ایلام بیدار12:07 - 1396/09/19
نقدی به اظهارات اخیر روحانی درباره بودجه

کدام گذشته؟ این تصویر خود شماست

آیا با این تخته گاز دستگاه های دولتی در بی انظباطی مالی و بلعیده شدن 87 درصد کل بودجه کشور در کام هزینه های جاری دولت، ناگهان می توان فرمان دولت را چرخاند و زاویه حرکت آن را 180 درجه را تغییر داد؟ با مقاومت نوع این دستگاه ها چه می کنند؟

گروه سیاسی ایلام بیدار::محمد ایمانی نوشت: آقای روحانی امروز لایحه بودجه سال 97 را تقدیم مجلس کرد. این پنجمین لایحه بودجه ای است که در دولت وی تهیه می شود. رئیس جمهور امروز به سیاق چهار سال اخیر، گذشته را تخطئه کرد و در حالی که وعده های قبلی تلنبار شده، وعده های جدیدی داد:

تمامی وعده‌های اصلی دولت در زمان انتخابات و هر آنچه مطالبه مردم از قبیل اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور  بود، در این لایحه وجود دارد.
در گذشته تسلسلی برای دریافت اعتبار درست شده بود که پایانی هم نداشت، این نوع بودجه شفافیت نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند.
در گذشته نمی دانستیم خدمت چقدر هزینه دارد، وقتی هزینه دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی مقایسه می‌شد، گاهی اصلا قابل مقایسه نبود.
مسیری انتخاب شده بود که این مسیر به نفع کشور نبود و شفافیتی در آن مشاهده نمی‌کردیم. نمی‌دانستیم یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد.
این گذشته یعنی چه زمانی؟ دولت روحانی 4 بار لایحه بودجه به مجلس داده و این اواخر نیز سعی کرده مجلس را بیشتر دور بزند و کمتر نظارت بپذیرد. انصافا نوع شُل گیری و آسان گیری مجلس به ریاست آقای لاریجانی با دولت روحانی در مقایسه با دولت قبل از آن، مطلقا قابل قیاس نیست. بنابراین چگونه آقای روحانی گذشته ای که اکنون تصویر عملکرد خود وی در آینه زمان است، تخطئه می کند و در باغ سبز برای آینده نشان می دهد؟
دورنمایی از ناکارآمدی و بی انظباط مالی دولت روحانی را دیشب، آقای عادل آذر رئیس دیوان محاسبات ترسیم کرد. او که به دولت نزدیک است و تا قبل از سمت اخیر، رئیس مرکز آمار دولت بود، می گوید "انحراف از بودجه در دولت یازدهم و دوازدهم ، در مقایسه با دولت نهم و دهم در بخشی از بندها  افزایش یافته است. 87 درصد بودجه سال 95 هزینه ای بوده و 13 درصد آن به طرح های عمرانی اختصاص یافته است... بودجه شرکت‌ها ۱۶۰ درصد افزایش یافته و این به معنای بی انضباطی اقتصادی است".
در حالی که طی 4 سال گذشته، هر سال بر حجم دولت افزوده شده و هزینه های جاری آن (و نه عمرانی) 3 برابر افزایش یافته، چگونه می توان به مردم گفت که دولت ناگهان 18 درجه چرخش پیدا کرده و این بار "تمامی وعده‌های اصلی دولت و هر آنچه مطالبه مردم از قبیل اشتغال، رشد اقتصادی و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، در این لایحه وجود دارد"؟!
آیا با این تخته گاز دستگاه های دولتی در بی انظباطی مالی و بلعیده شدن 87 درصد کل بودجه کشور در کام هزینه های جاری دولت، ناگهان می توان فرمان دولت را  چرخاند و زاویه حرکت آن را 180 درجه را تغییر داد؟ با مقاومت نوع این دستگاه ها چه می کنند؟ آیا غیر از این است که بسیاری از دستگاه ها و شرکت های دولتی، خدمات و محصولات خود را با گران کردن پیاپی عرضه می کنند و چون از انحصار برخوردارند، خواسته خویش را پیش می برند؟
لابد خیلی از کارشناسان مانند حسین راغفر بگویند "به حدی از گزارش اقتصادی آقای روحانی عصبانی شدم که تلویزیون را خاموش کردم. شیوه بیان و گزارش او حکایت از این دارد که هر روز با واقعیت‌های زندگی مردم فاصله بیشتری می‌گیرد".

 

 

انتهای پیام/ش