ایلام بیدار08:03 - 1396/09/16
گزارش؛

ضرورت نگاه ویژه دولت به مقوله فرهنگ در بودجه 97

توجه به مقوله فرهنگ در دولت تدبیر وامید همچنان در هاله ای از ابهام و کم رنگی است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر؛ عرصه فرهنگ یکی از مهمترین عرصه های جوامع بشری است، فرهنگ ها در گذر زمان هویت های افراد را می سازند، هویت افراد در بستر فرهنگ شکل می گیرد.

ملت انقلابی ایران، پس از انقلاب اسلامی سال 57 هویت اصیل دینی خود را باز شناخت و به مثابه گنجی در دل زمین فرهنگی خویش هویت اسلامی خود را استخراج کرد.

بدون تردید مولفه دین یکی از ارکان مهم هویتی ایرانیان است، اسلام سیاسی برآمده از همین خواست هویت خواهانه ملت است.

آنچه در جامعه امروز ایران نقش تعیین کننده دارد، هویت دینی و اسلامی است. دولت های پس از انقلاب، هریک به فراخور گفتمان غالب سیاسی، نوع نگاه خود به عرصه فرهنگی کشور را مطرح و پیگیری کردند.

آنچه امروز در دولت دوازدهم می بینیم از چند منظر قابل تحلیل است. مقام معظم رهبری در دیداری با مسئولین کشور در دولت یازدهم از ولنگاری فرهنگی سخن گفتند، ولنگاری حاکی از نوعی بی تفاوتی و باری به هر جهتی است، یعنی اینکه بدون تکیه گاه محکم فرهنگی، در معرض هجوم و فرهنگ های بیگانه قرار گرفتن.

آنچه مهم است دفاع از فرهنگ اسلامی و انقلابی ملت ایران است و آنچه تهدید است هجوم فرهنگ غرب در همه عرصه ها است.

در دولت تدبیر و امید عرصه برای ورود شبکه های اجتماعی بدون پیوست ها و آموزش های فرهنگی باز شد. جوان ایرانی بدون آمادگی ها و آموزش لازم در خصوص نحوه فعالیت و رفتار در فضای مجازی، در معرض آماج فرهنگی غرب قرار گرفته است.

اینترنت بعنوان یکی از راههای ارتباطی در عصر جهانی شدن قطعا یک فرصت است. اما بدون آگاهی و شناخت، مطمئنا به کیان جامعه و خانواده آسیب می رساند.

فرهنگ در تمامی عرصه ها و محیط ها باید متناسب با هویت ایرانی-اسلامی باشد در دانشگاه، مدارس، محیط کار، در عرصه سیاست، رسانه و... ودولت در خصوص دفاع از فرهنگ انقلابی، وظیفه خطیر و مهم دارد.

فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، راهیان نور، فرهنگ نماز، امربه معروف و دیگر ابعاد فرهنگ عظیم و غنی اسلامی و انقلابی تکیه گاهش باید دولتی انقلابی باشد. لذا آنچه مهم و قابل توجه است این است که باید به اصالت فرهنگ توجه کرد.

مطمئن باشیم زمین فرهنگی ایران اسلامی، خاک مناسبی برای کاشتن بذر فرهنگ غربی نیست.

تهاجم فرهنگی یک واقعیت کاملا جدی و محسوس است. اندک نگاهی به فضای شبکه های مجازی و حتی سبک پوشش برخی در فضاهای حقیقی انسان را به باور جدی به عمق هجوم فرهنگ های بیگانه می رساند.

مسئله کاملا جدی و حساس است، لذا انتظاری که از دولت محترم می رود، دفاع تمام قد از هویت اصیل ایرانی اسلامی و مقابله جدی در برابر چالش ها و هجوم فرهنگی غرب است. فرهنگی که به صورت آرام و نرم در مسیر سیاست های طراحی شده استعماری در زیر پوست جامعه در حال حرکت و فعالیت و اثر گذاری است.

یگانه راه مقابله نیز تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی است، فرهنگی که امام عزیز و نائب برحقش مقام معظم رهبری منادی آن هستند.

فرهنگ، فعالیتهای فرهنگی، دستگاههای فرهنگی، تعلیم و تربیت اسلامی و... در دولت دوازدهم جایگاه ارزشی خود را نه تنها از دست داده اند بلکه مورد بی مهری واقع شده اند، گرچه بودجه فرهنگی در برخی دولتها از بودجه عمرانی بیشتر است اما در کشور غنی از فرهنگ جمهوری اسلامی میزان توجه به این بخش بسیار ضعیف تر شده و برخی نهادها نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، حفظ آثار و... از این وضعیت ناراضی اند.

فعالیتهای فرهنگی، بخش کتاب و کتابخوانی، تقویت فرهنگ عمومی و شهرنشینی، حمایت از آداب و رسوم قدیمی، ایجاد موزه های مردم شناسی و ترویج گردشگری فرهنگی در کشورمان نیازمند توجه بیشتر دولت از لحاظ بودجه و از لحاظ برنامه ریزی و بازنگری در برنامه های اساسی آنها است.

ماموریتهای محوله به سازمانها و ادارات متولی فرهنگ باید پررنگ تر، متنوع تر و کاربردی تر شوند و در راستای استعلای پیشرفت کلی جامعه همسو شوند.

فرهنگی غنی سنتی باید احیاء و در قالب سبک زندگی اسلامی در میان جامعه تبلیغ و اشاعه پیدا کند و اقشار مختلف مردم از غنای فرهنگی بهره مند شوند  و برآورده شدن نیازهای فرهنگی خود را حس کنند.

جشنها، اعیاد و مناسبتها نمود بیشتری پیدا کنند و بعد تربیتی اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت کشور مورد حمایت قرار گیرد. بعنوان مثال کم رنگ شدن موضوع پرورشی در مدارس در چند سال اخیر یکی از کم لطفی های دولت در آموزش و پرورش است که در قرآن کریم پرورش و تزکیه مقدم تر بر تعلیم آمده و ذکر شده است.

در حیطه کتابخوانی، سطح و میزان کتابخوانی مردم بسیار کم شده  و جامعه رغبتی به کتابخوانی ندارد. سرانه مطالعه در ایران کم شده  است و آسیب شناسی فضای مجازی  در این راستا که باز هم از مقوله های عظیم فرهنگی است هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

گسترش فضای مجازی در خدمت فرهنگ و فرهنگ سازی بکار گرفته نمی شود و متاسفانه آثار منفی آن برضد فرهنگ اصیل و بومی نمود پیدا می کند.

رسانه ملی که یکی از نهادهای عظیم فرهنگی است، اغلب اقدام به پخش برنامه های ضبط شده قدیمی و سریالها و فیلم های سینمایی بسیار قدیم می نماید و در راستای توجه به فرهنگ، آداب و رسوم، سنتها و... از حداقل بودجه برخوردار است.

جشن های بومی-محلی، سرگرمی ها، بازیهای قدیمی و پاک و اصیل در حال از بین رفتن هستند و شاخصه های فرهنگی و الگوهای فرهنگی در جامعه بزرگنمایی نمی شوند و طلایه داران این حوزه مورد ترغیب و تشویق واقع نمی شوند.

مهاجرت به شهرها همچنان با شیب بیشتری ادامه دارد و فرهنگ تولید و روستا نشینی در حال رنگ باختن به مصرف گرایی و یکجا نشینی در حاشیه شهرها است.

اسراف و مصرف گرایی در جامعه بیداد می کند و فرهنگ ساده زیستی جایگاه خود را از دست داده است.

امید است دولت در مقوله فرهنگی اهتمام و برنامه ریزی دقیق تری داشته باشد و در کنار سایر مولفه های انسانی و سرمایه ای، سرمایه فرهنگ و حفظ آن را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و اعتبارات مناسب و کافی در بخش فرهنگی تخصیص داده شود.

ضرورت نگاه ویژه دولت به مقوله فرهنگ در بودجه 97

19 آذر ماه زمان ارائه بودجه به مجلس از طوف دولت است و بایستی ضرورتهای یک بودجه عملیاتی مدنظر دست اندکاران امر قرار گیرد.

با توجه به اهمیت بودجه که یکی از موضوعات بسیار مهم سالانه در کشور محسوب می شود، لذا میزان توجه دولت به حوزه های مختلف امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد.

یکی از موضوعات بسیار مهم جامعه ما مقوله فرهنگ است که مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته تاکنون موضوعات بسیار مهمی از شبیه خون فرهنگی تا جنگ نرم را گوشزد کرده اند.

در همین راستا و با توجه به موارد پرداخته شده، میزان توجه دولت به حوزه فرهنگی در بودجه سال آینده و شاخص بودجه ای موضوعی است که دولت تا قبل از زمان ارائه بودجه به مجلس باید به آن توجه کافی داشته باشد.

انتهای پیام/الف