ایلام بیدار10:26 - 1396/06/21

توضیحات دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره صدور ویزا برای زائران

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نحوه صدور ویزای زائران مراسم اربعین حسینی سال 96، تاکید کرد: مدت استفاده از ویزای اربعین حسینی سه ماهه و مدت اقامت در خاک عراق بر اساس این نوع ویزا 30 روز است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایسنا، حمید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین  در مراسم آغاز صدور ویزای زائران اربعین حسینی که در سفارت عراق برگزار شد، اظهار کرد: این مرحله از برگزاری مراسم اربعین حسینی ماحصل حدود یک سال تفاهم، همکاری و نشست‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های داخلی دو کشور است. این هماهنگی‌ها در قالب یادداشت تفاهم همکاری در مراسم اربعین حسینی است که با امضای وزرای دو کشور به مرحله نهایی رسید و به عنوان محور تعامل ایران و عراق در این زمینه تبدیل شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: ما با سفیر جمهوری عراق در صورت نیاز به صورت لحظه‌ای نشست‌های مشترک برگزار می‌کنیم و تمام مسائل مربوط به مراسم اربعین حسینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه با افزایش تعاملات میان دو کشور، طی دو سال اخیر نحوه عزیمت زائران از مرزهای مشترک شکل بهتری به خود گرفته است، تاکید کرد: در دو سال اخیر حضور خبرنگاران و راهنمای‌هایی که از طریق رسانه‌های مختلف انجام می‌شود، آگاهی نسبی در سطح جامعه در خصوص قوانین و مقررات ایجاد کرده است. در همین زمینه پیش‌بینی می‌کنیم که امسال وضعیت تردد از مرزها، نحوه حضور زائران در خاک عراق و نحوه ساماندهی امور نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آغاز عملیات اصلی انتقال زائران به عراق از 20 روز پیش از اربعین حسینی، گفت: برای تسهیل و تسریع امور هموطنان و زائران ایرانی خروج زائران از ایران به صورت تقسیم‌بندی شده از گذرگاه‌های مرزی انجام می‌شود. بر اساس آنچه که در روزهای آینده اعلام می‌شود برای زائران استان‌های مختلف مشخص می‌شود که از کدام گذرگاه مرزی جهت عزیمت به مراسم باشکوه اربعین حسینی باید عبور کنند.

وی از زائران ایرانی خواست که از مسیر و مرزهایی که برای آنها تعیین شده است تردد نمایند.

آقابابایی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره نحوه صدور ویزا برای اتباع کشورهای ثالث پرداخت و اظهار کرد: اتباع کشورهای مختلف که با گذرنامه در ایران حضور دارند الزاما باید از طریق سفارتخانه یا کنسولگری عراق در خاک کشور خود به عنوان کشور مبدا اقدام کنند. در این راستا بر حسب مذاکراتی که با سفیر عراق در تهران انجام شده است سفارتخانه و کنسولگری‌های عراق در ایران و همچنین دفاتر دوازده‌گانه صدور ویزای اربعین برای این اتباع هیچ ویزایی صادر نخواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: تنها دو دسته از اتباعی که در خاک ایران اقامت قانونی دارند برای حضور در مراسم اربعین حسینی اجازه خروج از مرزها را خواهند داشت. در این راستا اتباع کشور عراق که با استفاده از کارت سفید به عنوان کارت معتبر خود در ایران حضور دارند می‌توانند از امروز با مراجعه به مناطق مربوطه در استانداری‌ها برای خروج از کشور جهت حضور در مراسم اربعین اقدام کنند. این اتباع پس از ثبت‌نام در دفاتر اتباع خارجی استانداری‌ها برای ادامه امور راهنمایی خواهند شد.

وی تصریح کرد: از اتباع عراقی بر اساس تفاهمی که با سفارت عراق انجام شده است هیچ هزینه‌ای به عنوان حق روادید دریافت نخواهد شد.

آقابابایی درباره اتباع افغانستان نیز گفت: صدور ویزا برای اتباع افغانستانی که به صورت مجاز در خاک ایران حضور دارند به همان نحوه سال قبل انجام خواهد شد. این اتباع که دارای کارت شناسایی هویت‌دار و کارت اقامت هستند از روز شنبه می‌توانند به دفاتر کفالت در سراسر کشور مراجعه و برای اخذ ویزای اربعین اقدام نمایند. پس از ثبت‌نام اتباع افغانی دفترچه‌ای از سوی نیروی انتظامی به آنها ارائه و ویزای این اتباع روی این دفاتر صادر خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: هزینه صدور روادید و بیمه اتباع افغانی مانند اتباع ایرانی خواهد بود.

وی با اشاره به مدت استفاده از ویزای اربعین، گفت: اتباع کشورمان از زمان اخذ ویزای اربعین به مدت سه ماه اجازه خروج از کشور خواهند داشت. بر اساس این ویزا مدت ماندگاری در خاک عراق نیز 30 روز خواهد بود.

آقابابایی از زائران مراسم اربعین حسینی خواست که جهت جلوگیری از ایجاد ازدحام در مرزها نسبت به ورود و خروج خود مدیریت زمانی اتخاذ کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره هزینه صدور ویزا برای زائران ایرانی، خاطرنشان کرد: مبلغ صدور روادید که به دفاتر صدور روادید پرداخت می‌شود به صورت ریالی است و به هیچ وجه نیاز به تامین ارز نیست. در این زمینه هماهنگی با بانک مرکزی صورت گرفته و قرار شده که درباره موضوع خاص اربعین مبلغ دلار بر اساس نرخ رسمی بانک مرکزی که مقداری کمتر از نرخ ارز در بازار است محاسبه شود.

 

انتهای پیام/ش