ایلام بیدار08:12 - 1396/09/14
گزارش؛

کمبود امکانات سدی در برابر پیشرفت جوانان/ سیروان چمن فوتبال ندارد

آنچه امروز به عنوان سدی در برابر پیشرفت جوانان علاقمند به ورزش در سیروان شناخته شده، کمبود امکانات ورزشی در رشته‌های مختلف است

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، رهبر معظم انقلاب که خود به صورت مرتب و مستمر ورزش می‌کنند، همواره آحاد جامعه را به ورزش تشویق کرده اند. ایشان در توصیه‌ای مهم، جوانان را به تحصیل، تهذیب و ورزش فراخوانده‌اند. مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که ورزش برای جوانان، لازم و برای بزرگسالان، واجب است که همین دو مطلب نشان از اهمیت بالای ورزش در بین اقشار مختلف جامعه است.

شهرستان سیروان با جمعیتی بیش از 17 هزار نفر  یکی از شهرستانی نخبه‌ پرور و دارای جوانان مستعد در زمینه ورزش‌ در سطوح مختلف است. جوانان و نوجوانان بسیاری طی سالیان مختلف مقام‌های برتر مسابقات ورزشی استانی، کشوری و حتی جهانی را از آن خود کرده‌اند.

اما آنچه امروز به عنوان سدی در برابر پیشرفت جوانان علاقمند به ورزش در سیروان شناخته شده، کمبود امکانات ورزشی در رشته‌های مختلف است. این شهرستان از جمله مناطق محروم در استان ایلام به لحاظ زیرساخت‌های ورزشی است به گونه‌ای که فضای مورد نیاز برای ورزشکاران با کثرت تعداد علاقمندان به ورزش در این شهرستان همخوانی ندارد.

در سال های گذشته و هم اکنون ورزشکاران سیروانی در رشته های مختلف تیم‌های ملی حضور دارند که نشان از وجود ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه‌های مختلف ورزشی است. رشته‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، کاراته و بوکس، دوومیدانی از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین جوانان و نوجوانان این دیار محسوب می‌شوند.

فوتبال هم در شهرستان سیروان، از جمله رشته‌های ورزشی فعال در سال های اخیر بوده است. اما وجود مشکلات به خصوص مشکلات مالی و زیرساختی سبب شده تا این رشته ورزشی با وجود استعدادهای درخشان، رو به تنزل و تعطیلی کشیده شود.

 

جمشیدی یکی از علاقمندان به ورزش فوتبال در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین می‌گوید: شهرستان سیروان زمین چمن فوتبال ندارد و زمین خاکی دارد و متاسفانه علیرغم وعده های مسئولان که در مناسبت های مختلف به مردم داده اند، هنوز هیچ اقدامی برای احداث یک زمین فوتبال استاندارد در این شهرستان صورت نگرفته است و هنوز فقط وعده می دهند و معلوم نیست تا کی این وعده طول بکشد.

این جوان سیروانی نبود زمین چمن مناسب را مشکل اساسی ورزش فوتبال سیروان عنوان کرد و  گفت: نبود زمین چمن مناسب سبب شده تا فوتبال در سیروان نتواند آن طور که شاید و باید فعالیت داشته باشد. این مسئله سبب شده که برخی از علاقه‌مندان فوتبال دلسرد شوند و تعدادی هم ورزش را کنار بگذارند.

این فرد با انتقاد از عدم توجه به نیاز جوانان علاقمند به فوتبال، می‌گوید: اگر شما نگاهی به تعداد جوانانی که برای بازی فوتبال حضور پیدا می کنند بیاندازید، می‌بینید که زمین خاکی در شان این علاقه مندان نیست و لازم است تا مسئولان و متولیان فکری به حال احداث یک زمین چمن فوتبال در این شهرستان بکنند.

جمشیدی عنوان کرد: چندسالی است تیم فوتبال کشاورز سیروان راه اندازی شده است ولی متاسفانه حتی یک زمین فوتبال برای تمرین نداریم و به اجبار از یک زمین خاکی که آنهم پر از خار و خاشاک و سنگ ریزه است، استفاده می کنیم و حتی بازی هایی که در لیگ زیر گروه استان میزبان هستیم باید در شهرهای دیگر برگزار نماییم.

وی با بیان اینکه میزبانی دیگر تیم های استان در شهرهای دیگر برای ما بسیار سخت است و گهگاه به دلیل خستگی بچه ها به تغییر نتیجه به سود تیم های دیگر می انجامد، افزود: به دلیل نداشتن زمین مناسب، تیم های دیگر به شهرستان نمی آیند و ما مجبوریم شهر های مجاور را انتخاب کنیم و عملا امتیاز میزبانی از ما گرفته می شود و علاوه بر آن هزینه های فراوانی هم متحمل می شویم.

این ورزشکار ادامه داد: متاسفانه وضعیت زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان سیروان تا رسیدن به حد استاندارد فاصله بسیاری دارد، زیرساخت‌هایی که باید در بخش‌های مختلف از جمله ساخت سالن‌های ورزشی، زمین چمن، استخر و...مورد توجه قرار گیرد تا شاهد توسعه فرهنگ ورزش در این شهرستان باشیم؛ فرهنگی که به تبع نقش مستقیم و مؤثری بر حوزه سلامت شهرستان دارد.

منفرد یکی دیگر از فوتبالیست های سیروانی می گوید: گاه‌گاهی برای تماشای بازی‌های فوتبال به زمین خاکی سر می‌زنم و از نزدیک می‌بینم با چه مشقتی در زمین فوتبال خاکی تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: برایم جای سئوال است، چرا سرمایه‌های ما به پای بازیکنانی هدر می‌ رود که در کلان‌شهرها از بهترین رانت‌ها استفاده می‌کنند و اینجا بازیکنان ما با اینهمه استعداد چگونه باید نادیده گرفته شوند و به دلیل نبود امکانات ورزش و قهرمانی را کنار بگذارند.

این فوتبالیست‌ عضو تیم کشاورز سیروان با بیان اینکه ما فقط بخاطر مردم و جوانان شهرستان بازی می کنیم، اظهار کرد: تنها دلخوشی ما برای نجات از دام اعتیاد ورزش است که با این هزینه‌ها این دلخوشی را برای خیلی‌ها مأیوس کننده، کرده است.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان این روستا دغدغه نبود سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی را دارند و از آن چه به فقر امکانات ورزشی و نبود زیرساخت در این شهرستان نامیده شده، به شدت مطالبه‌گر هستند.

این فوتبالیست سیروانی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان فعالی در زمینه ورزش داریم که با وجود نبود امکانات از ورزش جدا شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این که این شهرستان از حداقل‌های ممکن برای غنی‌سازی اوقات جوانان بی‌بهره است، از مسوولان و خیرین درخواست می‌شود تا به داد جوانان ورزشکار سیروان برسند.

منفرد می گوید: مشکلات زیادی بر سر راه فوتبال و ورزش این شهرستان است که می‌طلبد مسوولان در راستای کاهش این مشکلات گام های اساسی بردارند.

وی افزود: ورزش سیروان نیاز به حمایت بیشتری دارد و ما نمی‌خواهیم مانند تیم‌های دیگر قرارداد ببندیم، اما یک زمین چمن مناسب حق طبیعی ورزشکاران و مردم ما است.

یکی از والدین سیروانی هم در این باره می گوید: ورزش در شهرستان سیروان حقیقتا تعطیل است، ورزش بانوان که دیگر نمی‌شود، حرفی از آن زد چون نه سالن مجزا و مجهزی دارند و نه حتی با این مشکلات شور و شوقی برای ورزش.

وی ادامه داد : تاکنون در عمل برای ورزش شهرستان هیچ کاری انجام نشده و مسئولان وعده می دهد و هیچ عملی صورت نگرفته و همین هم سبب شده است تا اوقات فراغت جوانان ما پای تلویزیون و برنامه‌های خسته کننده هدر برود.

این پدر سیروانی گفت: فرزندم استعداد مناسبی در فوتبال دارد و بخاطر نبود امکانات، من مجبورم سه روز در هفته فرزندم را عصرها به شهرهای دیگر ببرم، در آنجا به تمرین بپردازد و شب هم برگردم؛ که این خود باعث خلی از مشکلات برای من و فرزندم شده است و این جای سوال است که چرا مسئولین فکری به حال این مردم نمی کنند.

وی افزود: جوانان این منطقه با جوانان سایر شهرستان های استان در چه چیزی تفاوت دارند در حالی که می‌توان به جرأت گفت، ورزشکاران سیروانی در بعضی از رشته ها حرف اول استان را می‌زنند.

این شهروند سیروانی گفت: نبود امکانات ورزشی و حتی سرگرمی مناسب در شهرستان هم سبب مهاجرت شده و هم سبب ترویج استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای شده است که در حال حاضر این شبکه‌ها هم خوب می‌دانند چگونه از این فرصت‌ها و سوء‌مدیریت‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از مسئولین می خواهیم به فکر ورزش سیروان باشند و هر چه زودتر فکری برای جوانان و استعدادهای آنها بکنند.

 

خیل عظیم و مشتاق ورزش از یک‌ طرف و نگاهی گذرا به جنگ نرم و هجمه زیاد دشمن در این مناطق در این سال‌ها می‌طلبید تا مسئولان استانی و شهرستانی فراتر از این نگاه کنند و بی‌خیال نسبت به استعدادها و ورزشکاران نباشند.

با توجه به اهمیت و جایگاه ورزش و نیز کمبود امکانات شهرستان سیروان در زمینه زیرساخت‌های ورزشی، انتظار می‌رود تا وضعیت ورزش سیروان توسط مسئولان و متولیان امر ارزیابی و تصمیمات درخور شأن جوانان این دیار اتخاذ گردد. تصمیماتی که در مدت‌زمان مشخص‌شده، به ثمر بنشینند و علاقمندان به ورزش شاهد اجرایی شدن این تصمیمات باشند.

 

انتهای پیام/الف