ایلام بیدار08:32 - 1396/08/02
گزارش؛

نارضایتی مردم هلیلان از وضعیت بهداشت مدارس + تصاویر

مردم هلیلان از وضعیت بهداشتی مدارس هلیلان ناراضی بوده و خواستار پیگیری وحل این مشکل از سوی مسئولین ذیربط هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از دیار زاگرس ، كودكان و نوجوانان آينده سازان كشور هستند، بدين سبب سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي آنان تضمين كننده سلامت حال و آينده جامعه است . توجه به بهداشت اين گروه از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه ؟

-  بخش عظيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند.

 - به دليل كامل نشدن مهارت ها و شرايط سني ، آسيب پذير و در معرض ابتلا، به بيماري هاي عفوني خطر ناك هستند.

-  پايه گذاري رفتارهاي بهداشتي در اين سنين صورت مي گيرد. با اين كار مي توان گام بزرگي در پيشگيري از بيماري هايي در سنين بالاتر كه هزينه هاي زيادي را بر جوامع تحميل مي كند برداشت .

- از مهمتر ين گروه هاي در معرض خطر حوادث ، سوانح و نيز خشونت هستند.

 - دانش آموزان چون در سنين فراگيري هستند قادرند آموزش هاي بهداشتي را به خوبي بياموزند، بكار بگيرند و به خانواده و اجتماع انتقال دهند.

با توجه به اين نكات برنامه بهداشتي مدارس از جايگاه و اهميت ويژه اي در ارتقاي سطح سلامت دانش آ موزان و جوامع برخوردار است. مجريان اين برنامه تلاش مي كنند از طريق جلب مشاركت دانش آموزان ، اولياء آنان و كاركنان مدارس به اهداف خود دست يابند.

هر ساله با ورود فصل پاییز و بازگشایی مدارس، دانش آموزان زیادی در سراسر کشور قدم به مدرسه می‌گذارند تا سال جدید تحصیلی را آغاز کنند. در چند سال اخیر چیزی که به طور جدی درباره محیط مدرسه مورد توجه قرار گرفته بهداشت محیط آنست و مسئولین از اولیاء مدرسه می‌خواهند تا حداکثر تلاش را جهت پاکیزگی این محیط انجام دهند.

 بر کسی پوشیده نیست که بهداشت مدرسه در گرو بهداشت دانش آموزان و سلامت دانش آموزان در گرو سلامت مدرسه است. بدین معنی که اگر مدرسه شرایط بهداشتی مناسبی داشته باشد و از لوازم و ملزومات طهارت و پاکیزگی تهی نباشد دانش آموزان سالمی در آنجا پرورش خواهند یافت. از طرفی دیگر، شاگردان باید بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند تا از آسیب‌ها کاسته شود.

بهداشت ؛ حلقه گمشده  

سخن از پاکیزگی که به میان می‌آید اکثر افراد ناخودآگاه ذهنشان سمت سرویس بهداشتی می‌رود و چنین نگرشی اهمیت این مکان را نسبت به مکان‌های دیگر می‌رساند. هر مدرسه باید یک نظافتچی مختص سرویس‌های بهداشتی داشته باشد، شخصی که همه روزه دستشویی ها را تمیز کند به خصوص اگر مدرسه ابتدایی است. نظافتچی باید مطمئن شود که مایع دستشویی در جامایعی برای شستن دست‌ها موجود می‌باشد و حتماً باید از مایع دستشویی استفاده گردد؛ چون میکروب‌های موجود در فضا به صابون می‌چسبند.

حال زمان آن است كه با ايجاد زمينه هاي مناسب به ارتقاي بهداشت روان و سطح سلامت در مدارس پرداخته و شرايطي فراهم شود تا مسئولان مدارس، برنامه ريزان، مشاوران، روان شناسان و ديگر دست اندركاران آموزش و پرورش از طريق آشنايي با موضوعات بهداشت مدارس ، دانش آموزان اين آب و خاك را براي دست يابي به روان سالم ياري دهند.

مردم هلیلان طی درخواست هایی از پایگاه خبری ، تحلیلی دیار زاگرس  خواستار رسیدگی مسئولان به بهداشت مدارس به ویژه در منطقه  زردلان  شدند ووضعیت بهداشتی برخی مدارس را تاسف برانگیز خواندند.

یکی از اهالی منطقه زردلان در گفتگو با خبرنگار ما گفت:متاسفانه در برخی روستاها مانند پیازآباد وضعیت بهداشت مدارس مناسب نیست واین احتمال وجود دارد که باعث بیماری دانش آموزان شود.

وی اضافه کرد:متاسفانه گاهی معتمادین وبرخی جوانان در روند آموزشی در بعضی روستاها خلل ایجاد می کنند که مسئولین باید به این مورد رسیدگی کنند.

این شهروند چرداولی تصریح کرد:با نگاهی به وضعیت تاسف برانگیز دستشویی های مدارس باید هرچه سریعتر وضعیت بهداشتی این مدارس اصلاح گردد که لازمه پیگیری مسئولین است.

بادیدن حال روز وضعیت بهداشت مدارس در هلیلان باید این وضعیت مورد پیگیری ویژه قرار بگیرد تا بیماری های واگیردار ازاین طریق سلامت فردای دانش آموزان را به خطر نیاندازد.

 

 

 

 

انتهای پیام/الف