ایلام بیدار07:46 - 1396/09/02
گزارش؛

جوان؛ سازندگی و اقتصاد مقاومتی

شکیبا جوان سیروانی در راستای عملی کردن اقتصادمقاومتی به همت بسیج سازندگی توانسته است به اشتغال و تولید دست یابد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد؛ زنبورداری یکی از زیر شاخه‌های مهم دامپروری در بخش کشاورزی شهرستان سیروان است. زنبورعسل، حشره‌ای که در طبیعت زندگی می‌کند و سبب گرده افشانی و تنوع زیستی گیاهی و بارور شدن گل‌های درختان برای تبدیل شدن به میوه می‌شود.

در قرآن کریم نیز خداوند در سوره "محمد" تولیدات زنبور عسل را شفای مردمان دانسته و به انسان توصیه کرده است، سخت کوشی را از زنبور عسل بیاموزند چراکه به عنوان مثال ملاقات چند گل برای زنبور عسل کافی است ولی او به این مقدار بسنده نکرده و برای تولید عسل میلیون‌ها گل را با پیمودن مسافت‌های طولانی ملاقات می‌کند.

حسین شکیبا جوان 30 ساله ساکن شهرستان سیروان که در راستای عملی کردن اقتصادمقاومتی با توجه به بضاعت و توانایی‌های خود گام برداشته و برای لبیک گویی به فرمان مقام معظم رهبری و اشتغالزایی به پرورش زنبور عسل روی آورده است.

وی که با علاقه خاص خود به زنبورداری روی آورده است. از 7 سال قبل کارش را با 5 کندو آغاز کرد و امروز این فعالیت خود را توسعه داده و تعداد کندوهایش را به 50 کلنی رسانده است.

شکیبا در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد گفت: زنبور عسل ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که انسان با دقت در آن به عظمت خداوند پی می‌برد. از آن جمله می‌توان به لانه‌سازی زنبور عسل اشاره کرد. همچنین زنبور عسل نه تنها هیچ گاه فضولات خود را داخل کندو رها نمی‌کند بلکه مرتب اقدام به پاکسازی کندو کرده و ذرات غبار و آشغال را به خارج از کندو انتقال می‌دهد.

وی در ادامه افزود: قابلیت مسیریابی، حس بویایی قوی، داشتن پنج چشم و قابلیت دید در تاریکی مطلق در وجود یک حشره کوچک، از عجایب خلقت است که خداوند متعال در زنبورعسل قرار داده است.

این زنبوردار سیروانی بیان کرد: شهرستان سیروان به دلیل داشتن طبیعت نیمه کوهستانی و تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی مختلف در فصول بهار و تابستان دارای مزارع و باغات سرسبزی است که ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه صنعت زنبورداری در این شهرستان فراهم می‌کند.

وی افزود: از آنجاکه زنبورها از شهد گل‌های متنوع تغذیه می‌کنند، میزان درآمد حاصل از زنبورداری به میزان بارندگی و دمای هوا در آن سال بستگی دارد.

این فعال اقتصادمقاومتی ادامه داد: به دلیل طبیعی بودن محصول و کیفیت بالای آن مشکلی در بخش فروش ندارم. بخش عمده تولید خود را در شهرستان سیروان و شهر تهران به فروش می‌رسانم.

شکیبا با اشاره به مشکلات زنبورداران برای پرورش زنبور عسل گفت: خشکسالی‌های سال های اخیر، گرد و غبار، شرایط بد آب و هوایی، آفات و بیماری‌های داخل کندو و همچنین استفاده از سموم برای گیاهان از جمله مشکلاتی است که در عرصه پرورش زنبور وجود دارد.

وی از عدم حمایت دولت از زنبورداران و نیز گرانی و کمیاب بودن دارو در این عرصه گلایه کرد و افزود: این شغل سختی های خاص خود را دارد از حمل و نقل زنبوران تا اقامت در بیابان و مواجه شدن با انواع حیوانات وحشی و خرید تجهیزات زنبورداری و تهیه دارو برای زنبورداران، که با حمایت‌های دولتی می‌توان بخش عظیمی از این مشکلات را برای زنبورداران مرتفع ساخت.
شکیبا با بیان اینکه زنبورداری شغل دوم او است، اظهار کرد: در ابتدا تولید عسل را با انگیزه تولید برای خانواده شروع کردم و کم کم با افزایش کندوها، درآمدزایی هم از زنبورداری کسب کردم.

وی با اشاره به حمایت های بسیج سازندگی از طرح های اقتصاد مقاومتی افزود: برای توسعه زنبورهای خود از تسهیلات اقتصادمقاومتی بسیج سازندگی استفاده کرده ام و الان دارای 50 کندو هستم و درصدد توسعه آنها هستم.

وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد این کار را شروع کند ابتدا با یک یا دو کندو کار خودش را شروع کند و بعد از کسب تجربه و تخصص لازم این کار را گسترش دهد. اگر کسی با توکل بر خداوند خوب کار کند می تواند درآمد خوبی برای خود و خانواده اش کسب کند.

 
 

    انتهای پیام/الف