ایلام بیدار08:45 - 1396/09/19
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

واکنش کشورهای عربی اسلامی به پایتختی قدس بعنوان رژیم صهیونیستی/ عربستان باز هم خطا رفت

کشورهای عربی اسلامی سازمان‌های تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناخت شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و درباره پیامدهای آن هشدار دادند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::چند روز گذشته رئیس جمهور امریکا دستور اجرایی برای به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد؛ او همزمان نیز خواستار انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس نیز شد.

از همان لحظات پس از اعلام قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، واکنش ها به این تصمیم ترامپ آغاز شد و در همان ابتدا نیز نتانیاهو نخست وزیراسرائیل این تصمیم ترامپ را تصمیمی تاریخی توصیف کرد.

جنبش حماس اما در همان لحظات تصمیم ترامپ درباره قدس را به شدت محکوم و اعلام کرد این تصمیم درهای جهنم را باز می کند؛ وزیر خارجه ترکیه در همان لحظه تصمیم ترامپ را خلاف قوانین بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل دانست.

تظاهرات خشم در کرانه باختری، غزه، اردن، لبنان و ترکیه     

فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه شب گذشته با برپایی تظاهرات خشم خود را از اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع اقدام برای انتقال سفارت خود به این شهر را اعلام کردند.

صدها شهروند ترکیه نیز چهارشنبه شب در برابر کنسولگری آمریکا در شهر استانبول در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس تظاهرات کردند.

بسیاری از شهرهای اردن نیز چهارشنبه شب شاهد تظاهرات اعتراضی به تصمیم ترامپ درباره قدس بود.

صدها آواره فلسطینی در لبنان نیز در اعتراض به تصمیم ترامپ به خیابان ها آمدند. تظاهرات کنندگان از اردوگاه راشدیه در جنوب لبنان در محکومیت تصمیم آمریکا شعار سر دادند.

در همین حال چراغ‌های صحن‌های مسجد الاقصی هم دیشت همزمان با اعلام تصمیم ترامپ درباره قدس خاموش شد و به گفته شاهدان و خبرنگاران این اقدام در اعتراض به تصمیم آمریکا انجام شده است.

عراق تصمیم نسنجیده ترامپ درباره قدس را رد کرد

وزارت امور خارجه عراق تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل را رد کرد.

وزارت امور خارجه عراق همچنین هشدار داد که این تصمیم منطقه را به سمتی که سرنوشت آن معلوم نیست سوق خواهد داد.

«احمد محجوب» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: وزارت خارجه بر موضع دائم عراق در حمایت از موضوع فلسطین و حقوق مردم آن از جمله برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شریف تاکید می کند.

وی در عین حال بر موضع مخالف دولت و مردم عراق با تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل تاکید کرده و افزود: این تصمیم تجاوز به هویت قدس و ارزش های دینی و عقیدتی عموم ادیان و علی الخصوص مسلمانان است.

محجوب با ابراز نگرانی از این اقدام نسنجیده، جامعه بین الملل را به حمایت از مردم فلسطین از طریق مخالفت با اقدام مذکور که ممکن است منطقه را به سمت نامطلوبی سوق دهد دعوت کرد.

واکنش عربستان به تصمیم ترامپ درباره قدس

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که ولی‌عهد عربستان پیام داده که از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس پشتیبانی خواهد کرد.

کانال خبری «نورس» به نقل از شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد که «محمد بن سلمان» به «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده که عربستان از تصمیم ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت خواهد کرد.

بر این اساس، بن‌سلمان اما شرطی را مطرح کرده که باید برای یک یا دو هفته تظاهراتی در محکومیت آن برگزار شود، در عین حال عربستان تبعات افکار عمومی جهان اسلام را کنترل خواهد کرد و تضمین می‌دهد که آرامش را برای دولت آمریکا تأمین کند.

وزارت خارجه لبنان مصر و ترکیه در بیانیه‌هایی، این اقدام ترامپ را مردود و محکوم کردند.

محمد المؤمنی، سخنگوی رسمی دولت اردن این اقدام را «باطل» خواند و آن را محکوم کرد و بیان داشت که این تصمیم ترامپ نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.

دفتر ریاست‌جمهوری مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماس تلفنی با محمود عباس، مخالفت خود را با تصمیم ترامپ در خصوص قدس اعلام کرد.

 

انتهای پیام/س