ایلام بیدار09:10 - 1396/06/28
نقدی برسخنان رییس جهاد کشاورزی ایلام؛

اینجا مهاجرت معکوسی در کار نیست

مهاجرت در روستای پلیه به صورت معکوس نیست بلکه حضور افراد در مقطعی از سال در این منطقه است که موید و تایید کننده مهاجرت معکوس نیست.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر؛ مهاجرت یا کوچ به معنای جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری ؛....مهاجرت می‌کنند،دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کنندهٔ مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر ،...بهتر باشد.

در تقسیم بندی های که از بحث مهاجرت صورت گرفته است که هر کدام از آنان توسط اندیشمندان تعاریف خاصی را در برگرفته اند و برای اینکه یک  نوع از مهاجرت  محسوب شود باید شاخصه هایی برخوردار باشد.

روستای پلیه در فاصله 30کیلومتری شهرزرنه واقع شده است که در این روستا 8خانوار زندگی می کنند که شغل اصلی آنان دامداری وکشاورزی است و سالیان سال است که در این منطقه سکنا گزیده اند.

از ویژگی های بازر این منطقه سرازیر شدن آب سیاهگل به این محدوده جغرافیایی است  چرا که با وجود آب فراوان شاهد ایجاد باغات زیادی در  این منطقه  بوده وبه عنوان قطب اصلی تولید انگورشهرستان  تبدیل شده است.

وجود باغات زیاد در این منطقه سبب شده است که در مقطع کوتاهی از سال این منطقه شاهد تردد بیشتری از افراد باشد چرا که با به ثمر رسیدن باغات انگور جهت برداشت و به فروش رسیدن محصول، باغداران برای مقطع کوتاهی دراین  منطقه در داخل باغات خود سکنا می گزینند حال سوال اینجاست آیا حضور مقطعی افراد در این منطقه تایید کننده مهاجرت معکوس از شهر به روستا است؟یا تایید کننده مهاجرت مقطعی است؟یا هیچ کدام از وارد را شامل نمی شود؟

"محسن عباسی"؛ مدرس دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : از مهاجرت تعاریف گوناگونی شده است که همه آنان موید حرکت از یک نقطه جغرافیایی به نقطه جغرافیایی دیگر است.

عباسی اظهار کرد :مهاجرت انواعی دارد که یک نمونه آن مهاجرت فصلی است که با هدف کار دریک نقطه جغرافیایی و دریکی از فصول سال صورت می گیرد.

طی روز های گذشته  در یکی از خبرگزاری های استان رییس جهاد کشاورزی ایلام  طی مصاحبه ای اظهار نموده است که مهاجرت در روستای پلیه معکوس شده است این سخن بدین معنا است که مردم جهت سکنا گزیدن در روستای پلیه به صورت دائم اقدام نموده اند که خبر نگار اجتماعی پایگاه خبری جویزر به این روستا سفر کرده است تا به بررسی این موضوع و ادعا بپردازد.

"محمد رضا رضایی"؛ ساکن روستای پلیه، درگفتگوبا خبرنگار ما اظهار کرد:ازدوران کودکی تاکنون در این روستا زندگی نموده ام و به همراه خانواده ام به شغل دامداری و کشاوزی مشغول هستم و مایحتاج زندگی را از این دوطریق تامین می کنیم.

رضایی گفت:باغات زیادی به دلیل وجودآب فراوان در این منطقه وجود دارد که از جمله باغ انگور،زیتون و انار...می باشند.

رضایی به مشکلات این روستا اشاره کرد و افزود: مسیر ارتباطی از جاده اصلی تا روستا مناسب نیست و این مشکل در فصل زمستان نمود بیشتری پیدا می کند.وتنها نعمتی این روستااز آن برخوردار است نعمت برق می باشد.

وی بیان داشت :این تعداد خانواردرداخل روستا با مشکلات زیادی روبرو هستند از جمله نبود آب آشامیدنی که  امور عشایری شهرستان هر 10روز یکبار یک تانکر هزار لیتری را در اختیار ساکنین می گذارد که کفاف روزانه ساکنین را نمی دهد و اهالی خود اقدام به تامین آب آشامیدنی از چشمه های اطراف می کنند.

رضایی ادامه داد:ساکنین این روستا فقط این 8خانوار می باشند که در 4فصل سال در اینجا ساکن هستند  اما ممکن است در طول سال عدهای به صورت مقطعی جهت برداشت محصول به روستا مراجعه و در این جا سکنا گرینند که در یک بازه زمانی است وبه صورت ثابت نیست.

با توجه به بازدید میدانی که گزارشگر اجتماعی پایگاه خبری جویزر از این روستا داشته است می توان گفت: مهاجرت به صورت معکوس در این روستا به صورت صددرصد رخ نداده است چرا که شاخص اصلی مهاجرت معکوس اقدام به  سکنا گزیدن کامل در روستا در تمام فصول سال است که این امر دربازدید میدانی  مشاهده نگردیده  است.

درپایان می توان گفت:لازم وضروری بود که رییس جهاد کشاورزی ایلام تعریفی از مهاجرت وشاخصه هایی که برای تایید مهاجرت معکوس مدنظر داشت را ارائه می کرد تا همگان در مورد نوع مهاجرتی که در روستای پلیه رخ داده است قضاوت نمایند.

 

انتهای پیام/الف