ایلام بیدار11:46 - 1396/07/15

دام های استان ایلام عاری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان هستند

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی ایلام گفت: هیچ موردی از ابتلای دام های اهلی و وحوش در این استان به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مشاهده یا گزارش نشده است.

به گزارشايلام بيدار، حسین ملکی  مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی ایلام اظهار کرد: یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک ( گوسفند و بز ) در نقاط مختلف استان ایلام بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان مایه کوبی شده است.

وی توضیح داد: این میزان مایه کوبی در بین احشام سبک روستایی و عشایر کوچرو صورت گرفته و واکسن و تزریقات به صورت رایگان انجام گرفته است.
مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی ایلام افزود: هم اکنون 90 درصد تزریقات بین احشام سبک انجام گرفته و 10 درصد باقیمانده مایه کوبی نیز تا پایان مهرماه سال جاری انجام می شود.
ملکی با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در برخی مناطق کشور، یاداور شد: از سه سال پیش تاکنون استان استان ایلام اقدامات موثری در زمینه مبارزه با این بیماری انجام داده و نشانه هایی از این بیماری در بین دام های اهلی و وحوش استان دیده نشده است.
وی تاکید کرد: همچنین به منظور پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی عملیات مایه کوبی دام های سبک و سنگین استان آغاز شده است.
ملکی اضافه کرد: روند مایه کوبی احشام سبک و سنگین تا آذرماه ادامه دارد و پیش بینی می شود یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک و 30 هزار راس دام سنگین در برابر این بیماری واکسینه شوند.