ایلام بیدار15:02 - 1396/07/08
معاون هماهنگ‌کننده سابق برجام در وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی برای رویترز:

لغو برجام برای رابطه آمریکا-اروپا فاجعه‌بار خواهد بود

معاون یکی از هماهنگ‌کنندگان سابق امور برجام در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که تصمیم «دونالد ترامپ» برای لغو برجام می‌تواند به شکافی میان آمریکا، اروپا و سازمان ملل منجر شود که این امر برای رابطه اروپا و واشنگتن فاجعه‌بار است.

به گزارشايلام بيدار،«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ضرب‌الاجل مهم در خصوص سیاستی که قرار است در قبال ایران اتخاذ کند، نزدیک می‌شود.

«جرت بلانک»، معاون سابق هماهنگ‌کننده امور برجام در وزارت امور خارجه آمریکا طی یادداشتی در خبرگزاری رویترز با این مقدمه نوشت که ترامپ از زمان به دست گیری مسئولیت ریاست‌جمهوری آمریکا، دو مرتبه از روی اکراه پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است اما سخنرانی خصمانه وی در سازمان ملل در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نشان می‌دهد که احتمالاً وی قصد ندارد در گزارش 15 اکتبر سال جاری میلادی (23 مهرماه)، پایبندی ایران به برجام را تأیید کند.

 بنا به گزارش رویترز اگر ترامپ، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، همپیمانان اروپایی واشنگتن مجبور خواهند بود بین ارتکاب جرم و ارتکاب اشتباه یک گزینه را انتخاب کنند. هر تصمیمی که اتخاذ کنند، قدرت ائتلاف ترانس آتلانتیک-مهم‌ترین و قابل اعتمادترین مشارکت آمریکا- را دچار تردید می کند.

بنا به گزارش رویترز، ایران به برجام پایبند است. جامعه اطلاعاتی آمریکا به طور مداوم این مسئله را تأیید کرده است و آژانس‌های اطلاعاتی شریک و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده‌اند.

از طرف دیگر رهبران کشورهای اروپایی مخالف تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام هستند زیرا این اقدام می‌تواند وضع مجدد تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران را به همراه داشته باشد.

رویترز گزارش کرد، اگر آمریکا از برجام کناره‌گیری کند، اتحادیه اروپا به وضوح اعلام کرده است که هر آنچه در اختیار دارد را از طریق حفظ روابط تجاری با ایران، برای حفظ برجام انجام می‌دهد.

این گزارش ادامه داد، عقب‌نشینی آمریکا از برجام به شدت به ایران ضربه اقتصادی وارد می‌کند اما آن تأثیرات شدیدی که ائتلاف گسترده بین‌المللی قبل از برجام بر ایران داشت را نخواهد داشت.

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت، شکاف عمیق میان آمریکا، سازمان ملل و اروپا شرایط را برای آمریکا به منظور به وجود آوردن یک فشار اقتصادی بین‌المللی قدرتمند علیه ایران دشوار می‌کند.

ترامپ هفته گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل، برجام را مایه شرمساری آمریکا خطاب کرد و بنا به گزارش رویترز، هفته‌ای که به ضرب‌الاجل 15 اکتبر ختم می‌‌شود، شاید آخرین و بهترین فرصت برای اروپا است تا به ترامپ و مشاورانش توضیح دهند که تضعیف برجام، نه تنها برای هدف جلوگیری ایران از گسترش سلاح هسته‌ای فاجعه بار خواهد بود بلکه برای رابطه میان آمریکا و اروپا فاجعه خواهد بود و تنها برندگان این اقدام آمریکا، دشمنان اروپا و آمریکا خواهند بود.

انتهای پیام/ش