افزایش حامل‌های انرژی تا 1400 به عدد 95 درصد کل برسیم که آن عدد و ارقام در جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت، بنابراین امروز در کمسیون تلفیق مصوبه‌ای نداشتیم بعدازظهر هم در رابطه با موضوع اشتغال و بدهی‌های دولت و بازار ارز و با حضور وزرای مربوطه و همچنین وزیر اقتصاد بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

انتهای پیام/