ایلام بیدار08:48 - 1396/06/14
قابل توجه مسئولان استانی و کشوری؛

مرز مهران حذف شدنی نیست!

مسئولان باید بدانند که به جای ارائه ی طرح تقسیم بندی استانی برای خروج زائران ایرانی از مرزهای زمینی که مدتی قبل ارائه داده اند، باید به انتخاب مردم احترام بگذارند و سعی نکنند مسیر آن ها را با سیاسی کاری تغییر دهند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار-جبار صفربیگی:: با فرا رسیدن ماه محرم، حال و هوای اربعین نیز کم کم از راه می رسد و هم چون سال های گذشته مردم سراسر کشور خود را برای پیاده روی با شکوه اربعین حسینی آماده می کنند. ایرانیان نیز از جمله مشتاقان پیاده‌روی در اربعین حسینی هستند که با بهره‌گیری از ظرفیت پیش آمده، شکوه حضور خود را هر سال با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی به نمایش می‌گذارند و با وجود مشکلات و سختی‌های راه، در کمال آرامش و صفا و صمیمیت مسیر را طی می‌کنند، هرچند که تلاش‌های مسئولان کشور در زمینه هموار کردن مشکلات قابل تقدیر بوده است، اما با این وجود هم چنان یادآوری برخی از این مسائل ضروری به نظر می‌رسد. بی‌شک دو محور اساسی و مهم در بحث سفر اربعین به عبور و مرور از مرز و سطح خدمات‌دهی به زائران مربوط می‌شود که بخشی از آن در اختیار و برعهده کشور عراق و بخش دیگری از آن بر عهده مسئولان داخلی است.

استان ایلام طی سال های اخیر نشان داده که مطلوب ترین و نزدیک ترین و امن ترین مسیر را برای این مراسم باشکوه تا کربلای معلی دارا می باشد و حجم زیاد زائران حسینی که مرز مهران را جهت خروج از ایران بر می گزینند گواه این مدعاست.
این مرز باعث شده اکنون کمتر کسی ایلام و مردمان شریف و مهمان نواز آن را نشناسد؛ اما با توجه به نزدیکی اربعین باز هم نگرانی های مردم درباره ی برگزاری بی کم و کاست مراسم در استانی که در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارد، افزایش یافته است.
تجربیات سال های گذشته نشان داد مردم ایلام با وجود وضعیت بد اقتصادی خود هر آنچه داشتند از مال و خانه و خودرو و ... همه را با افتخار و دو دستی در اختیار زائران قرار دادند و از این بابت نیز به خود می بالند. در این میان بودند کسانی که یارانه ی دولتی که تنها منبع درآمدشان بود را نیز در راه خدمت به زائران امام حسین(ع) بی منت در اختیار آن ها قرار دادند.
در کدام شهر زیارتی می توان چنین مهمان نوازی را دیدکه مردمان آن شهر به صورت صلواتی از شما پذیرایی کنند، شما را اسکان دهند و رنج سفر بر شما هموار سازند.
هنگام آغاز این حرکت عظیم در سال های گذشته هیچ کدام از مسئولان توقع تردد این همه زائر را نداشته و لذا در یک آزمون بزرگ با دستان خالی، به زائران خدمت کردند و در نتیجه ی کاستی هایی که وجود داشت را نمی توان به حساب کوتاهی مسئولان گذاشت.
اما اکنون با گذشت چند سال این سوال مطرح است که آیا مسئولان ارزش حضور حداکثری عاشقان اهل بیت را در شورآفرینی اربعین می دانند؟ آیا برای این حضور تمهیدات لازم را اندیشیده اند؟ یا باز هم مشکلات قدیمی خود را نشان می دهند و مسئولان قرار است طوری وانمود کنند که گویا تازه با این مسئله روبرو شده اند.
امتیازات مثبت استان ایلام همچون نزدیکی مسیر، امنیت و اشتراکات بومی و مذهبی با کشور عراق سبب شده علی رغم تبلیغات منفی علیه مرز مهران زائران همچنان این مرز را برای سفر انتخاب کنند و مسئولان اکنون با در اختیار داشتن اطلاعات کافی از کمبودها و نیازهای اساسی که مهمترین آن تامین آب، محل اسکان، بهبود وضعیت راه ها، پارکینک و سرویس های بهداشتی مناسب در طول مسیر است، باید تدابیر اساسی برای حل این مشکلات اندیشیده باشند.
آنچه طی ماه های اخیر از سوی مسئولان استان اعلام شده خبر از رفع بسیاری از این مشکلات می دهد. اعضای ستاد اربعین استان اعلام کرده اند که با همراهی مردم متناسب با زیادتر شدن اعتماد زائرانی که ایلام و مهران را برای تردد اربعین از مرز انتخاب کرده اند برای ارائه خدمات بهتر اقدام و تلاش می کنند. راهداری در تلاش برای مهیا کردن جاده امن برای زائران است و با انجام اقداماتی نظیر حذف نقاط حادثه‌خیز، اصلاح پیچ‌های خطرناک و لکه‌گیری و ساماندهی سیستم روشنایی مسیرها سعی در رفع موانع و خطرات جاده ای داشته است. مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام از آماده سازی و تجهیزمجتمع های رفاهی جدید برای زائرین خبر داده است و ما نیز امیدواریم که این گونه باشد؛ چرا که در غیر این صورت نتایج بی برنامگی های احتمالی آن ها دیگر بخشودنی نیست کم کاری مسئولان استانی در مدیریت این مراسم باشکوه سبب شده که زمزمه هایی از سوی برخی مقامات مبنی بر حذف مرز مهران از مسیر تردد زائزان اربعین به گوش برسد در صورتی که اکثریت زائران به دلیل مسیر طولانی مرزهای شلمچه و چزابه در سال گذشته مرز مهران را برای پیاده روی ترجیح دادند؛ اما تمام تلاش مسئولان و حتی رسانه ملی آن بود که با تبلیغات منفی علیه مرز مهران، هم چون تکرار مداوم خبر ترافیک جاده های استان، شکسته شدن گیت های مرزی و از کنترل خارج شدن مدیریت خروج زائزان، موج زائران حسینی را به سمت مسیرهای غیر از مهران هدایت کنند.
در این میان، آنچه مشهود بود تلاش عده ای برای نشان دادن مرز مهران به عنوان مسیری نامناسب برای تردد زائزان بود؛ گویا عده ای از مقامات نمی خواهند این استان محروم اکنون که این افتخار نصیب مردمانش شده تا میزبان زائران اربعین حسینی باشند، از برکات مادی و معنوی حضور این زائران بهره مند شود.
همین کوتاهی مسئولان استان سبب شده که مقامات و مسئولان استان های مجاور به فکر افتاده اند تا این امتیاز میزبانی عاشقان حسین را از ایلام بگیرند و زائران را به سمت استان های خود بکشانند و البته مقامات دولتی رده بالای کشور هم از این امر استقبال کرده وآن ها را پشتیبانی می کنند؛ همان هایی که به بازدیدهای فرمایشی و پروازی از مرزها و حضور چند ساعته در ایلام بسنده کردند. همان عالیجنابانی که مصاحبه های خود را در مرزهای خوزستان انجام دادند و وعده و وعیدهای خود را در مرز مهران می دادند!
این آقایان باید بدانند که مرز مهران به عنوان اولین انتخاب زائران هرگز حذف شدنی نیست و به جای تلاش برای عقب نگه داشتن ایلام از مسیر توسعه و اختصاص اعتبارات قطره چکانی به این استان، و در مقابل اختصاص بودجه های هنگفت به استان های مجاور برای رونق مناطق مرزی و از همه ی این ها بدتر، زیر سوال بردن خدمات مردم شریف ایلام که از جان و دل برای خدمت به زوار مایه گذاشتند، فکری برای حل مشکلات زیرساخت های این استان بکنند.
کمبودها، ناشی از عدم توجه کلان مسئولان کشوری از ابتدای این حرکت تا کنون به زیرساخت های ایلام بوده است؛ زیرساخت هایی که آن قدر ضعیف است که از سال گذشته تاکنون بخش عظیمی از توان و اعتبارات استان را در این حوزه مصروف داشته است.
این کمبودها ناشی از نگرش گزینشی به مناطق مختلف کشور است. مسئولان باید بدانند که به جای ارائه ی طرح تقسیم بندی استانی برای خروج زائران ایرانی از مرزهای زمینی که مدتی قبل ارائه داده اند، باید به انتخاب مردم احترام بگذارند و سعی نکنند مسیر آن ها را با سیاسی کاری تغییر دهند. 
مگر می شود از یک سو صحبت از کمبود اعتبارات برای مرز مهران باشد و از سوی دیگر ببینیم که همین مقامات بودجه های عظیمی را صرف بازگشایی مرزهای دیگر در استان های مجاور می کنند؟! بدیهی است که اگر همین بودجه در اختیار ایلام قرار بگیرد، می توان کاستی های حال حاضر مرز مهران را برطرف نمود.
مقامات استانی هم در این میان باید دستی بجنبانند و فکری برای جلب نظر مقامات ارشد کشوری به وضعیت استان ایلام بکنند.
باید خدا را به خاطر تردد زائران از استانمان شکرگزار باشیم. این فرصتی طلایی است تا ایلام بتواند از بن بست اقتصادی که در آن گرفتار شده نجات یابد. مرز مهران نباید با سیاست بازی گروهی که دلسوز مردمان شریف ایلام نیستند اهمیت خود را در مراسم پیاده روی اربعین از دست بدهد. مسئولان استان باید از تاریک خانه ی تصمیم گیری خود بیرون بیایند و تا دیر نشده برای حفظ این فرصت بی نظیر که به برکت قدوم زائران اهل بیت برایشان فراهم شده تمامی تلاش خود را انجام دهند.

 

انتهای پیام/س