ایلام بیدار09:17 - 1396/06/22
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سبقت " خودرو" از جیب مردم/ افزایش سه باره قیمت ها در سایه سکوت مسئولان

مشخص نیست دلیل منطقی خودروسازان در چه بوده که در یک مقطع بسیار کوتاه نسبت به افزایش سه باره قیمت خودرو اقدام کرده اند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::تاثیر تغییرات در برخی بازارها در ایران در حالی بوده که بیشتر آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در شرایطی شاهد افزایش متوالی قیمت ها در بازار خودروهستیم که اقتصاد ایران با رکودی بی سابقه همراه بوده و بازار خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده و کاهش تقاضا در این بازار بی داد می کند؛ این در حالی بوده که دولتی ها ادعای کاهش و تورم را دارند.

رشد قیمت ها در بازار به گونه ای در حال افزایش است که گویا دست اندرکاران صنعت خودرو سازی خبری از وضعیت اقتصاد و جیب مردم نداشته و با اصراری که بر پایین بودن قیمت ها دارند به هر بهانه ای بازار را مجبور به پذیرش افزایش قیمت خودرو ها می کنند.

این افزایش قیمت ها در حالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خدمات نامطلوب پس از فروش، کیفیت پایین برخی از قطعات، ظهور و بروز برخی از اشکالات و ایرادات فنی در خودروهای صفر کیلومتر از مواردی به شمار می رود که نشان می دهد این افزایش قیمت متناسب با واقعیت بازار و سطح کیفی لحاظ شده در آن همخوانی ندارد.

اما با وجود همه نقدهای وارده در این بازار باز شاهد افزایش متوالی قیمت خودروها هستیم.

جالب تر اینکه این افزایش قیمت برای سومین بار پیاپی است که اتفاق می افتد و مشخص نیست دلیل منطقی خودروسازان در چه بوده که در یک مقطع بسیار کوتاه نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده اند.

شاید یکی از دلایل اصلی این روند نبود نظارت کافی در بازار خودرو است به طوری که افزایش سه باره محصولات خودرویی جای هیچ گونه توجیهی ندارد.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد اینکه این افزایش قیمت با توجه به اینکه نظارت کافی بر بازار خودروها نیست همین امر شرایط را برای سواستفاده برخی در حوزه قطعات و لوازم یدکی خودروها باز می کند.

 گردش مالی خودرو حدود 12 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که به تبع این حجم و عدد و رقم، می تواند آن‌چنان اغواکننده باشد که بسیاری از دلالان، واسطه ها و افراد و گروه های سودجو را تحریک کند.

 تصمیمات مقطعی و آنی در چنین بازاری می توند به بروز آشفتگی در بازار منتهی شود که این برای اقتصاد فعلی کشور که به شدت نیازمند آرامش و ثبات می باشد مخرب خواهد بود.

با انتشار اخباری مبنی بر احتمال ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی توسط اشخاص حقیقی از اوایل تابستان سال جاری رگه هایی از تلاطم و آشفتگی در بازار احساس می شد و از همان زمان، گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو مطرح شد.

چنانچه نظارت ها در بازار خودرو ادامه نداشته باشد باید منظر افزایش چندین باره و مجدد این محصولات بود و این خود زنگ خطری است که مسئولان نسبت به ارائه راهکارهای لازم برای مهار قیمت ها اهتمام جدی داتشه باشند.

 

انتهای پیام/س