ایلام بیدار10:10 - 1396/09/21
یادداشت؛

چرایی اقدام ترامپ در تغییر مکان سفارتخانه به قدس

اقدام دولت آمریکا در این بازه زمانی به نظر می رسد تلاشی باشد برای تغییر توجه افکار عمومی دنیا از شکست آمریکا در سوریه و عراق و پیروزی جبهه مقاومت.

محمد صادق غلامی::موضوع خیلی مهمی که این روزها منطقه غرب آسیا و دنیا با آن مواجه است مساله بسیار مهم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف است که قرار است طبق تصمیم دولت آمریکا این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.در این نوشته برآنیم بصورت مختصر به برخی از دلایل این اقدام جمهوری خواهان آمریکا که امروز دولت آمریکا را در اختیار دارند در این بازه زمانی اشاره کنیم.

نکته اول؛ این اقدام دولت آمریکا در این بازه زمانی به نظر می رسد تلاشی باشد برای تغییر توجه افکار عمومی دنیا از شکست آمریکا در سوریه و عراق وپیروزی جبهه مقاومت . به خوبی برهمگان واضح است و در صحبت های مقام های دولت سابق آمریکا نیز بطور صریح آمد که دولت آمریکا و همپیمانان منطقه ایش – رژیم های مرتجع منطقه ای – نقش اصلی و اساسی را در ایجاد داعش ایفا کردند و در این زمینه مستندات به اندازه کافی وجود دارد. البته آمریکا هر چند وقت یکبار در موضعی منفعلانه و نمادین و با کمک جبهه رسانه ای خود تلاش می کرد که وانمود کند او نیز در حال مبارزه با داعش است ، لیکن کمتر عقل سلیمی این فریضه را می پذیرد که آمریکا کوچکترین مبارزه واقعی با داعش داشته است، بلکه برعکس همگان به خوبی می دانند که خود او حامی اصلی ظهور و بروز جریان های سلفی-تکفیری بوده است. لذا با توجه به اعلان رسمی پیروزی جبهه مقاومت در روزهای گذشته ؛ دولت آمریکا برای فرار از این شکست در نزد افکار عمومی مجبور است مساله ای بسیار مهم به نام قدس شریف قبله اول مسلمانان و فلسطین اشغالی را با این حربه به افکار عمومی کشانده تا موضوع شکست خود در مقابل جبهه مقاومت به فراموشی سپرده شود .
نکته دوم؛ آمریکا خود را تنها بازیگر اصلی در منطقه آسیای غربی دانسته و همیشه به دنبال اثبات و اعلان برتری هژمونی خود در این منطقه بوده است. همانطور که در نکته اول اشاره شد آمریکا به کرّات در سال های اخیر از جبهه مقاومت به فرماندهی جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است. از طرفی هم آنها به خوبی می دانند در سال های اخیر هیچ تصمیمی توسط هیچ کسی در مورد مسایل منطقه بدون حضور ایران نمی تواند گرفته شود. طبیعتا این مساله برای آمریکا که خود را کدخدای جهان می داند بسیار سنگین می نماید. لذاست که برای جبران این کاستی دست به اقدامی خرق عادت زده و با تصمیمی یکجانبه ، قدس شریف را پایتخت رژیم منحوس و نجس صهیونیستی اعلام می کند تا از این طریق به دنیا این پیام را بفرستند که ما همچنان هژمون برتر منطقه آسیای غربی هستیم.
نکته سوم ؛‌آمریکایی ها از خیلی وقت پیش دنبال این جابجایی هستند . در دولت های گذشته نیز کم و بیش می خواستند این کار را انجام بدهند ولی به دلیل حساسیت زیاد هر بار انجام این کار توسط دولت های مختلف آمریکا به بهانه هایی تعلیق می شد. ابن بار هم البته علی رغم دستور ترامپ مبنی بر زمینه سازی برای انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف ولی باز ایشان انجام رسمی کار را شش ماه دیگر تعلیق کرده است. به نظر می رسد اعلان عمومی و بازی رسانه ای آمریکا با این موضوع بیشتر جنبه یک عملیات روانی دارد برای سنجش میزان حساسیت کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان نسبت به این موضوع. در واقع آمریکایی ها می خواهند ضمن سنجش افکار عمومی جهان به دنیال بررسی میزان عکس العمل امت اسلامی به این تصمیم هستند تا براساس میزان واکنش ها برنامه خود را ادامه یا باز هم متوقف کنند. لذا لازم است کشورهای اسلامی از همه ابزارهای مردمی و بین المللی خود استفاده و نسبت به آن واکنش دندان شکنی دهند.

و نکته چهام؛ علی رغم باور و تصور ما ،‌اتاق های فکر دولت آمریکا با توجه به شناختی که از جایگاه ولی فقیه در اسلام داشته و نیز تجربه ای که از اقدام حضرت امام (ره) نسبت به کشور شوروی سابق دارند ، جز به جز فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نسبت به دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را بررسی و تحلیل و نسبت به آنها کنش یا واکنش متناسب را اتخاذ می کنند. مقام معظم رهبری در سخنرانی در تاریخ 18/6/94فرمودند: رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید ؛ این جمله معظم له با توجه به توضیحاتی که اشاره شد برای اتاق های فکر و تصمیم سازان آمریکایی بسیار مهم است و لذا ضمن بررسی مبانی و دلایل بیان این مطلب توسط مقام معظم رهبری ، قطعا در صدد اتخاذ تصمیم مناسب برای مقابله با آن هستند و این حرکت جابجایی پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی را می توان واکنشی نسبت به این راهبرد رهبر فرزانه انقلاب دانست.
 

 

انتهای پیام/الف