ایلام بیدار09:34 - 1396/09/04

بشار پساداعش چه جایگاهی در سوریه خواهد داشت؟

نکته جالب آنکه حتی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه درباره موضوع کردها را نیز در آینده بعید ندانسته است.

به گزارشايلام بيدار،روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تحلیلی به مناسبت اجلاس سوچی، جزئیاتی از طرح روسیه برای سوریه منتشر و اعلام کرد که طبق این طرح، بشار اسد قرار است در انتخابات آتی سوریه شرکت کند. این روزنامه ضمن بیان این مطلب افزود: سفر از پیش‌اعلام نشده بشار اسد به روسیه تأییدی بر نقش آتی وی در هرگونه راه‌حل نهایی در سوریه است.


بنا بر این گزارش، طرح ابتکاری روسیه مبتنی بر توافق حاصل شده با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور روسیه در ماه جاری است. بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، روسیه در تاریخ 11 آذر ماه جاری قرار است از اجتماعی در حدود 1300 نفر از سوری‌هایی که نماینده معارضان، دولت و طیفی از دیگر گروه‌های سوری هستند برای گفت‌وگو درباره مفاد قانون اساسی میزبانی کند.

بر اساس پیش‌نویس طرح‌های پیشنهادی روسیه، پس از تکمیل فرایند نگارش این سند، انتخاباتی برگزار خواهد شد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری کنونی سوریه نیز امکان رقابت در آن را خواهد داشت. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته به خبرنگاران در استانبول گفته بود: «هم‌اکنون آمریکا و حتی عربستان سعودی و فرانسه نیز در قبال اسد منعطف‌تر شده‌اند اما ما نباید احساسی برخورد کنیم و باید بسیار واقع‌بین باشیم. ما باید تمامی گروه‌های مختلف را متحد کنیم و به نظر می‌رسد که بعد از هفت سال جنگ داخلی متحد کردن تمامی افراد حول اسد، کار چندان ساده‌ای نیست.» 

نکته جالب آنکه حتی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه درباره موضوع کردها را نیز در آینده بعید ندانسته است.
بر پایه گزارش المیادین، اردوغان در جمع خبرنگاران در پاسخ به امکان گفت‌وگوی وی با اسد افزود: همه چیز بستگی به شرایط دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم خیر رابطه‌ای در کار نخواهد بود، زیرا به‌طور کلی درهای سیاست همیشه باز است.

این در حالیست که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست از نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی به عنوان یک نشست مهم یاد کرد و نوشت: «مسکو، تهران و آنکارا با وجود اختلافات در سوریه، هماهنگ پیش می‌روند؛ آمریکا از قافله عقب ماند.» این رسانه صهیونیستی با انتقاد از اجلاس سوچی و با تأکید بر این که ترامپ برای مقابله با ایران راهبرد ندارد، تصریح کرد: قدرت‌های منطقه‌ای جای آمریکا را در خاورمیانه می‌گیرند.

همچنانکه «رابرت فیسک» خبرنگار و تحلیلگر شناخته‌شده نشریه «ایندیپندنت» انگلستان در یادداشت جدید خود به تضعیف اثرگذاری آمریکا در خاورمیانه پرداخته و نوشته است که دورانی که هر موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا اثرات گسترده‌ای بر وضعیت خاورمیانه داشت، گذشته است.

وی نوشته است: «یک زمانی بود که صرفاً صدور یک بیانیه از سوری وزارت خارجه آمریکا - و نه حتی رئیس‌جمهور این کشور - زنگ‌ها را در خاورمیانه به صدا درمی‌آورد. آن دوره‌ای که آمریکا این چنین بود، ریگان، کلینتون، بوش و اوباما افرادی تأثیرگذار در منطقه بودند هر چند این تأثیر اغلب مواقع، مخرب بود. خاورمیانه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنم خیلی با خاورمیانه‌ای که 40 سال پیش برای تهیه گزارش به آن سفر کردم تفاوت دارد. آن روزها آمریکا واقعاً یک "سیاست" برای خود داشت گرچه اغلب اوقات این سیاست مبتنی بر توهمات بود و شوروی رو به زوال هم برای ایجاد توازن قدرت، در برابر آن قد می‌افراشت. جالبش اینجاست که حالا این رئیس‌جمهور ایران است که خبر شکست داعش را اعلام می‌کند در حالی که قبلاً «جورج بوش» رئیس‌جمهور آمریکا بود که می‌آمد و می‌گفت «مأموریت انجام شد.»