ایلام بیدار16:55 - 1396/09/12
اصلی که رعایت نشد؛

انتقاد استاندار ایلام از عدم حضور کشاورزان در همایش روز جهانی خاک

استاندار ایلام با انتقاد از عدم حضور کشاورزان در همایش روز جهانی خاک گفت: در نشست های بعدی در هر آیینی این اصل حتما رعایت شود.

به گزارشايلام بيدار، "قاسم سلیمانی"، استاندار ایلام دشتکی امروز یکشنبه در همایش روز جهانی خاک در استان ایلام اظهار کرد: طرح ‌های ارائه شده برای مهار آب‌ های مرزی در استان ایلام از بزرگترین و موثرترین عوامل نتیجه بخش در حوزه آب و خاک به شمار می‌ روند.

وی به ایجاد رونق اقتصادی به عنوان یکی از فواید حاصل از اجرای عملیات آبخیزداری ناشی از مهار آب های مرزی اشاره کرد و افزود: این طرح به توسعه کشاورزی و حفظ خاک کمک کرده و رونق اشتغالزایی در این بخش را نیز به دنبال دارد.
استاندار ایلام با اشاره به وضعیت آب و خاک در ادوار گذشته تاکید کرد: در گذشته نه خیلی دور، وضعیت مطلوبی در حوزه خاک وجود داشت، کوه ها، جنگل ها، دامداری و کشاورزی پرتراکم همگی ماحصل زندگی در گذشته انسان ها بود، به عبارتی دیگر می توان گفت که یک نوع حفاظت طبیعی در حوزه آب و خاک وجود داشت و حوادث مخرب بیشتر طبیعی بود.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: امروز با مهار حوادث مخرب چون سیل و اصلاح نوع آبیاری ها تا حدود زیادی سوانح طبیعی اصلاح شده اما ابزار روش مخرب آنقدر زیاد است که مثل یک بمب ویرانگر شده و بلایای طبیعی که در گذشته وجود داشت اینک به بلایای انسانی تبدیل و بهره برداری ها افراطی شده است.
وی خطاهای انسانی را عاملی موثر در فرسایش خاک دانست و یادآور شد: در گذشته جنگل ها و مراتع محافظ خاک بودند اما انسان با از بین بردن این موانع فرسایش، خاک را در معرض تخریب قرارداد.
استاندار ایلام با بیان اینکه اینکه امروزه دنبال بهره مند شدن از خاک هستیم، بدون آنکه خاک را تقویت کنیم، گفت: یکی از روش هایی که باید به آن بسیار توجه کرد نه گفتن به کشت در برخی از سال های خشکسالی است، در این مواقع دولت هایی موفق عمل می کنند که کشت را تعطیل و چاه های آب را پلمپ و منابع کشاورزان را تامین کنند.
وی در پایان هدف از برگزاری این همایش را تاکید بر اهمیت خاک و ضرورت حفظ آن برای مردم و بهره‌ برداران عنوان کرد و گفت: در واقع اولین خمیر مایه هر همایش علمی باید حضور افراد ذی ربط در آن نشست باشد که در این همایش رعایت نشده است.
سلیمانی دشتکی با انتقاد از عدم حضور مستمعین و مرتبطین ذیربط (کشاورزان) در این همایش افزود: در نشست های بعدی در هر همایش یا آیینی این اصل حتما رعایت شود.

انتهای پیام/س