ایلام بیدار07:55 - 1396/07/26
گزارشی از تجمع مرغداران ایلامی؛

هزینه تولید با فروش همخوانی ندارد

بیش از 100 نفر از مرغداران ایلامی با حضور در سازمان جهاد کشاورزی استان از اوضاع کنونی ابراز نارضایتی و مسئولین جهاد را در این رابطه به کم کاری محکوم کردند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام پویا، حدود 400 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است که میانگین ظرفیت تولید این مرغداری ها بین 10 تا 50 هزار قطعه در هر دوره است و میانگین تولید ماهیانه مرغ در استان نیز یک میلیون و 600 هزار تن است.

استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می کند که یک سوم آن به مصرف داخلی می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و کشور عراق را دارد.
اما با وجود این ظرفیت مدتی است که موضوع افزایش هزینه های تولید مرغ و کاهش قیمت آن در هنگام فروش موجی از نگرانی را در بین مرغداران استان ایلام به وجود آورده است بنحوی که بارها نمایندگان این صنف مشکلات پدیدار شده در مسیر تولید را به انحاء مختلف به مسئولین مربوطه منعکس نموده اند اما کماکان این مشکلات بر کار و تولید آنان سایه افکنده است.
 
بیش از 100 نفر از مرغداران ایلامی سه شنبه ساعت ۱۰ صبح با حضور در سازمان جهاد کشاورزی استان از اوضاع کنونی ابراز نارضایتی  و مسئولین جهاد را در این رابطه به کم کاری محکوم کردند.
این تولیدکنندگان خواهان چاره اندیشی علمی و کارشناسانه ای که سبب کاهش ریسک تولید این محصول حساس و پرمصرف باشد شدند.
هزینه تولید مرغ بیش از سود آن و هزینه تهیه نهاده های دامی چون ذرت، سویا و آنتی بیوتیک ها خارج از توان آنان است ضمن اینکه فشار بانک ها برای بازپرداخت معوقه های بانکی به وام گیرندگان و ضامن ها از دیگر مشکلات عمده پیش روی این صنف است.

در حالی مرغ هر کیلو 3 هزار و 500 تومان است که برای جوجه مبلغ 2 هزار و 700 تومان میپردازند.
جلوگیری از صدور مجوزهای جدید تأسیس واحدهای مرغداری و خرید مرغ از مرغداران از راهکارهایی است که این روزها از سوی مسئولان جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است.
مسئولان جهاد کشاورزی می گویند: مازاد مصرف داریم و به دنبال ایجاد بازارهای جدید برای مرغ تولید شده در استان هستیم.
به هر حال کنترل جوجه ریزی واحدهای مرغداری، توسعه ی کشتارگاه های طیور و توجه به صادرات مرغ از مرغداران از راهکارهایی است که به فعال ماندن صنعت مرغداری در استان کمک می کند

 

انتهای پیام/الف