ایلام بیدار12:29 - 1396/07/19
رئیس سازمان دامپزشکی ایلام:

50درصد دام استان بصورت غیرمجاز ذبح می شود/ کشتارگاه الزامی مهم در استان است

رئیس سازمان دامپزشکی ایلام گفت: به صورت قاطع 50 درصد دام استان بصورت غیرمجاز ذبح می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ايلام بيدار، "وهاب پیرانی" رئیس سازمان دامپزشکی استان ایلام در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در سطح جامعه گفت: استان ایلام با تأمین 2 درصد گوشت قرمز کشور و 1.7 درصد گوشت سفید کشور از اهمیت ویژه ای برای تأمین سلامت برخوردار است.

وی اظهار کرد: متأسفانه علیرغم وجود پتانسیل بالایی در پرورش دام استان اما هنوز بیش از 50 درصد گوشت بصورت ذبح غیرمجاز تأمین و توزیع شده و این زنگ خطری برای تهدیدی سلامت جامعه است.

پیرانی ادامه داد: وجود کشتارگاه صنعتی برای تأمین و امنیت فرآوردهای دامی استان یک اصل و نیاز ضروری بوده و واگذاری آن به بخش خصوصی توجیهی نداشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی ایلام ادامه داد: با شروع مدیریت جدیدی و خصوصی در تنها کشتارگاه بهداشتی ایلام از همان ابتدا چالش هایی شروع شده تا جایی که بدلیل تعطیلی دو روز در همین هفته گوشت بهداشتی در سطح استان توزیع نشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: ذبح غیربهداشتی در این چندساله به یک معضل جدی برای استان و مردم تبدیل شده و عدم شناخت مردم از برخی بیماری های می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای جامعه بوجود بیاورد.

وی در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته دامپزشکی در سطح استان اشاره و بیان کرد: در طول سال بیش از 7 میلیون سر واکسیناسیون مختلف برای دام های سبک سنگین انجام گرفته که هزینه تقریبی آن بیش از 40 میلیارد ریال بوده و کاملا رایگان انجام می گیرد.

پیرانی افزود: دامپزشکی ایلام پیشرو در دولت الکترونیک بوده و تمام امورات بصورت کاملا سیستمی صورت می گیرد و در این میان نباید زحمات کارکنان فنی این اداره نادیده گرفته شود.

رئیس سازمان دامپزشکی ایلام در بخشی دیگر از صحبت های خود به اقدامات نظارتی اشاره و گفت: در سال گذشته بیش از 18 تن فرآورده دامی غیربهداشتی شناسایی و معدوم شده و با قدرت این نظارت ها ادامه ئپیدا خواهد کرد.

وی در پایان از زحمات رسانه هایی که در این چندساله با زحمات بی دریغ خود یار و همراه دامپزشکی بوده تقدیر و تصریح کرد: امیدواریم این ارتباط بیش از پیش ادامه داشته و بعنوان مشاور در جهت آگاهسازی جامعه به اهمیت بهداشت اقدام کنند.

انتهای پیام/ی