ایلام بیدار13:30 - 1396/08/29
مدیر کل اوقاف ایلام در نشست خبری عنوان کرد؛

تشریح ویژه برنامه های دهه وقف در ایلام/ 724 موقوفه در ایلام ثبت شده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام از ثبت 724 مورود موقوفه در استان ایلام خبر داد.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام والمسلمین "حسن شهیدی"، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام امروز (دوشنبه) در نشست با خبرنگاران، توسعه و ترویج فرهنگ وقف، جذب و تشویق مردم برای عمل به این فریضه الهی و زمینه سازی برای ایجاد موقوفات جدید در استان را از اهداف تشکیل این انجمن ها برشمرد.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای ایجاد این انجمن ها در استان وجود ندارد، اظهار کرد: ایجاد این انجمن ها در تمامی شهرستان های استان به منظور توسعه فرهنگ وقف از اولویت های اوقاف ایلام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام به وضعیت موقوفات در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون 724 موقوفه در این استان ثبت شده که از این تعداد تنها 26 مورد درآمدزا است.
حجت الاسلام شهیدی اظهار کرد: از این تعداد 13 مورد غیرتصرفی و در اختیار واقفان است و مابقی نیز در تصرف و اختیار این اداره کل قرار دارد.
به گفته وی، عمده وقف ها در این استان انتفاعی و غیر منفعتی و بیشتر شامل اهدا زمین برای ساخت مسجد است.
وی تاکید کرد: باید با فرهنگسازی مناسب وقف های دسته جمعی در استان بیش از پیش توسعه یابند.
وی با بیان اینکه عمده مردم این استان آشنایی سطحی با وقف دارند، یادآور شد: هر فرد می تواند با وجود عدم تمکن مالی مناسب وقف داشته باشد و با مشارکت در وقف های دسته جمعی، نسبت به ادای این فریضه الهی اقدام کند. 

مدیرکل اوقاف ایلام شعار امسال هفته وقف را همه واقف باشیم عنوان کرد و گفت: در این هفته برنامه های مختلفی پیش بینی شده که مهمترین آنها برگزاری چهارمین همایش وقف و رسانه است.
حجت الاسلام شهیدی افزود: علاوه بر این، برنامه های دیگری اجرا شده که شامل اعزام 25 مبلغ روحانی، نشست با اصناف، روحانیان و دانشگاهیان با موضوع ترویج فرهنگ وقف و افتتاح طرح های عمرانی بقاع متبرکه است.

وی همچنین به وضعیت درآمد بقاع متبرکه از محل نذورات مردمی در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال 27 میلیارد ریال نذورات از بقاع متبرکه سراسر استان جمع آوری شد که عمده آنها مربوط به امامزاده علی صالح(ع) است.
به گفته وی،این میزان درآمد برای انجام فعالیت های عمرانی نظیر ساخت سرویس های بهداشتی، نما کاری، احداث زائر سرا و توسعه محوطه در این اماکن متبرکه و مذهبی هزینه شده است.
وی همچنین به خدمات دهی این اداره کل در ایام اربعین امسال اشاره و اظهار کرد: امسال این اداره کل با مشارکت ادارات اوقاف پنج استان دیگر خدمات دهی مختلفی به زائران اربعین داشتند.
به گفته وی، در اربعین امسال در مجموع حدود 70 میلیارد ریال برای خدمات دهی به زائران در زمینه های اسکان، پخت غذا و غیره هزینه شده است.

انتهای پیام/س